Izrael koristi kopneni put kroz nekoliko arapskih zemalja kako bi izbegao blokadu jemenskih Huta, objavili su mediji na hebrejskom.
Navodno, Izrael vrši uvoz robe kroz Perzijski zaliv preko Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE), Saudijske Arabije i Jordana u pokušaju da zaobiđe brodsku rutu kroz Crveno more koju su blokirali Huti.
Nakon početka izraelske agresije na Pojas Gaze, Huti su pokrenuli brojne napade na brodove koji su dopremali robu u Izrael što je značajno uticalo na globalnu trgovinu.
Od istoka Arapskog poluostrva do Izraela?
To je, zajedno s američkim i britanskim pomorskim i vazdušnim napadima na jemenske pobunjenike prisililo brodove da koriste alternativni put koji prolazi kroz južnoafrički Rt Dobre Nade oko kontinenta i kroz Mediteran, čineći putovanja, a samim time i veći deo globalna trgovina, skupljim i dugotrajnijim.
U pokušaju da zaobiđe te okolnosti, Izrael je još u decembru potvrdio da planira kopnenu rutu koja se proteže od istoka Arapskog poluostrva do Izraela, kao alternativnu rutu koja bi potencijalno mogla smanjiti troškove i dužinu vremena za transport robe.
Izrael i arapske države Persijskog zaliva prvobitno nisu potvrdile te izveštaje, a neke, poput jordanske vlade, poricale su formiranje takve kopnene rute.
Međutim, izraelski Kanal 13 ove sedmice objavio je kako su brodovi krenuli prema Persijskom zalivu, odakle polaze iz Dubaija u UAE-u, prolaze kroz Saudijsku Arabiju i Jordan i konačno stižu do Jordanskog mosta u Izraelu.
Ovi medijski navodi izazvali su veliki bes u arapskoj javnosti nazaivajući ovu navodnu rutu – “Put srama”.
Šta je objavio Kanal 13
Operacije se navodno odvijaju između dve kompanije – Puretrans FZCO sa sedištem u UAE-u i Trucknet sa sedištem u Izraelu, koji vrši prevoz robe kamionima čiji sadržaj uključuje hranu, plastiku, hemikalije i elektronske uređaje ili komponente.
A special report by Israeli television Channel 13 on Tuesday reveals how Israel is using the land route that begins from Dubai and passes through Saudi Arabia and Jordan to transport cargo in order to bypass the Houthi blockade in the Red Sea pic.twitter.com/FlIQ1tKll5
— Middle East Eye (@MiddleEastEye) February 1, 2024
Proces je navodno pilot test pre potpunog korištenja rute, ali emitiranje na Kanalu 13 potvrđuje izveštaje o izraelskom planu u skladu sa dozvolom tih arapskih država, uprkos okupacionom ratu u Gazi i ratnim zločinom.
To dolazi nakon što je izraelska ministarka saobraćaja i bezbednosti na putevima, Miri Regev, prošlog meseca otkrila da vodi planove za razvoj rute, navodeći na X da će “kopneni transport robe skratiti vreme za 12 dana i uvelike smanjiti postojeće vreme čekanja zbog problema sa žicom. Uradi ćemo to i uspećemo”, prenosi N1.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.