Poštovani uredniče,
Dajem sebi slobodu da vam skrenem pažnju na okrutne okolnosti koje je većina ljudi predvidela kada je reč o nametanju drakonskog zakona o bezbednosti Kine građanima Hongkonga od visokog kineskog zvaničnika.
Stalni odbor Nacionalnog Kongresa naroda NR Kine jednoglasno je 30. juna usvojio Zakon NR Kine o očuvanju nacionalne bezbednosti u Posebnom administrativnom regionu Hongkong. Zakon je stupio na snagu iste večeri. Taj potez je efikasno zaustavio okvir „jedna zemlja, dva sistema“ za Hongkong i predstavlja ozbiljno odricanje od obećanja koje je Kina dala Hong Kongu i međunarodnoj zajednici. Kriminalizacija određenih postupaka na osnovu ovog zakona ne odnosi se samo na Hongkong; poput dekreta carske Kine, njegov opseg širi se na čitav svet, ozbiljno potkopavajući univerzalne vrednosti demokratije, ljudskih prava i slobode.
Želeo bih da ukažem na posledice i namere koje stoje iza zakona o nacionalnoj bezbednosti za Hongkong:
Novi zakon odnosi se na krivična dela među kojima su secesija, subverzija, terorizam i dosluh sa stranim silama. Cilj mu je da stavi tačku na pokret „Occupy Central“ i onaj protiv ekstradicije, kao i na sve buduće slične proteste, te da omogući temeljnu i momentalnu represiju nad demokratskim snagama u Hongkongu. Prestupi pobrojani u zakonu su neodređeni i magloviti, podesni za arbitrarno tumačenje Komunističke partije Kine (KPK).
Novi zakon primenjuje se načitav svet, prekidajući veze Hongkonga sa međunarodnom zajednicom i jačajući autoritarnu vladavinu KPK. Ovaj zakon protiv Posebnog administrativnog regiona Hongkong donet je izvan tog regiona od osobe koja nije njen stalni rezident. To je ekvivalentno nametanju eksteritorijalne jurisdikcije u svakom kutku sveta i izolovaće Hongkong od globalne podrške, stvarajući ambijent u kojem KPK može da konsoliduje svoj autoritarni sistem.
Nacionalne bezbednosne vlasti KPK sada su gospodari lutaka nad vladom Hongkonga, a Tajvan može biti naredna meta Kine. Novi zakon definiše prestup secesije kao odvajanje Hongkonga „ili bilo kojeg drugog dela“ Narodne Republike Kine od NR Kine. To razotkriva nameru da se potiskuje saradnja pokreta za nezavisnost – kako ih KPK obično opisuje – Hongkonga i Tajvana i da se zakon o nacionalnoj bezbednosti upotrebi za zatezanje odnosa sa dve strane moreuza. Uz to, odredbe o primeni Člana 43 zakona o nacionalnoj bezbednosti nalažu da političke organizacije i posrednici iz inostranstva i sa Tajvana dostavljaju informacije u vezi sa Hongkongom.
Stoga, iskreno podstičem međunarodnu zajednicu ne samo da se sada zagleda u autoritarne ambicije koje sada prete Hongkongu i Tajvanu, već i da snažno osudi i udruženo se suprotstavi budućoj hegemonističkoj ekspanziji Kine, kako bi se zaštitile univerzalne vrednosti slobode i demokratije:
Odricanje totalitarne Kine od svojih međunarodnih obaveza otkriva njenu ambiciju da nameće svoju volju i preoblikuje međunarodni poredak;
Korišćenje autoritarne vladavine Kine da gazi demokratiju i ljudska prava dokazuje da su autokratija i demokratija nespojivi;
Ako međunarodna zajednica ne preduzme nikakve kontramere, KPK će još dalje širiti svoj autoritarni sistem i povesti vodeću ulogu u oblikovanju međunarodnog političkog i ekonomskog poretka;
Tajvan zauzima ključno mesto u očuvanju demokratije u Aziji, i nada se da če međunarodna zajednica udruženo podržati narod Hongkonga i zaštititi Tajvan.
Autor je predstavnik u Predstavničkoj kancelariji Tajpeja u Mađarskoj
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.