Lični podaci u službi nameštanja izbora 1Foto:EPA-EFE ANDY RAIN

Međunarodna javnost je besna nakon što je na površinu izbila skandalozna priča o optužbama za najprljavije poslove, nameštaljke, ucene i zloupotrebe ličnih podataka 50 miliona fejsbukovaca. Glavni akteri su Fejsbuk i kompanija za analizu podataka „Kembridž analitika“, a oba giganta poriču da su prekršili zakon.

Priča se da je upravo „Kembridž analitika“ pomogla Donaldu Trampu da pobedi na izborima u SAD, ali i da se uticalo na rezultate referenduma o Bregzitu. Kako se navodi, viši rukovodioci tehnološke kompanije „Kembridž analitika“ odigrali su ključnu ulogu u dovođenju Trampa za prvog čoveka SAD, navodeći da su uz pomoć „nedodirljivih reklama, nepodobnih za praćenje“ izražavali podršku svojim klijentima na izborima, prenosi Gardijan.

Iz tajno snimanih razgovora generalnog direktora “Kembridž analitika” Aleksandra Niksa može se čuti da se on sastajao sa Trampom „više puta“, dok je drugi visoki predstavnik ove firme kazao da su upravo oni „krivci“ za reklamnu kampanju, čiji je bio cilj da se nanese poraz Hilari Klinton.

„Mi samo ubacimo informaciju u krvotok interneta i potom pratimo kako ona raste, s vremena na vreme je malo ‘gurnemo’ i gledamo kako se oblikuje“, kazao je jedan od predstavnika ove kompanije. „I tako se neke stvari infiltriraju u onlajn zajednicu, bez brendiranja, kako bi ostale neotkrivene“. Nakon što nabave kompromitujuće podatke o protivkandidatu, njegova firma te informacije diskretno plasira na društvenim mrežama i internetu.

Gotovo pune četiri godine kompanija je neovlašćeno prikupljala privatne podatke s raznih Fejsbuk profila koje je koristila da bi potencijalnim glasačima ciljano bile dostavljane određene političke reklame i poruke. To je potvrdio i Kristofer Vajli, „uzbunjivač“ koji je radio u kompaniji kada je pre nekoliko dana otkrio u javnosti skandalozne detalje. Kako je naveo, kompanija je razvrstavala ljude po kategorijama u zavisnosti od toga šta se proceni da je njihova sfera interesovanja – militarizam, muzika, paganizam te oni koji veruju u paranormalno do interesovanja poput recimo baštovanstva, pecanja, kampovanja.

Britanski „Kanal 4“ poslao je reportera na tajni zadatak u okviru kojeg je trebalo da se sastane sa rukovodiocima „Kembridž analitike“, pretvarajući se da je biznismen iz Sri Lanke koji želi da utiče na tamošnje lokalne izbore. Istragom britanskog „Kanala“ 4 utvrđeno je da se „Kembridž analitika“, kako bi uticala na izbore širom sveta, služila metodama kao što su špijunaža, mito, ucene, lažne izjave te slanje prostitutki klijentima, sve to je većinom snimano a potom ili emitovano ili prećeno da će biti objavljeno na društvenim mrežama, piše BBC. Iz razgovora snimanih u periodu između poslednja dva meseca prošle godine i januara ove može se čuti kako odgovorne osobe „Kembridž analitike“ otvoreno govore kako političare širom sveta ucenjuju i smeštaju im zamke.

Na jednom od snimaka može se čuti kako direktor „Kembridž analitike“ Aleksandar Niks priznaje da kompanija radi u senci, da se služi mrežom drugih kompanija, kao i da su tokom jedne od operacija za koju su bili angažovani slali „neke devojke u kuću kandidata“, dodajući da su Ukrajinke „vrlo lepe pa čitava stvar jako dobro funkcioniše“.

U jednom od snimaka čuje se kako još jedan izvršni direktor kompanije Mark Turnbul kaže aludirajući na Trampa: „Pobedio je sa 40.000 glasova u tri države. Cilj je bio naneti poraz Hilari Klinton. Sećaćete se ovoga naravno“, rekao je novinaru. Prema rečima Turnbila, kompanija je ponekad koristila organizacije poput dobrotvornih društava i aktivističkih grupa kao pomoć u širenju poruka, te kako bi zaštitili kompaniju da bude otkrivena. Iz snimaka Kanala 4 može se čuti kako Turnbul kaže da je kampanja uperena protiv Hilari Klinton bila nešto sa čim se niko ranije nije suočio. Bio je cilj navesti birače sklone da glasaju za nekoga da se priklone drugoj strani.

Javnost je sada sa razlogom besna na kompaniju Fejsbuk, a društvenim mrežama kruže upustva kako da se neko isključi i obriše svoje podatke sa ove društvene mreže. Iako je sam proces brisanja naloga sa Fejsbuka prilično jednostavan, postoje i priče o tome da nikada ne možete potpuno ukloniti sve što ste „poklonili Fejsbuku“, jer postoji takozvani „nalog u senci“ u kom se skladište vaše navike, odnosi sa drugim ljudima i slično. Kako prenosi „Gardijan“, Fejsbuk je objavio da će nezavisni tim digitalnih forenzičara sprovesti istragu i pokušati da ustanovi da li kompanija „Kembridž analitika“ i dalje raspolaže spornim podacima. U saopštenju kompanije navodi se da „ukoliko podaci i dalje postoje, to bi bilo teško kršenje pravila korišćenja“ i da je reč o „neprihvatljivom kršenju poverenja i obaveza“.

Zvaničnici u SAD i Velikoj Britaniji pozivaju prvog čoveka Fejsbuka da svedoči, vlasnik te kompanije Mark Zarkenberg skriva se od javnosti. Čovek koji se do sada rado i često oglašavao o različitim temama, od migracije do obrazovanja, ostao je nem na najveći skandal koji se dogodio njegovoj kompaniji. Zbog toga, odnosno zbog načina na koji se rukovodstvo kompanije odnosi prema ovom skandalu, šef bezbednosti informacija u Fejsbuku Aleks Stamos odlučio je da podnese ostavku, piše NJujork tajms.

„Žrtveni jarac“

Akademik Aleksandr Kogan našao se u centru skandala vezanog za zloupotrebu podataka miliona ljudi koji imaju profil na društvenoj mreži Fejsbuk. Ovaj Moldavac, inače profesor na Univerzitetu Kembridž, tvrdi da je „žrtveni jarac“ Fejsbuka i Kembridž analitike“. Priznaje da je pokupio lične podatke 30 miliona korisnika Fejsbuka preko aplikacije koju je lično kreirao za potrebe svog istraživanja. Potom je te podatke preneo “Kembridž analitici”, koji su ga uverili da je to legalno, piše Gardijan. Kako je rekao, nije imao ideju da bi podaci mogli biti iskorišćeni za izbornu kampanju Donalda Trampa. Psiholog po obrazovanju, Kogan je u izjavi za BBC kazao da su mu podaci bili potrebni za istraživanje modela ljudskog ponašanja preko društvenih mreža. Istraživanje ovog profesora sa Kembridža zove se „Ovo je tvoj digitalni život“. Prikupljeno je oko 270.000 podataka, ali je aplikacija takođe iskoristila i neke javne podatke prijatelja Fejsbuk korisnika. Kao rezultat svega, tvrdi uzbunjivač iz “Kembridž analitike” Kristofer Vajli, zbog činjenice da je 270 hiljada ljudi učestvovalo u kvizu, pribavljeni su podaci oko 50 miliona korisnika, prvenstveno iz Sjedinjenih Država, bez njihove izričite saglasnosti. Vajli tvrdi da su podaci prodati “Kembridž analitici”, koja ih je iskoristila za pravljenje psiholoških profila korisnika i načina na koje im se mogu ponuditi materijali koji favorizuju Trampa. Iz Fejsbuka kažu da su, odmah po saznanju da su pravila korišćenja bila prekršena, uklonili aplikaciju i zahtevali dokaze da su podaci obrisani. U “Kembridž analitici” tvrde da nikada nisu koristili ove podatke i da su obrisani u trenutku kada im je Fejsbuk to naložio.

Ko je kompanija „Kembridž analitika“

Reč je o kompaniji koja drugim kompanijama, ali i političkim partijama i zvaničnicima, nudi mogućnost “uticaja na ponašanje publike“. Oni tvrde da su u mogućnosti da analiziraju velike količine podataka o potrošačima, to uporede sa njihovim ponašanjem i tako dođu do ljudi koji su podložni za uticaj – na primer za koga da glasaju ili da izađu na izbore. Firma je osnovana 2013. godine kao deo kompanije “SCL grup“ koja nudi slične usluge širom sveta.
U intervjuu za sajt “Kontejdžis“ osnivač “Kembridža“ Aleksander Niks izjavio je da je firma osnovana kako bi se bavila “vakumom na republičkom političkom tržištu u SAD“ koja je postala očigledna kada je Mit Romni poražen na predsedničkim izborima 2012.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari