Na pomolu „izgubljena generacija učenika“ 1Foto: Pixabay, Geralt

Obrazovanje stotina miliona dece je pod znakom pitanja kao rezultat do sada neviđenih pretnji, uključujući kovid 19 i klimatsku krizu, upozorava se u jednom izveštaju.

Nakon što se širom sveta vrše pripreme za početak nove školske godine posle letnjeg raspusta, školski sistemi u četvrtini zemalja, pretežno u onima u Podsaharskoj Africi, su u ekstremnoj ili velikoj opasnosti da pretrpe kolaps, tvrdi organizacija Save the Children.

Prema procenama Ujedinjenih nacija, prvi put u istoriji nastavu nije pogađalo oko 1,5 milijardi dece tokom pandemije, pri čemu najmanje trećini nije bilo dostupno ni učenje na daljinu.

Sada kada se veći deo sveta u razvoju suočava s kombinacijom međusobno povezanih kriza, uključujući ekstremno siromaštvo, kovid 19, klimatske lomove i nasilje između zajednica, sve se više strahuje da je na pomolu „izgubljena generacija učenika“, piše Gardijan.

U analizi u kojoj su zemlje rangirane po ugroženosti, Save the Children je navela osam zemalja čiji su školski sistemi u „ekstremnoj opasnosti“, pri čemu su Demokratska Republika Kongo, Nigerija i Somalija ocenjene kao najugroženije dok je Avganistan samo malo ispod njih.

U analizi se procenjuje koliko su ugroženi školski sistemi kao rezultat niza faktora, uključujući pokrivenost antikovid vakcinama, klimatsku krizu, fizičke napade i procenat dece školskog uzrasta koja kod kuće imaju internet.

Takođe je utvrđeno da je još 40 zemalja, uključujući Jemen, Burkinu Faso, Indiju, Filipine i Bangladeš, u „velikoj opasnosti“.

„Već znamo da su najsiromašnije zemlje te koje su najviše propatile zbog zatvaranja škola usled kovida 19. Ali nažalost, kovid 19 je samo jedan od faktora koji obrazovanje i živote dece danas i u budućnosti izlaže riziku“, rekla je Gven Hajns, izvršna direktorka u organizaciji Sejv the Children u Ujedinjenom Kraljevstvu. „Potrebno je da učimo iz ovog užasnog iskustva i odmah delujemo, ali prosto nije dovoljno vratiti se na staro. Potrebno je ići napred i na drugačiji način, koristeći ovu priliku za ulivanje nade i pozitivnu promenu.“

Dok veći deo razvijenog sveta pozdravlja povratak „normalnijem“ obliku nastave u predstojećem polugodištu, u drugim delovima sveta je više od sto miliona dece i dalje izvan učionica jer su škole još uvek zatvorene zbog pandemije virusa korona, pokazuju podaci Unicefa.

Strahuje se da postoji opasnost da se između deset i 16 miliona dece uopšte ne vrati u školske klupe, pri čemu su devojčice najugroženije.

Rob Dženkins, globalni direktor za pitanja obrazovanja u Unicefu, je rekao da je školstvo u većem delu sveta čak i pre pandemije prolazilo kroz globalnu krizu. „Sada smo pod rizikom da izgubimo generaciju učenika“, upozorio je. „To bi moglo imati posledice po celi život ako ne pređemo na programe nadokande koji deci pružaju punu, sveobuhvatnu podršku, ne samo kada je reč o učenju, već i kada je reč o mentalnom zdravlju, ishrani i osećaju zaštite.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari