U mnogim delovima Indije zabranjeno je klanje krava ili konzumiranje junetine u javnosti. Krava je za mnoge Hinduse sveta životinja, ali zabrane imaju i druge posledice.
„Govedina je moje omiljeno crveno meso“, kaže Kejleb K. On živi u Bongajgaonu, gradu u saveznoj državi Asam na severoistoku Indije.
Ali, sada mora da se pomiri s odlukom vlade te savezne države kojom se zabranjuje konzumacija govedine na javnim mestima, uključujući restorane i ulične štandove.
Godine 2021. vlada stranke BJP u Asamu već je zabranila prodaju govedine i goveđih proizvoda u područjima pretežno naseljenim zajednicama koje ne jedu govedinu ili u blizini hramova.
„Vlada me lišava slobode da biram šta jedem“, kaže Kejleb. „I namerno napada moja prava, u šta spada i izbor ishrane, što uopšte nije ustavno.“
Dok ljudi poput Kejleba još uvek mogu da kupe govedinu i jedu je kod kuće, za mnoge koji nemaju kuhinju ili prostora za kuvanje, govedina je nestala s jelovnika.
Kako govedina deli Indiju?
U Indiji je govedina sporna tema jer su krave za većinu Hindusa svete.
Ali, ona je važan deo ishrane muslimana, hrišćana, nekih starosedelačkih zajednica i dalita, istorijski marginalizovane grupe s najnižeg nivoa indijskog sistema kasti.
Regionalno gledano, konzumacija govedine je zanemarljiva u severnoj i centralnoj Indiji, dok je kulturološki ukorenjena u južnim saveznim državama poput Kerale i Goe, kao i u većem delu severoistočne regije.
Trenutno 20 od 28 indijskih saveznih država ima različite zakone koji regulišu klanje krava, uključujući zabrane klanja ili prodaje kravljeg mesa.
Zabrane konzumacije govedine već duže vreme dele društvo zbog ukrštanja verskih, kulturnih i političkih pitanja.
Nedavna zabrana u Asamu, doneta u okviru šireg narativa o zaštiti krava, ponovo je podstakla rasprave o implikacijama takvih zakona na multikulturalni identitet Indije, slobodu izbora, ali i ekonomiju.
Nametanje verske ideologije?
Osim kulturnog simbolizma, zabrane govedine pretvorene su u oružje u političkim kontekstima, uz smrtonosno nasilje koje ih prati u trenucima kada samozvani „osvetnici krava“ pokušavaju da sprovedu zabrane.
Izveštaj američkog Stejt dipartmenta za 2023. godinu navodi primere napada na muslimane u Indiji, incidente podstaknute optužbama da su muslimani učestvovali u klanju krava ili trgovini govedinom.
Indijska vlada je kritikovala izveštaj kao „duboko pristrasan“. Nju Delhi takođe negira diskriminaciju manjina i tvrdi da njegova politika ima za cilj „dobrobit svih Indijaca“.
Aparna Parik, docentkinja na odseku azijskih studija američkog Univerzitetu Pen Stejt, istraživala je savremenu zabranu govedine u Indiji i nasilje koje iz toga proizlazi.
„Zabrana govedine u Indiji duboko je povezana s kulturnim i istorijskim kontekstom, gde su poštovanje prema kravama i izbegavanje govedine centralni deo hinduističkog identiteta, tačnije hinduističkog identiteta viših kasti“, rekla je Parik za DW.
„Zabrane govedine, stoga, odražavaju davanje prioriteta preferencijama jedne verske grupe u odnosu na druge, često opravdavajući nasilje nad zajednicama za koje se smatra da konzumiraju govedinu“, kaže Parik.
„Zabrana nije potpuno nova, ali je poprimila nove oblike i postala mnogo vidljivija, a poslednjih godina intenzivnije usmerena protiv manjinskih grupa“, dodaje ona.
Politika govedine
Ove kulturne i ideološke tenzije oblikovale su i strategije političkih stranaka, posebno BJP-a.
Za vladajuću stranku premijera Narendre Modija, njeni hinduistički koreni čine osnovni deo njenih načela. Ipak, BJP je zauzeo selektivan stav o zabrani govedine.
Dok je stranka uvela stroge zabrane u nekoliko država, posebno u severnoj i centralnoj Indiji, usvojila je tolerantniji pristup u Goi i nekim severoistočnim državama.
Objašnjavajući pristup BJP-a, jedan novinar iz Asama, koji je želeo da ostane anoniman, rekao je: „Na severoistoku, napori su usmereni u uveravanje plemenskih populacija, uključujući hrišćanske obraćenike, da se ponovo povežu sa svojim ‘izvornim’ hinduističkim korenima.“
Zato su, kako nastavlja, vlasti opreznije u saveznim državama Goa i Kerala, gde bi hinduistička nacionalistička retorika oko zabrane mogla da otuđi lokalno stanovništvo.
Međutim, otpor čak i unutar BJP-a protiv najnovije zabrane govedine u Asamu ukazuje na to koliko je problem složen.
Prehrambeni i ekonomski učinci
Osim ekonomskog uticaja zabrana na trgovce, postoje i prehrambene posledice, posebno za grupe s niskim primanjima.
Vafa Hakim Orman sa Univerziteta Alabama opsežno je istraživao nutritivni uticaj zabrane govedine u Indiji. Kaže, u Indiji je veoma prisutna anemija izazvana nedostatkom gvožđa.
Prema Nacionalnom istraživanju o zdravlju porodice sprovedenom između 2019. i 2021. godine, oko 57 odsto žena u Indiji starosti od 15 do 49 godina pati od anemije.
Na kraju, možda rešenje za tenzije oko govedine leži u multikulturalnom identitetu Indije.
Senti Vangnao, hrišćanka udata za Hindusa iz Asama, kaže da je odrasla jedući govedinu, dok njen suprug nije.
Uprkos razlikama u ishrani, Vangnao kaže da se ona i njen suprug slažu oko jedne stvari: „Ljudima bi trebalo dozvoliti da jedu šta god žele.“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.