Islamske policijske snage u Kanou, nigerijskoj državi sa većinski muslimanskim stanovništvom, izdale su naređenje da prodavnice garderobe od sada mogu da koriste samo obezglavljene lutke za izlaganje odeće.
“Islam ne odobrava idolopoklonstvo. Sa glavama, lutke izgledaju kao ljudska bića”, obrazložio je ovaj potez Haruna Ibn-Sina, komandant šerijatske policije poznate kao hisbah.
On je za Bi-Bi-Si rekao i da zahteva da lutke neprestano budu pokrivene, zato što je prikazivanje “oblika grudi i zadnjice u suprotnosti sa učenjem šerijata”.
Kano je jedna od 12 država na muslimanski većinskom severu zemlje koja praktikuje islamski zakon.
Ovaj zakon bi trebalo da se primenjuje samo na muslimane, ali, u stvarnosti su ne-muslimani takođe izloženi pritisku da se povinuju pravilima hisbaha, što uključuje i zabranu da lutke u izlozima imaju glave.
“Primili smo mnoštvo poziva i poruka od ljudi koji kažu da se protive ovom naređenju”, rekao je za Bi-Bi-Si Mozes Ajebo, voditelj jedne radijske emisije u gradu Kano, drugom najvećem u Nigeriji.
Trgovci iz Sabon Garija, delu države Kano u kojem dominiraju hrišćani, su takođe izrazili nezadovoljstvo zbog naređenja hisbaha.
Činedu Anja, vlasnik jedne prodavnice garderobe, kaže da će, ukoliko odeća bude izlagana na obezglavljenim lutkama, to umanjiti njihovu privlačnost za mušterije i loše uticati na njegovo poslovanje.
Ibn-Sina i njegovi policajci – kojih ima na hiljade, a zastupljeni su i muškarci i žene – još nisu počeli da idu od radnje do radnje i na licu mestu proveravaju da li se zabrana poštuje.
Bez obzira na to, među stanovništvom raste zabrinutost da će ova odluka biti još jedna stavka na listi zabrana hisbaha koje su u sukobu sa sekularnošću i savremenim dobom.
Prošle nedelje je Ibn-Sina kritikovao fotografije sa takozvanog svadbenog tuša Zahre Bajero, verenice Jusufa Buharija, sina nigerijskog predsednika Muhamadu Buharija.
Ibn-Sina je rekao da ona nije predstavljala dobar primer za druge muslimane pošto su joj se na fotografijama videla obnažena ramena. On je kritikovao i ljude koji su šerovali te fotografije, poručivši da je i to greh.
Prošle godine, pripadnici policije vod vođstvom Ibn-Sine su na ulicama presretali mladiće koji su imali fruzuru sa krestama i brijali im glave, dok su drugi kažnjavani zbog toga što su nosili pantalone nisko ispod struka.
Ibn-Sina je zabranio i upotrebu termina “Crni petak” za reklamiranje rasprodaja, uz obrazloženje da je petak sveti dan u islamu.
Osim toga, građanima je uputio upozorenje da ne izvode jedan ples iz Južne Afrike, u kojem učesnici teatralno padaju na zemlju, a koji je prošle godine postao viralan na društvenim medijima.
Iako mnogi muslimani u Kanou podržavaju naređenja hisbaha, oni mlađi smatraju da je ovakva interpretacija nekih od učenja islama, poput ove sa lutakama, pogrešna.
“Islam zabranjuje idolopoklonstvo, ali učenja proroka Muhameda jasno govore o tome da Alah sudi o vašim namerama. Ukoliko se ne klanjate lutkama, to se ne može smatrati za greh”, rekao je za Bi-Bi-Si jedan muslimanski klerik koji nije želeo da bude imenovan.
Ali za mnoge druge klerike, kao što je Haliru Maraja iz islamskog saveta Nigerije, stav hisbaha o lutkama je ispravan zato što se “islam protivi pravljenju ljudskih statua, bilo kojim imenom one bile nazvane”.
Iako je zabrana u Kanou prva takve vrste u Nigeriji, u drugim većinom muslimanskim zemljama su već uvedena slična pravila.
Iranska policija je 2009. upozoravala vlasnike radnji da na izlažu ženske lutke koje imaju izražene telesne obline, niti da ih prikazuju bez hidžaba.
Palstinska islamistička grupa Hamas naredila je 2010. uklanjanje oskudno obučenih lutaka iz izloga i slika modela u donjem vešu iz prodavnica odeće u Pojasu Gaze, navodeći da je cilj ovog pravila “zaštita javnog morala”.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.