Gradski saobraćaj u glavnom gradu Crne Gore decenijama unazad ne prati potrebe njegovih stanovnika, ni sada kada gradski i prigradski prevoz obavljaju tri privatna prevoznika ni kada je javni prevoz obavljalo preduzeće koje je bilo u vlasništvu države odnosno opštine.
Građani su nezadovoljni jer prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju na teritoriji opštine Podgorica odvija se uglavnom starim, dotrajalim autobusima i kombijima, broj polazaka je redak- interval polazaka je od 30 do 90 minuta a građanima je i cijena karte od 90 centi visoka.
Međutim i prevoznici su nezadovoljni uslovima pod kojima rade za šta delom imaju pravo. Jer, putnike im godinama otimaju nelegalni taksisti koji naočigled svih na autobuskim stajalištima nude svoje usluge i voze putnike po cijeni autobuske karte. I veliki broj legalnih taksista ugrožava gradske prevoznike pošto cene taksi prevoza u Podgorici nisu visoke tako da je na nekim relacijama isplativije voziti se taksijem nego li gradskim prevozom. Zbog svega ovog autobusima gradskih prevoznika vozi se relativno mali broj putnika.
Imajući sve to u vidu sadašnja lokalna vlast u Podgorici ulaže velike napore, odnosno sredstva kako bi gardski saobraćaj u Podgorici bio bolji i kako bi pomogla i prevoznicima i građanima. Jedan od poteza koji je naišao na zadovoljstvo putnika bilo je uvođenje elektronske karte u gradskom prevozu u julu prošle godine. Od tada putnici sa kartom po ceni od 90 centi narednih sto minuta mogu se voziti u više autobusa različitih prevoznika. Isto važi za 24-časovnu kartu koja košta tri evra kao i za mesečne karte od 25 evra koliko košta za đake i 30 eura za zaposlene.
Ranije su građani mesečnu kartu mogli da koriste samo za određene prevoznike i linije a sada elektronsku kartu mogu koristiti za sve linije i prevoznike.
Lokalna vlast u Podgorici na čelu sa gradonačelnikom Ivanom Vukovićem i dalje predano radi na modernizaciju gradskog prevoza pa je nedavno najavljeno i novo ulaganje u ovu oblast. Za to će, kako je nedavno saopštio Vuković uložiti preko pet miliona evra koji će se utrošiti za obnovu voznog parka, reorganizaciju linija odnosno uvođenje novih i rekonstrukciju autobuskih stajališta.
„Neću reći ništa novo ako kažem da stanjem javnog gradskog prevoza ni mi, a vjerujem ni niko ko živi u Podgorici nema razloga da bude zadovoljan. Imajući u vidu tu okolnost, ali i potrebu da držimo korak sa razvijenim evropskim gradovima da pokušamo da im se približimo u različitim oblastima, prionuli smo na posao. Onako kako smo pristupali svim sličnim izazovima i problemima, sistematski, strpljivo u tišini, pripremali smo ono što su neophodne pretpostavke kako bismo, ja se nadam, do kraja tekuće godine na ulicama Podgorice videli konkretne rezultate u tom smislu“, saopštio je Vuković novinarima.
Gradonačelnik je podsetio i na Plan održive urbane mobilnosti (SUMP) koji, kao jedan od prioriteta, definiše upravo modernizaciju i popularizaciju javnog gradskog prevoza putnika u Podgorici.
„Svedoci smo da se danas oslanjamo ugavnom na svoje automobile, da to rezultira ogromnim gužvama u gradu, da negativno utiče na kvalitet vazduha i da Podgorica u tom smislu bitno zaostaje za glavnim gradovim regiona i šire. Sa jedne strane je bilo neophodno promijeniti učestalo korišćenja automobila, u odnosu na ono što je korišćenje javnog prevoza, pešačenje ili biciklizam, gde smo napravili ozbiljne iskorake posljednjih godina i nastavićemo da to činimo“, saopštio je Vuković dodajući da bez krupnih kooraka u ovom smislu ne možemo biti zadovoljni.
„Od 2019. godine kada je SUMP predložen, do 2020. kada je usvojen modernizacija javng prevoza u Podgorici je prepoznata kao pripritet i bez konkretnih promena u tom segmentu, nećemo dobiti željene rezultate“, izjavio je Vuković.
U Podgorici, u kojoj prema statističkim podacima živi oko 190 hiljada stanovnika što čini 30 odsto ukupnog stanovništva Crne Gore, ima 11 gradskih i 16 prigradskih linija koje pokrivaju tri prevoznika.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.