Najk i H&M u "ratu" sa Kinom 1Foto: EPA-EFE/ FOCKE STRANGMANN

Maloprodajni giganti Najk i H&M suočavaju se sa kritikama u Kini pošto su izrazili zabrinutost zbog navodnog prisilnog rada Ujgura u proizvodnji pamuka u Sinđangu.

Mnogi Kinezi su pozvali na bojkot, selebritiji su presekle sve veze, a platforme za onlajn trgovinu su prekinule saradnju sa H&M.

Do toga je došlo pošto je nekoliko zapadnih zemalja ove nedelje uvelo sankcije Kini, koju optužuju za ozbiljno kršenje ljudskih prava kada je u pitanju ujgurska muslimanska manjina u Sinđangu.

Sankcije, koje podrazumevaju zabrane putovanja i zamrzavanje imovine, usmerene su na zvaničnike u tom regionu.

U decembru je Bi-Bi-Si objavio rezultate jednog istraživanja koje je pokazalo da Kina prisiljava stotine hiljada pripadnika manjina, među kojima su Ujguri, na fizički rad na poljima pamuka u Sinđangu.

Najk i H&M su objavili saopštenja o tome prošle godine, ali ona su ponovo došla u fokus tokom proteklih dana, posle uvođenja zapadnih sankcija.

Obe kompanije su saopštile da su „zabrinute“ zbog izveštaja da se Ujguri šalju na prinudni rad i da one nisu nabavljale sirovine za svoje proizvode iz tog regiona.

Ali, kako piše britanski servis, poslednje reakcije izazvane su nedavnim postom koji je na društvenim mrežama objavila Komunistička omladinska liga, ogranak Komunističke partije Kine.

„Širiti glasine da bi se bojkotovao pamuk u Sinđangu, istovremeno želeći da se zaradi novac u Kini? Puste želje!“, navodi se u objavi Lige na platformi Veibo, gde je objavljen i snimak saopštenja kompanije H&M.

Državni mediji su posle toga pokrenuli kampanju za odbranu pamuka u Sinđangu i kritikovanje maloprodajnih brendova.

Televizija CGTN je na Veibu podelila video snimak za koji tvrdi da pokazuje realno stanje branja pamuka u Sinđangu u kojem je prikazana izjava jednog ujgurskog radnika koji kaže da se ljudi „bore“ da rade tamo za visoke zarade.

Državna televizija CCTV je prenela da je H&M „napravio pogrešan proračun“ pokušavajući da bude „pravični heroj“ i da „mora da plati veliku cenu za svoje pogrešne postupke“.

Kompanija H&M Kina je u saopštenju postavljenom na Veibu navela da „poštuje kineske potrošače kao i uvek“ i da „ne izražava nikakav politički stav“.

Do sada su najmanje tri velike kineske platforme za onlajn trgovinu – Pinduoduo, JD.com i Tmall – povukle H&M proizvode iz prodaje.

Brojne slavne ličnosti, kao što su glumci Vang Jibo i Huang Suan i pevačica Viktorija Song, su objavile saopštenja da prekidaju veze sa ovim brendovima, uz primedbu da su „interesi zemlje iznad svega“.

Na društvenim mrežama proširio se veliki talas reakcija protiv obe kompanije, uz brojne pozive da njihovi proizvodi budu bojkotovani.

Haštag „podržavam pamuk iz Sinđanga“ je sada jedna od najprisutnijh tema na Veibu sa preko 1,8 milijardi pregleda.

Milioni kineskih Ujgura, muslimanske manjine koja sebe smatra kulturno i etnički bliskom centralnoazijskim narodima, žive u Sinđangu.

Tokom proteklih decenija, masovne migracije kineske etničke većine u Sinđangu su podstakle napetosti sa Ujgurima, koje su povremeno prerastale u nasilje.

Zbog toga je uveden opsežan program državnog nadzora, za koji kritičari kažu da krši prava Ujgura. Kineska vlada tvrdi da su takve mere neophodne u borbi protiv separatizma i terorizma.

Ujguri su odvođeni u kampove u kojima su navodno mučeni, prisiljavani na rad i seksualno zlostavljani.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari