Deset godina od najveće misterije u istoriji avijacije: Evo šta danas znamo o velikoj tragediji 1Foto: EPA-EFE/NAZRI MOHAMAD

Pre deset godina let Malaysia Airlinesa, MH370, nestao je bez traga. To i dalje ostaje jedan od najvećih misterija vazduhoplovstva.

Istražitelji još uvek ne znaju šta se tačno dogodilo s avionom i 239 putnika. No, malezijska je vlada u nedelju rekla da bi mogla ponovo pokrenuti potragu za letom MH370 nakon što je to predložila američka kompanija za pomorsku robotiku koja je pokušala pronaći avion 2018.

Masovna potraga u južnom Indijskom okeanu nije dala rezultata. Osim nekih manjih fragmenata koji su se kasnije nasukali na obalu, nikada nisu pronađena tela ni olupine.

ABC News prenosi što se sve zna o ovoj tragediji.

Avion Boing 777 nestao je s radara vazduhoplovne kontrole 39 minuta nakon što je poleteo iz Kuala Lumpura na putu za Peking 8. marta 2014. godine.

Pilot je poslao zadnji radio poziv u Kuala Lumpur pre napuštanja Malezije:

– Laku noć, malezijski tri sedam nula, rekao je, no nije se uspeo prijaviti kontrolorima vazdušnog saobraćaja u Ho Ši Minu kada je avion ušao u vazdušni prostor Vijetnama.

Nekoliko minuta kasnije, transponder aviona, komunikacijski sistem koji prenosi lokaciju aviona kontroli vazdušnog saobraćaja, isključio se. Vojni radar video je kako se avion okrenuo kako bi putovao iznad Andamanskog mora pre nego što je nestao, a satelitski podaci pokazali su da je nastavio leteti satima, verovatno dok nije ostao bez goriva. Veruje se da se avion srušio u udaljenom delu južnog Indijskog okana.

Teorije o tome šta se dogodilo govore o otmici, nestanku kiseonika u kabini, nestanu struje… No nije bilo poziva u pomoć, nije bilo zahteva za otkupninom, vreme je bilo dobro, a nisu dokazani ni tehnički kvarovi. Ipak, malezijski istražitelji u svojem izveštaju iz 2018. nisu isključili ‘nezakonito uplitanje‘. Malezijska je vlada rekla da je neko namerno prekinuo komunikaciju sa zemljom i preusmerio avion.

U avionu je bilo 227 putnika, među njima i petero male dece, te 12 članova posade. Većina putnika je bila iz Kine, no bilo je i onih iz SAD-a, Indonezije, Francuske i Rusije.

Među putnicima su bila i dva mlada Iranca s ukradenim pasošima, grupa kineskih kaligrafa koji su se vraćali s izložbe, 20 zaposlenika američke tehnološke kompanije, dvojnik za glumca Džeta Lija, porodica s decom te malezijski bračni par na dugo odgođenom medenom mesecu.

Desetine brodova i aviona iz raznih zemalja tražili su između Malezije i Vijetnama u Južnom kineskom moru, a zatim su krenuli u potragu u Andamansko more i Indijski okean.

Australija je, uz Maleziju i Kinu, tada predvodila najveću i najskuplju podvodnu potragu koja je ikada poduzeta. Pokriveno je oko 120.000 četvornih kilometara morskog dna kod zapadne Australije. Korišćeni su avioni, plovila opremljena za hvatanje sonarnih signala, robotske podmornice…

Brodovi za potragu su otkrili ultrazvučne signale koji bi mogli dolaziti iz crne kutije aviona i olupina brodova koji su verovatno bili trgovački brodovi iz 19. veka, no nikada nisu pronašli avion. U julu 2015. je na francuskom ostrvu Reinion pronađen fragment za koji je kasnije potvrđeno da je s leta 370. To je prvi čvrsti dokaz da je MH370 završio svoj let u Indijskom okeanu. Kasnije je pronađeno još nekoliko krhotina koje je voda izbacila na obalu u istočnoj obali Afrike. Potraga je obustavljena u januaru 2017.

Američka kompanija za pomorsku robotiku Ocean Infinity pokrenula je opet potragu u januaru 2018. Usredsredila se na područje severno od onoga što je pretraživano ranije. No nekoliko meseci kasnije, ta je potraga završila bez uspeha.

Jedan od razloga zašto tako opsežna potraga ne daje rezultate je taj što niko ne zna gde tačno tražiti. Indijski okean je treći najveći na svetu, a potraga je provedena u teškom području, s lošim vremenskim uslovima i prosečnom dubinom od oko 4 kilometra.

Nije uobičajeno da avioni nestanu u dubokom moru, no kada se to dogodi, ostatke je vrlo teško locirati. Tokom proteklih 50 godina desetine aviona su nestali, javlja Aviation Safety Network.

Malezijska vlada govori da će nastaviti potragu samo ako postoje novi verodostojni dokazi. Sada se razmatra predlog za novu potragu s novom tehnologijom, no nije sasvim jasno postoje li i novi dokazi o lokaciji aviona.

Mnoge porodice koje su izgubile svoje članove u ovoj tragediji i dalje traže odgovore. Tvrde da se misterija mora razrešiti, ne samo zbog ličnih razloga, već i zbog sprečavanja budućih sličnih katastrofa.

Ova je nesreća pomogla u jačanju bezbednosti u avionu. Od 2025. godine će Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva odrediti da mlaznjaci moraju imati uređaj koji će emitovati njihov položaj svake minute ako naiđu na poteškoće, kako bi se kasnije omogućilo da se locira avion u slučaju katastrofe. Ti se uređaji aktiviraju automatski i ne mogu se isključiti ručno. No to se pravilo odnosi samo na nove mlaznjake, a ne i na hiljade starijih aviona koji su još uvek u službi, prenosi Jutarnji list.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari