Pre tri dana netala je podmornica TItan, sa petoro ljudi, koji su krenuli u misiju do olupine Titanika na dnu Atlantskog okeana.
Podmornica je izgubila kontakt sa matičnim brodom „Polarni princ“ samo sat i 45 minuta nakon zaranjanja.
U potrazi koja i dalje traje, Američka obalna straža dala je saopštenje da je plovilo na daljinsko upravljanje (ROV) pronašlo polje krhotina unutar polja potrage, nedaleko od Titanika.
Nejasno je da li su ovi ostaci u vezi sa nestalom podmornicom.
Kompanija OceanGate izdala je saopštenje u kom „veruje da je svih pet života izgubljeno“. Kako se dodaje u saopštenju, kompanija stoji uz porodice putnika, kao što deli zahvalnost sa svima koji učestvuju u potrazi.
Podsećanja radi, BBC piše da je kontraadmiral američke obalske straže Džon Moger rekao da je veliki izazov vršiti potragu u tako udaljenom području. Naime, spasioci smatraju da se podmornica nalazi otprilike 1.450 kilometara od obale Kejp Koda.
Prema rečima Mogera, potraga se vrši iz dva dela. U pitanju su površinska pretraga, za slučaj da se Titan vratio na površinu okeana, ali je nekako izgubio komunikaciju, i drugi vid pretrage kojim su pribegli je podvodna sonarna pretraga.
Što se tiče površinske pretrage, obalska straža poslala je dva aviona C-130 Hercules da traže podmornicu na površini vode, a pridružili su joj se i kanadski C-130 i avion P8 opremljen podvodnim sonarom.
Moger je rekao da će im biti potrebna dodatna ekspertiza za spasavanje podmornice ako je pronađu pod vodom i da će tražiti pomoć, uključujući i američku mornaricu.
S druge strane, stručnjaci kažu da izgledi nisu najbolji i da postoji dosta stvari koje su mogle da krenu naopako.
U poslednje vreme, javila se teorija da putnici u podmornici imaju kiseonika za 96 sati.
Ponovo, stručnjaci su ponudili nekoliko najverovatnijih scenarija šta je moglo da pođe po zlu – od zaplitanja u olupinu Titanika, do nestanka struje ili problema sa komunikacionim sistemom podmornice.
Prema pisanju i saznanjima Gardijana i Njujork tajmsa, ljudi su i ranije putovali ovom podmornicom ali da su pre početka putovanja potpisivali ugovor.
„Već na prvoj strani reč ‘smrt’ spominje se tri puta“, preneo je naš list ranije.
Ivan Mušterić, projektant malih podmornica za HTV komentarisao je koliki su izgledi da se nestala podmornica pronađe na vreme. Istakao je da je nestanak podmornice bizaran od samog početka.
„Podmornica nije prošla ono što je normalno za svako plovno sredstvo za more, a to je klasifikacijski nadzor nad dokumentacijom i proizvodnjom“, rekao je Mušterić i dodao:
„Ne zadovoljava elementarne stvari koje svako plovno sredstvo ima.“
Po njegovom mišljenju vrlo su male mogućnosti da se putnici podmornice pronađu živi.
Robert Muret, penzionisani viceadmiral i trenutni profesor na Univerzitetu Sirakuzi upozorio je da su, uprkos napretku tehnologije, ekstremne dubine okeana „opasna i nepopustljiva mesta“.
Tvrdi da nas Titanova tragedija „podseća na značajne opasnosti povezane s radom u opasnim okruženjima“.
„Uprkos napretku tehnologije, ekstremne dubine okeana, a što se toga tiče svemira, opasna su i nemilosrdna mesta.“
Ostavljajući procene iza, CNN navodi da je amrička obalna straža proširila područje pretrage i preusmerila deo svojih resurska kako bi pokušali da lociraju zvuke udaraca koji su se juče čuli.
U međuvremenu, flota brodova i specijalne opreme sonarima skeniraju dno okeana.
Kako piše BBC, stručnjaci upozoravaju da nestanak kiseonika nije jedini problem.
Doktor Ken Ledez, stručnjak za hiperbaričnu medicinu, kaže da postoji opasnosti i da je podmornica ostala bez električne energije, koja igra ključnu ulogu u kontrolisanju nivoa kiseonika i ugljen-dikosida.
Kako je objasnio, dok nivoi kiseonika opadaju, udeo ugljen-dioksida koji putnici udišu je u porastu, što može da ima potencijalno katastrofalne posledice.
Sudeći po objavama na društvenim mrežama i saopštenju porodica, među putnicima su bili britanski avanturista, francuski ronilac, kao i otac i sin Pakistanci.
Hamiš Harding, 59-godišnji britanski milijarder, poslovni čovek i istraživač, navodno se nalazi u podmornici.
U avanturi učestvuje i jedan od najbogatijih ljudi Pakistana i njegov sin, objavila je njihova porodica – Davud.
Stokton Raš, izvršni direktor OceanGate, kompanije u čijem je vlasništvu podmornica i koja organizuje obilazak Titanika, pretpostavlja se da je još jedan od članova podmornice.
Karta za avanturu do čuvenog Titanika koštala je 250.000 dolara.
Prema podacima operatora turneje ka olupini Titanika, Oušngejt ekspedišns (OceanGate Expeditions), podvodno plovilo može da ponese do petoro ljudi, i to pilota, „stručnjaka za sadržaj“, to jest vodiča i tri putnika koji idu obilazak kao turisti.
Operator takođe navodi da ovo malo plovilo ima sistem za održavanje života koji omogućava da petoro ljudi u njemu provede do 96 sati.
Na put se kreće brodom iz Sent Džona na Njufaundlendu. Plaćena turneja traje osam dana, a od obale do olupine ima 400 nautičkih milja.
Kad se stigne u zonu iznad olupine, turisti se ukrcavaju na malu podmornicu zvanu „Titan“ i odlaze na dno okeana.
Podmornica može da zaroni do 4.000 metara dubine, tvrdi operator turneje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.