Političari i novinari upozoravaju na preterane reakcije zbog širenja korona virusa u Nemačkoj, ali sve više Nemaca kupuje velike količine namirnica. Što je sigruno – sigurno.
U Nemačkoj se polako širi svest da se i ona, kao i više od 50 drugih zemalja širom sveta, suočava sa epidemijom. Korona virus je tema razgovora gotovo svuda, u autobusima, vozovima i kancelarijama. I polako u supermarketima. Nemci se pripremaju za slučaj da možda neće smeti da izlaze iz kuće.
Povećannje prodaje namirnica
I dok su veliki trgovački lanci još sredinom nedelje saopštili da ne primećuju tendenciju većih kupovina, u petak je to zvučalo drugačije. Portparolka REWE grupe, Kristina Šuc, za DW kaže:
„Sada možemo da kažemo da primećujemo drugačije ponašanje u kupovini, posebno hrane i konzervirane hrane – ne u celoj zemlji, ali sigurno širom zemlje.“
REWE Grupa sa sedištem u Kelnu upravlja lancima supermarketa Penny, REWE i Nahkauf u Nemačkoj. Lidl je takođe potvrdio ovaj trend. „U nekim regionima i filijalama smo značajno povećali prodaju.“
Kupuju se namirnice sa dugim rokom trajnja, konzervirana roba i testenine, ali i toaletni papir i dezinfekciona sredstva posebno su popularni.
Saveti Savezne Vlade
Posebno dugotrajna hrana je na listi koju je Savezna Vlada napravila pre četiri godine za slučajeve katastrofe. Savezna služba za civilnu zaštitu i pomoć u katastrofama sa sedištem u Bonu ima 300 zaposlenih i brine o informisanju stanovništva o tome šta treba učiniti u izuzetnim slučajevima.
Građani bi se trebalo da imaju zalihe za period od desetak dana, ne više. „Držite oko 14 litara tečnosti po osobi nedeljno na zalihama“, piše na toj listi. Mineralna voda i voćni sokovi su naročito pogodni.
U principu, ova služba savetuje: „Nemojte preterano kupovati. Držite zalihe hrane i pića koje vi i vaša porodica normalno koristite.“
Ima i vrlo praktičnh saveta: „Hrana koju držite u zailhama treba da bude dugotrajna bez hlađenja. Obratite pažnju rok trajanja. Hranu bez etikete označitet datumom kupovine.“ I nešto na šta verovatno samo nekolicina zaista misli: „Nove zalihe stavite pozadi tako da prvo trošite one starije.“
Pohvale iz inostranstva
Ovako temeljan pristup Nemačke dobro je prihvaćen i u inostranstvu: Bugarski list 24 Tschassa napisao je u komentaru o Evropi i korona virusu, da u takvim slučajevima „većina potrošača jednostavno gomila sve moguće proizvode – bez ideje koliko dugo će im biti korisni ili će im uopšte trebati. Treba gledati šta rade Nemci.“ Dalje još piše: „Ova lista ima smisla, jer nema koristi da se prave preterane zalihe.“
Udruženje novinara upozorava na histeriju
Mnogi drugi komentatori u Nemačkoj to možda vide slično, ali upozoravaju i na preveliku paniku. Naučnici i političari ističu da je u Nemačkoj broj inficiranih još uvek mali.
Frank Uberal, predsednik „Nemačkog udruženja novinara“ (DJV) kaže: „Ludima su sada potrebne inormacije, saveti i smernice.“ Novinari bi trebalo da se pridržavajupreporuka kodeksa za štampu: „Prilikom izveštavanja o medicinskim temama trebalo bi izbegavati neprimereno senzacionalno predstavljanje situacije, koje bi moglo izazvati neosnovani strah ili nadu među čitaocima. Podsticanje straha i histerije nije kompatibilno sa odgovornim novinarstvom.“
Ali, strah od virusa je već glavna tema među Nemcima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.