Gradske vlasti u Parizu su u okviru napora da smanje zagađenje i unaprede bezbednost saobraćaja uvele meru prema kojoj je brzina na gotovo svim putevima grada ograničena na 30 kilometara na sat.
Međutim, pitanje koje se postavlja, piše Si-En-En, jeste da li će se zaista tako smanjiti zagađenje dok pojedini kritičari tvrde da će se na taj način stvarati još veće saobraćajne gužve u špicu i čak povećati emisije štetnih gasova.
Kako se navodi, to će delimično zavisiti i od toga da li će vozačima dosaditi da poštuju ograničenje brzine, te će biti primorani da se drugim prevoznim sredstvima kreću od jednog kraja grada na drugi.
Da bi dodatno odvratile građane od dolaska u grad automobilima, gradske vlasti takođe uklanjaju 60.000 od 144.000 parking mesta na javnim putevima da bi oni bili „dostupniji svima“ i nastojaće da se za parking više koriste podzemne garaže. Pojedini trotoari će biti prošireni, te će biti više prostora za pešake, kao i za drveće i biljke, a biće i više biciklističkih staza.
Prema anketi koju su sprovele gradske vlasti Pariza, 59 odsto stanovnika grada podržavaju novu meru ograničenja brzine koja je stupila na snagu u ponedeljak dok je u mnogo širem regionu Il de Fransa veći otpor – 61 odsto.
Jedan vozač koji je vršio dostavu i koji se u ponedeljak zaglavio u saobraćaju je rekao da je ova promena „užasna“. „Kada je reč o dostavi, užasna je, nemamo vremena. Svuda sam upadao u saobraćajne gužve. Nemamo vremena“, rekao je on za BFMTV, francusku podružnicu Si-En-En-a, koja mu nije navela ime.
Jedan drugi vozač je rekao da je sada kao da vozači automobila voze „električne skutere“, te je za novu meru rekao da je „ludost“.
Zamenik gradonačelnika Pariza David Belijar koji je zadužen za transport je rekao za BFMTV da ima nade da će zbog ograničenja brzine više ljudi odustati od vožnje automobila i biti podstaknuti da više šetaju, koriste javni prevoz ili bicikl.
„Prijateljsko pojašnjenje onoga što tvrde oni koji se protive smanjenju dozvoljene brzine – ne, ograničenjem brzine na 30 kilometara na sat se ne povećava zagađenje… Zapravo se unapređuje bezbednost biciklista i pešaka, smanjuje se buka i grad postaje mirniji“, napisao je Belijar u nedelju na Tviteru.
Zvaničnici gradske uprave su rekli da će se ovom merom smanjiti ukupan broj saobraćajnih nezgoda, kako se procenjuje, za 25 odsto, a nesreće s fatalnim ishodom za 40 odsto, ukazujući na studiju Svetske zdravstvene organizacije.
Oni su rekli i da će se zagađenje bukom smanjiti za 50 odsto, te da saobraćajna buka negativno utiče na fizičko i psihološko zdravlje i izaziva stres, nesanicu i depresiju.
Nova mera je uvedena nakon konsultacije javnosti u oktobru i novembru 2020. u kojoj je učestvovalo više od 5.700 ljudi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.