Crna Gora je nedavno uputila zvaničan zahtev Evropskoj komisiji kojom traži pomoć evropskih institucija za poravnanje kineskog duga, potvrđeno je danas u sedištu ove institucije.
„Primili smo pismo (Crne Gore) i pripremamo odgovor“, potvrdila je za Radio Slobodna Evropa (RSE) portparolka Komisije, Ana Pisonero Hernandes (Hernandez).
Kako su naveli zvaničnici koji su imali uvid u pismo, zvanična Podgorica traži podršku evropskih institucija u procesu diversifikacije kineskog duga i završetka ostatka autoputa.
Izvori te institucije tvrde da su u redovnom kontaktu sa podgoričkim vlastima jer postoji volja evropskih zvaničnika da se na neki način pomogne da se omogući održivost javnog duga, ali da ni u jednom slučaju to ne podrazumeva da će Evropska unija otplatiti dug Crne Gore prema kineskim bankama.
Izvori iz Evropske komisije su ocenili da su i crnogorske vlasti svesne da „nema nekog jednostavnog rešenja za njihovu situaciju“.
Kako je rečeno RSE, do kraja aprila bi Evropska komisija trebalo da pošalje odgovor na pismo iz Crne Gore, dok briselski eksperti trenutno rade na mogućim solucijama kako pomoći zemlji u ovoj situaciji.
Jedan izvor iz Komisije je naglasio da su na raspolaganju neki mehanizmi koji se tiču fiskalne konsolidacije, međutim, dodao je da je situacija u Crnoj Gori krajnje specifična i da je stoga u ovom trenutku teško reći sa kakvim rešenjem će izaći Evropska komisija.
Kako se saznaje, pismo je stiglo nakon uskršnjih praznika, odnosno posle 5. aprila. Ovo je prvi pismeni zahtev zvanične Podgorice za pomoć.
Pre toga, u martu, potpredsednik Vlade Dritan Abazović je prilikom prve posete Briselu, u Evropskom parlamentu zatražio pomoć EU, navodeći da Kina vrši uticaj preko dodeljenog kredita za deonicu autoputa.
Portparol EU Peter Stano je priznao 12. aprila da postoji zabrinutost evropskih institucija zbog socio-ekonomskih i finansijskih efekata koje neka kineska ulaganja mogu imati u Crnoj Gori jer, kako je rekao, postoji rizik od makroekonomskih disbalansa i zavisnosti od duga.
Međutim, podvukao je da „EU ne vraća kredite koje zemlje uzimaju od trećih strana“.
Prva deonica autoputa u Crnoj Gori, koji treba da vodi od Jadranskog mora (Bara) do granice sa Srbijom (Boljare), trebalo je da bude završena u maju 2019. godine, ali je zbog probijenog roka potpisan aneks ugovora za novim rokom 30. septembar 2020. godine. Ni taj rok, međutim, nije poštovan.
Kako je saopštila Vlada, novo probijanje roka za završetak izgradnje prve deonice autoputa u Crnoj Gori od Podgorice do Kolašina zahteva potpisivanje novog aneksa ugovora između Vlade Crne Gore i kineske kompanije CRBC (China Road and Bridge Corporation) koja je glavni izvođač radova.
Ugovorena cena prvobitno je bila 809 miliona dolara, a zatim je povećana za još oko 90 miliona za naknadnu izgradnju pristupnih puteva ka Podgorici i komunalne infrastrukture uz autoput.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.