Prevoznici u vazdušnom, vodovodnom, železničkom i drumskom saobraćaju u Rusiji biće u obavezi da sve informacije o putnicima prenesu državi.
Od 1. septembra, prevoznici će morati da prikupljaju i šalju podatke o bankovnim karticama, IP adresama, brojevima telefona, imejl adresama i lozinkama korisničkih naloga u vladinu bazu podataka. Trenutno se daju samo informacije o pasošima i kartama, piše Komersant.
Ministarstvo saobraćaja pripremilo je nacrt uredbe o novoj proceduri za formiranje automatizovanih baza podataka ličnih podataka o putnicima i osoblju (posadi), koji bi trebalo da se primenjuje od 1. septembra.
Podatke moraju da prenose prevoznici u vazdušnom, vodenom i železničkom saobraćaju, kao i drumskim u međugradskom i međunarodnom saobraćaju (osim letova između Moskve i Moskovskog regiona, Sankt Peterburga i Lenjingradske regije).
Prema nacrtu, sve informacije biće unete u Jedinstveni državni informacioni sistem za obezbeđivanje bezbednosti saobraćaja (EGIS OTB), pristup koji je dostupan FSB-u, Ministarstvu unutrašnjih poslova, Nacionalnoj gardi, Rostransnadzoru i Federalnoj agenciji za vazdušni saobraćaj. Informacije u bazi biće, navode, čuvane sedam godina.
Analiza podataka putnika olakšaće brzo identifikovanje „anomalija u ponašanju“ i identifikovanje uljeza „od krijumčara do terorista“, objasnio je za Komersant izvor blizak Ministarstvu saobraćaja.
U svom odgovoru na projekat, Udruženje operatera vazdušnog saobraćaja (AEVT) istaklo je da su neki od dodatnih podataka o putnicima, posebno prijavljivanje i lozinka naloga, „informacije poverljive prirode i da stoga ne podležu otkrivanju bez saglasnosti subjekta takvih podataka“.
Pored toga, prenos ličnih podataka (Passenger Name Records, PNR) u bazu podataka je u suprotnosti sa ICAO standardima i preporukama i „težak je zadatak“ za ruske i strane prevoznike, napominje AEVT.
Prema međunarodnim standardima ICAO- a, države „ne bi trebalo da zahtevaju ili smatraju operatera odgovornim za pružanje PNR podataka koji već nisu prikupljeni ili sadržani u njegovom rezervacionom sistemu“, naglasili su iz udruženja.
Aviokompanije još uvek ne razumeju koliko je moguće automatizovati prenos takvog obima podataka i zašto je to neophodno, rekao je izvor u jednom od prevoznika za Komersant.
Traženi podaci „su poverljivi i ne mogu ih prikupiti avioprevoznici“, piše Smartavia. Oni su takođe objasnili da je IP adresu teško pratiti, s obzirom da korisnici često koriste VPN usluge, a rezervacije se prave sa različitih uređaja. Aviokompanija ne čuva lozinke za lične naloge. Istovremeno, podaci sa bankovnih kartica beleže se samo ako putnici ne plaćaju karte preko FPS-a ili SberPay-a.
Samo 10-15 odsto karata izdaje se putem interneta, kaže Tatjana Rakulova, direktorka Udruženja autoprevoznika i putničkih prevoznika. Sama digitalizacija i prikupljanje podataka o putnicima, po njenom mišljenju, uspešno se sprovode u međunarodnoj praksi, ali je pokušaj povećanja prikupljanja podataka sada „ispred situacije na ruskom transportnom tržištu“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.