Članovi posade Iljušin 76 Ministarstva za vanredne situacije Rusije, koji se nedavno srušio gaseći požare u sibirskoj Irkutskoj oblasti, sahranjeni su u četvrtak uz najviše počasti, ali je ostalo dosta pitanja o uzrocima nesreće na koje vlasti do sada nisu dale odgovore.
Okolnosti nesreće ruskog „Iljušina“ s veoma iskusnom posadom u izuzetno teškim vremenskim uslovima, ali i odnos zvaničnika prema samoj nesreći i netransparentnost uveliko podsećaju na situaciju s padom srpskog helikoptera Mi 17 koji se srušio 13. marta prošle godine.
Leonid Filin, kapetan posade, koja je sahranjena uz sve državne i vojne počasti, nosilac dva Ordena za hrabrost Rusije, gasio je u leto 2007. istim avionom požare u Srbiji i Crnoj Gori i donosio humanitarnu pomoć u vreme poplava 2014. Na komemoraciji u Podmoskovlju, u Čkalovskom domu oficira, ceo sat je prolazila kolona ljudi, odajući počast poginulim oficirima. Kada su kovčezi izneti na trg, nad njim je proleteo Il-76, kakvim su leteli i oni, na svega nekoliko stotina metara, mašući krilima. Tokom sahrane čula se himna Rusije i počasna paljba.
Šta je uzrok nesreće ove, po priznanju kolega, veoma iskusne posade, i dalje je nepoznanica.
– To je bio uravnotežen pilot sa velikim iskustvom, dobar stručnjak koji je znao svoj posao – rekao je za rusku TV Zvezda Filinov kolega Jurij Oliferovski, koji je imao prilike da leti sa njim. Samo nezvanično, iz nepoznatih izvora, pojedini ruski mediji su plasirali informaciju da je avion udario u brdo koje posada nije videla, iako po tim informacijama avion nije imao problem sa tehnikom, a posada se nije ni na šta žalila.
Avion je pao u petak ujutru, a nađen je tek u nedelju. Šef sibirskog odeljenja Ministarstva za vanredne situacije izjavio je u vreme traženja aviona, da je vidljivost „nula“. Ispada da je Filinov avion gasio požar u sibirskoj tajgi upravo u takvim uslovima. Zašto?
NJihove kolege govore da je gašenje šumskih požara specifično: mogu da se ugase samo sa visine od 50 metara. Ako se voda baci sa veće visine – pretvara se u paru zbog visokih temperatura i zato ne može da ugasi vatru. A instrumenti koji upozoravaju o opasnom približavanju zemlji počinju da pište već pri visini od 300 metara, zato ga piloti isključuju i upravljaju avionom samostalno. Znači, ako je vidljivost „nula“ – to je posao na slepo.
Upravo zato tokom prva dva dana traženja nestalog Il-76, spasioci su odustali od traženja letelice avijacijom. Iz aviona se nije ništa videlo na zemlji. Pojedini državni mediji su stavljali do znanja da je avion pao još pre nego što je bacio više od 40 tona vode. Ali, lokalni stanovnici, zahvaljujući kojima je i pronađen avion, govorili su pre toga da su videli kako je Il-76 bacio vodu na požar, zatim se okrenuo i poleteo nazad. Naveli su da su čuli „tup zvuk“, a da se potom nije čuo zvuk motora. Eksperti govore da to može da znači da su se ugasili motori letelice, zbog upadanja pepela od požara. Ali, o tome niko zvanično ne govori.
U ruskim medijima se pojavila i informacija anonimnih izvora da je posada pre leta upozoravala da je nemoguće gasiti požar u takvom dimu, ali da su im svejedno naredili da to učine. Tu informaciju više niko nije pominjao. Ali je zato sa sajta Ministarstva za vanredne situacije iščezla informacija o tome da su Filin i članovi drugih posada upozoravali da je nedopustivo smanjenje broja posada zbog štednje.
Kako saznajemo od rođaka poginulih, Ministarstvo za vanredne situacije Rusije nije ih zvanično obaveštavalo o nesreći, toku traženja, pogibiji… Sve su saznavali kao i drugi – zahvaljujući internetu. Pri tom je na sajtu Ministarstva u informaciji o tragediji bila napisana dežurna fraza „psiholozi pružaju pomoć porodicama nastradalih“.
Državni i prodržavni mediji, koji uobičajeno izveštavaju o smrti, komemoracijama i sahranama poznatih ličnosti, ovog puta nisu rekli ni reči, osim malo gledane TV Zvezda, koje se smatra glasilom Ministarstva odbrane Rusije.
Poginula dva ruska pilota u Siriji
Ruski vojni piloti-instruktori poginuli su u petak u Siriji tokom leta nad oblašću sirijske Palmire, saopštilo je Ministarstvo odbrane Rusije. Kako je navedeno, veliki odred terorista Islamske države napao je položaje sirijske vojske istočno od Palmire. Presekavši odbranu, teroristi su uspeli da osvoje visoravni koje su bile pod kontrolom sirijske armije. Ruski vojni piloti-instruktori Rjafagat Habibulin i Evgenije Dolgin leteli su za to vreme sirijskim helikopterom Mi-25.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.