Odgovarajući na ukrajinske zahteve za avionima lovcima F-16, Bajdenova administracija je rekla “Ne“ i “Nema potrebe“, što je odluka koja je primorala njegove podređene da daju neutemeljeno obrazloženje. Činjenica je da ne postoji operativno opravdanje da se Ukrajini ne pošalje F-16, navodi Džefri H. Fišer, penzionisani pukovnik američkog vadzuhoplovstva u autorskom članku za Kijev post.
Fišer je tokom svoje tridesetogodišnje karijere bio na sedam borbenih tura u Iraku, Avganistanu i na Balkanu. Takođe je služio kao zvaničnik za odbranu u ambasadi SAD na Kosovu.
Podseća na izjavu književnog lika Šerloka Holmsa koji je rekao: „Kada eliminišete nemoguće, šta god da ostane, koliko god neverovatno, mora biti istina. Dakle, šta je istina u ovom slučaju?
Obuka će trajati predugo
Dr Kolin Kal, jedan od najviših zvaničnika Pentagona, rekao je krajem februara Komitetu za oružane snage Predstavničkog doma Kongresa SAD da bi obuka i isporuka F16 mogli da potraju “do 18 meseci“.
Nasuprot tome, 13. februara, načelnik štaba američkog vazduhoplovstva, general Čarls K. Braun Mlađi, rekao je da će obuka trajati između dva do šest meseci. Pošto je jedan od ova dva komentatora kvalifikovani instruktor F-16 sa preko 3.000 sati letenja možda bi njegov odgovor trebalo da smatramo realnijim.
Važno je da disparitet pokazuje kako su odgovori često iskrivljeni da bi oblikovali ili ojačali političke narative.
Ove nedelje smo saznali da se dvojica ukrajinskih pilota procenjuju za obuku u SAD, što će, opet, pokazati da je jedan od gore navedenih bio u pravu.
Ako se vratimo unazad, izazovi u obuci su takođe korišćeni kao izgovor kada se američka vlada protivila obezbeđivanju raketnog sisitema “Patriot” i tenkova “Abrams”, a sada SAD šalju oboje.
Takođe je vredno napomenuti da Ukrajinci koji se obučavaju za ova dve vrste oružja program, prema procenama, završavaju pre roka.
Ukrajina nije tražila avione
Iako Ukrajina možda nije uputila zvaničan zahtev svakoj državi, predsednik Zelenski i drugi ukrajinski predstavnici su sasvim jasno izrazili snažnu želju (i potrebu) za borbenim avionima.
Tokom svoje iznenadne posete Londonu, Zelenski je dao pomalo drzak komentar, zahvalivši se britanskoj vladi unapred na borbenim avionima koji će uskoro poslati.
Ukrajina ne treba niti zahteva F-16
Od Drugog svetskog rata, američka vojna doktrina i doktrina drugih nacija propovedaju važnost vazdušne superiornosti u modernom ratovanju.
Nekako zanemariti značaj ovoga nakon operacija kao što su „Pustinjska oluja“ i „Savezničke snage“, kao što je ovde navedeno, sigurno pokazuje koliko je ovaj argument lažan i smešan.
Američki general Kristofer Kavoli, sadašnji vrhovni komandant savezničkih snaga u Evropi (SACEUR), stidljivo je rekao američkim zakonodavcima da su Ukrajini potrebni F-16, kao i dalekometna avijacija.
Naravno, imajući luksuz da ima „dva šešira“ kao komandant SACEUR-a i EUCOM-a, on je u stanju da daje takve izjave bez straha od odmazde, na čemu mu zavide ministar odbrane i predsednik Združenog generalštaba.
Činjenica da je Air Force One doleteo u Avganistan, Irak i druge borbene zone, dok se predsednik Bajden vozio vozom 10 sati, a zatim sugerisao da F-16 nisu potrebni, sigurno je licemerna.
Ako predsednik Bajden veruje da borbeni avioni nisu opravdani u Ukrajini, imao je odličnu priliku da dokaže svoju tačku tako što bi leteo Air Force One u Kijev.
Nema dostupnih F-16
Pre samo tri meseca, desetak F-16 je vraćeno u Holandiju iz neizvršene kupovine Draken-a i, prema rečima general-potpukovnika (u povlačenju) Deptule, Vojska SAD je upravo penzionisala 47 modela F-16 C/D i poslala ih na „smetlište“.
I jedinice vazdušne nacionalne garde Alabame i Viskonsina prelaze sa F-16 na F-35, nudeći dodatne opcije, sa pravim nivoom prioriteta. Dostupni su avioni ako Bela kuća i Ministartsvo odbrane odluče da ih učine dostupnim. Avioni F-16 ne nedostaju, ali politička volja nedostaje.
Piloti nisu jedino osoblje kome je potrebna obuka.
Ovo je tačno, i u borbenoj eskadrili ima daleko više osoblja za podršku na zemlji nego pilota, ali rešenja su takođe dostupna, kao što je ova opcija za logističku podršku izvođača radova (CLS).
Američko ratno vazduhoplovstvo godinama ima CLS ugovore sa brojnim izvođačima koji podržavaju domet na vojnim postrojenjima. CLS konstrukcija ne samo da će ubrzati uvođenje F-16 na scenu, već će i olakšati brzu obuku. Uz malo spremnosti da se preuzme rizik i inoviranje, obuka nije paravan.
Ruska protivvazdušna pretnja je previše napredna
Nema sumnje da su raketni sistemi zemlja-vazduh (SAMS) S300 i S400 (SA-10/12/20) sposobni, ali su daleko od nepropusnih.
Godinu dana od početka ruske invazije, ukrajinski lovci 4. generacije, kao što su Su-27 i Mig-29, još uvek lete… da ne pominjemo 3. generacije Su-24 Fencers i Su-25 Frogfoots. Rusija je uspešno oborila nekoliko ukrajinskih aviona, ali je jasno da je Ukrajina razvila taktiku za efikasno letenje i borbu. Sugerisati da ne bi mogli da urade isto sa F-16 je suludo.
Infrastruktura ukrajinske vazdušne baze ne može da podrži operacije F-16
Ova izjava je očigledno lažna. Tokom 2011. tokom vežbe Nacionalne garde SAD pod nazivom „Bezbedno nebo“, F-16 su izleteli iz baze Mirgorod, Ukrajina.
Aerodromi u Ukrajini možda nisu po američkim standardima, ali su verovatno u rangu sa poljskim i slovačkim aerodromima, dvema državama kojima su SAD odobrile prodaju F-16.
Moguće je da su svi ovi razlozi samo pokušaj da se prikriju stvarni politički i diplomatski razlozi Bajdenove administracije. Za predsednika Bajdena, slanje borbenih aviona u Ukrajinu može da bude preskupo, previše eskalirajuće, da ugrozi koaliciju NATO saveza, da podstakne rusko nuklearno zastrašivanje ili nešto drugo.
Kao avijatičar, frustrirajuće je što se krije iza lažnih operativnih ograničenja. Šta god da je pravi razlog, Amerikanci zaslužuju taj odgovor.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.