Najveći svetski proizvođači oružja i vojne opreme povećali su 2016. godine prodaju za 1,9 odsto na 374,8 milijardi dolara, saopštio je Stokholmski međunarodni mirovni istraživački institut (SIPRI). To je prvi rast prodaje oružja posle pet godina stalnog pada.
Ukupna prodaja 100 najvećih kompanija za proizvodnju oružja i vojne opreme porasla je 2016. za 1,9 odsto u odnosu na 2015. godinu i veća je za 38 odsto u odnosu na 2002, kada je SIPRI počeo da izveštava o korporativnoj prodaji oružja.
To je prva godina da je zabeležen rast prodaje oružja na svetskom nivou od 2010.
Prema najnovijim podacima stokholmskog Instituta, objavljenim 11. decembra, najveći deo svetske prodaje ostvarile su američke kompanije – 217,2 milijardi dolara, što je za 4 odsto više nego 2015.
Rast prodaje podstaknut je vojnim operacijama SAD u inostranstvu, kao i potražnjom drugih zemalja za velikim oružanim sistemima.
Najveći prodavac oružja na svetu, američka kompanija Lokhid Martin (Lockheed Martin) povećala je prodaju za 10.7 odsto.
Američke kompanije pokrivaju više od polovine svetskog tržišta (57,9 odsto), a udeo ruskih kompanija u svetskoj prodaji oružja je 7,1 odsto.
Na listi 100 najvećih proizvođača oružja SIPRI-ja nalazi se 10 kompanija iz Rusije, od kojih je pet imalo veću prodaju, a pet manju.
Ukupna prodaja oružja ruskih kompanija uvrštenih na listu SIPRI-ja iznosila je 26,6 milijardi dolara, što je za 3,8 odsto više nego 2015.
„Velike ekonomske poteškoće koje je imala Rusija 2016. doprinele su usporavanju rasta prodaje oružja ruskih kompanija“, izjavio je istraživač SIPRI-ja Simon Vezeman.
Britanci i Nemci predvode evropsku prodaju
Kompanije iz Zapadne Evrope koje su na listi 100 najvećih proizvođača oružja stokholmskog Instituta imale su 2016. stabilnu prodaju oruža, u ukupnoj vrednosti od 91,6 milijardi dolara, odnosno za 0,2 odsto više nego 2015.
Zabeleženi su, međutim, različiti rezultati u zemljama koje najviše prodaju oružje. U transevropskim, francuskim i italijanskim kompanijama opala je prodaja oružja, dok su britanske i nemačke kompanije prodale više svojih proizvoda.
Nemačka je 2016. imala rast od 6,6 odsto, uglavnom zahvaljujući većoj prodaji oklopnih vozila kompanije Kraus-Mafej Vegman (Krauš-Maffei Wegmann) i kopnenih sistema kompanije Rajnmetal (Rheinmetall).
„Obe kompanije su imale koristi od potražnje za oružjem u Evropi, na Bliskom istoku i u jugoistočnoj Aziji“, izjavio je istraživač SIPRI-ja Piter Vezeman.
Odluka Velike Britanije da se povuče iz Evropske unije izgleda da nije imala uticaja na poslovanje britanskih kompanija u toj industriji. Prodaja oružja je porasla za 2 odsto, a najveći skok prodaje, za 43,2 odsto, imala je kompanija GKN koja proizvodi delove za vazduhoplovnu industriju.
Novi proizvođači
U kategoriji „novih proizvođača“ našle su se kompanije iz Brazila, Indije, Južne Koreje i Turske.
Južna Koreja je povećala prodaju oružja za 20,6 odsto na 8,4 milijarde dolara.
„Rast percepcije pretnji podstiče Južnu Koreju da nabavlja vojnu opremu i sve više se okreće svojoj industriji oružja da bi podmirila potražnju za oružjem“, rekao je Simon Vezeman.
Japanske kompanije su, s druge strane, zabeležile pad prodaje oružja za 6,4 odsto.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.