Bilo je nešto posle ponoći 8. marta 2014. godine, kada je Boing 777 Malazija erlajnsa poleteo iz Kuala Lumpura i popeo se na visinu od skoro 11.000 metara.
Nakon što je dobio instrukcije da prebaci frekvenciju na vijetnamsku kontrolu vazdušnog saobraćaja, pilot je odgovorio sa „Laku noć, malezijski tri sedam nula“. To je bila poslednja poruka koja je ikada primljena sa leta MH370 Malazija erlajnsa, piše tportal.
Prošla je decenija otkako je avion skrenuo sa kursa tokom leta za Peking i nestao, ali uprkos najvećoj i najskupljoj potrazi u istoriji, jedna od najvećih misterija avijacije ostaje nerešena.
Pitanja bez odgovora muče porodice 239 ljudi koji su bili u jednom od najboljih aviona svog vremena, a u takvim situacijama ne manjka optužbi i teorija zavere.
Ghouse Mohd Noor, prijatelj kapetana aviona, Zaharija Ahmeda Šaha, rekao je za Gardijan da se kapetanova porodica i dalje nada odgovorima. „Mora postojati objašnjenje za ono što se dogodilo. Dan i noć se molim da ovaj avion bude pronađen“, rekao je on.
U danima nakon što je avion nestao, bilo je malo dostupnih informacija i područje pretrage se protezalo od Kazahstana u centralnoj Aziji do Antarktika. U nedeljama, mesecima i godinama nakon toga, fragmenti dokaza prikupljeni iz satelitskih podataka, radarskog praćenja, pa čak i analize okeanskih struja, pomogli su da se suzi potraga. Ali oni su takođe doveli do veoma različitih teorija o tome šta se dogodilo.
Teorije zavere i sabotaže
One su se kretali od „nevaljalog“ pilota do sabotaže i teorije zavere da ga je oborila mala vladina agencija zbog osetljivog tereta i/ili politički važnog putnika.
Mesecima su nestali putnici bili pod lupom, uz optužbe da je jedan ili grupa njih naredila da obori pilota. Razmatrani su i manje dramatični faktori, kao što su električni kvar, požar ili nagli pad pritiska u kokpitu.
Malezijski premijer Anvar Ibrahim ponovio je u nedelju da je njegova zemlja spremna da ponovo otvori istragu ako budu postojali novi ubedljivi dokazi. Malezijski ministar saobraćaja Entoni Lok rekao je da je spreman da se sastane sa američkom kompanijom za pomorsku robotiku Ocean Infiniti kako bi razgovarali o novoj operaciji potrage.
Podsećanja radi, od 2014. godine pokrenute su tri zvanične istrage: neuspešna podvodna potraga koju vodi Australija, istraga malezijske policije i najnovija, malezijska zvanična istraga o nesreći, koja je 2018. rezultirala izveštajem od skoro 500 stranica. Niko od njih nije utvrdio uzrok nesreće.
U potragu malezijske vlade u januaru 2018. godine angažovana je i američka kompanija Ocean Infiniti, koja je uz pomoć flote od osam mini-podmornica pretražila površinu od 80 hiljada kvadratnih metara, ali nakon nekoliko meseci avion nije pronađen.
Čak je i detektiv amater Blejn Gibson, advokat iz Sijetla koji je postao „poznat“ nakon što je pronašao olupinu MH370 na plažama Madagaskara i Mozambika, ćutao. U svetu teorija zavere, Gibson se suočio sa najezdom onlajn trolova.
Dva ključna pitanja bez odgovora
Ista pitanja iz 2014. ostaju bez odgovora 2024. Glavna među njima su zašto je avion skrenuo sa kursa na očigledno kontrolisan način prema Indijskom okeanu i zašto su dva dela ključne opreme za komunikaciju i praćenje aviona utihnula.
Ovo je skrenulo pažnju na pilota i kopilota koji su vodili desetočlanu posadu. Teorija „lošeg pilota“ je vremenom dobila dodatnu težinu kada su podaci prikupljeni sa simulatora letenja koji je pilot imao kod kuće pokazali da je neko zacrtao kurs prema južnom Indijskom okeanu.
„Zaista, sada se mnogo toga može sa sigurnošću znati o sudbini MH370“, napisao je Vilijam Langevije, pilot koji je postao istraživački novinar, za The Atlantic 2019. „Prvo, nestanak je bio nameran čin. Nezamislivo je da je poznata putanja leta, praćena radio i elektronskom tišinom, uzrokovana bilo kakvom kombinacijom kvara sistema i ljudske greške.
Langeviesche veruje da je pilot poslao mlađeg prvog oficira iz pilotske kabine na neku izmišljenu misiju, a zatim je isključio veliki deo električnog sistema i namerno smanjio pritisak u avionu, što je dovelo do toga da svi budu brzo onesposobljeni za nekoliko minuta.
Druga teorija, za koju drugi stručnjaci za vazduhoplovstvo sugerišu da je moguća, je ona o „zbunjenom“, a ne o „škakljivom“ pilotu. Prema njenim rečima, pilot je naišao na problem poput požara ili pada pritiska i vratio se u Maleziju, ali ga je savladao nedostatak kiseonika. U metežu su pilot i kopilot, spekuliše se, slučajno isključili komunikacionu opremu. Avion bi zatim nastavio na ono što je poznato kao „let duhova“, u kojem su njegovi putnici mrtvi, ali avion nastavlja na autopilotu.
Silvija Spruk Rigli, autorka Misterije Malezije, leta 370 i dve knjige o nestanku aviona, rekla je da je avio-industrija mnogo naučila iz ovog slučaja i da je primenila nova bezbednosna pravila.
Evropa i Velika Britanija su od tada naložile da dodatni niskofrekventni podvodni lokator, koji pomaže u potrazi i spasavanju da se lociraju preživjeli na moru, bude pričvršćen na strukturu aviona i sada moraju biti u mogućnosti da prenose punom snagom najmanje 90 dana.
Međutim, nakon 10 godina neodgovorenih pitanja, teorije nastavljaju da se šire na mreži, a Spruk Vrigli veruje da možda nikada nećemo saznati istinu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.