Ministarstvo finansija Crne Gore saopštilo je danas da ta zemlja ima kapaciteta da servisira svoje finansijske obaveze i odbacilo navode da je Podgorica tražila da EU otplati ili preuzme crnogorski dug kineskim poveriocima za izgradnju prve deonice auto puta Bar-Boljari.
„Kao posledica nesporazuma i političkih spinova, prethodnih dana u javnosti su se pojavile netačne informacije o tome da smo od EU tražili da preuzme ili otplati dugovanja koja imamo prema kineskim poveriocima“, navelo je Ministarstvo finansija i socijalnog staranja.
U saopštenju se, međutim, dodaje da će Podgorica uvek biti otvorena za saradnju sa evropskim partnerima, kako bi došli do najpovoljnijih uslova kada je reč o finansiranju strateških projekata u Crnoj Gori, kakav je i autoput.
„U Predlogu budžeta za 2021. godinu predvideli smo sredstva za otplatu i servisiranje svih kreditnih obaveza u ovoj godini. Crna Gora ima stabilne i održive javne finansije i može redovno finansirati sva svoja dugovanja i obaveze prema međunarodnim partnerima”, navodi se.
Evropska komisija je pre nekoliko dana potvrdila da je Crna Gora nedavno uputila zvanični zahtev za pomoć evropskih institucija u poravnanju kineskog duga.
Potpredsednik Vlade Crne Gore Dritan Abazović zatražio je pomoć EU u martu, prilikom prve posete Briselu, navodeći da Kina vrši uticaj preko dodeljenog kredita za deonicu autoputa Bar-Boljari.
Evropski komesar za proširenje Oliver Varheji izjavio je u subotu da EU traži rešenja da obezbedi održivost crnogorskog javnog duga.
Prethodno je portparol EU Peter Stano 12. aprila rekao da su evropske institucije zabrinute zbog socio-ekonomskih i finansijskih efekata koje neka kineska ulaganja mogu imati u Crnoj Gori, navodeći da postoji rizik od makroekonomskog disbalansa i zavisnosti od duga.
Stano je međutim dodao da „EU ne vraća kredite koje zemlje uzimaju od trećih strana“.
Prva deonica autoputa od luke Bar do granice sa Srbijom (Boljare) trebalo je da bude završena u maju 2019. godine, ali je zbog probijenog roka potpisan aneks ugovora. Kao novi rok je određen 30. septembar 2020. godine, ali ni taj rok nije poštovan.
Vlada u Podgorici je saopštila da novo probijanje roka za završetak izgradnje prve deonice autoputa, od Podgorice do Kolašina, zahteva potpisivanje novog aneksa ugovora sa kineskom kompanijom CRBC (China Road and Bridge Corporation) koja je glavni izvođač radova.
Prvobitna ugovorena cena bila je 809 miliona dolara, a zatim je povećana za oko 90 miliona, za naknadnu izgradnju pristupnih puteva ka Podgorici i komunalne infrastrukture uz autoput.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.