Prvo Brodogradilište, slede KAP, Pljevlja 1Foto: Jadransko brodogradilište AD Bijela

Remedijacija tla u nekadašnjem Brodogradilištu Bijela kod Herceg Novog, koja je zvanično počela pre nekoliko dana, veoma je značajno za Crnu Goru sa aspekta zaštite životne sredine, jer je to ekološki najrizičnija tačka a sanacija i odvoženja grita, otrovnog materijala iz tog područja, najteži deo projekta.

Pored Brodogradilišta, ekološki rizične tačke su i Termoelektrana i Jalovište u Pljevljima, kao i Kombinat aluminijuma u Podgorici. Za sanaciju ove četiri neuralgične lokacije Vlada Crne Gore je sa Svetskom bankom potpisala ugovor od 50 miliona evra i početak radova očekuje se u narednom periodu. Projektna dokumentacija za sanaciju ekoloških tačaka u Pljevljima privodi se kraju dok se za Kombinat aluminijuma priprema. U Vladi Crne Gore, odnosno Ministarstvu održivog razvoja i turizma, veoma su posvećeni ovom problemu a prema rečima resornog ministra Pavla Radulovića, ne zbog poglavlja 27 već zbog zdravlja građana Crne Gore.

Koliko je posao remedijacije tla u Bijeloj zahtevan govori i podatak da će angažovanje francuske kompanije Valgo koštati 22 miliona evra, trajaće 21 mesec a za to vreme tretiraće se 150.000 tona materijala na površini od 18.000 metara kvadratnih. Osim grita, toksičnog materijala koji će brodovima biti odvezen u Španiju, tretiraće se zemljište zagađeno ugljovodonikom i uljem.

Direktor kompanije Valgo Fransoa Buše prilikom otvaranja radova u Bijeloj kazao je da će ta firma zaposliti nove radnike, da žele da pomognu Crnoj Gori u procesu evropskih integracija i otvaranju poglavlja 27 i da investiraju u Crnu Goru.

Buše je kazao i da je Valgo zainteresovan i za obavljanje ovakvih poslova i u Srbiji i šire u regionu a kompanija koja je osnovana 2004. godine specijalizovana je za remedijaciju tla i podzemnih voda, operaciju uklanjanja azbesta i rehabilitaciju zagađenih lokacija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari