Putnici znaju da budu pripiti, a posebno su besni kad vozovi kasne: Sve više napada na konduktere u Nemačkoj 1Ilustracija: Youtube/Infrastruktura železnice Srbije

U Nemačkoj se svake godine zabeleže hiljade verbalnih i fizičkih napada na osoblje železnice. Putnici znaju da budu pripiti, a posebno su besni kad vozovi kasne. Zato mnogi prevoznici uvode kamere i angažuju obezbeđenje.

„Potražite kartu na miru, ja idem dalje“, kaže kondukterka Hajke Hofman jednom putniku. Deset je sati ujutru, za Hofman je ovo već druga tura na liniji između Frankfurta na Odri i Brandenburga na Havelu.

Hofman (59) tek dve godine radi za Istočnonemačke železnice (ODEG), firmu koja saobraća na trinaest linija na istoku zemlje.

Kondukterka voli svoj posao i kontakt sa putnicima. Danas je u cajtnotu, jutarnji voz bio je pun, za putnicima često ostaje smeće. „Zavisi od doba dana. Vikend je pun. Zavisi od toga da li negde ima nekih festivala. Tada ponekad vozovi izgledaju katastrofalno.“

Katastrofalno izgledaju i neki putnici. „Posebno noću ili vikendom kad je mnogo pripitih. Tada može biti nezgodno“, priča ova žena. Priznaje da ponekad uopšte ne kontroliše karte da bi izbegla neprijatnosti.

Osoblje železnice često doživljava psovke, pogotovo kad vozovi kasne ili izostaju. Putnici često frustraciju izbacuju na kondukterima i drugim zaposlenima. Srećom, kaže Hofman, još nijednom nije fizički napadnuta.

Uvode kamere na uniformama

ODEG potvrđuje da postoji problem, ali ne želi da objavi tačne brojke. Transdev, velika unija privatnih prevoznika, navodi da su u prvoj polovini ove godine zabeležili 189 verbalnih napada na osoblje i 145 fizičkih – od koškanja, pa do gorih stvari.

Najveći nemački prevoznik Dojče ban prošle godine je zabeležio 3.138 slučajeva nasilja.

Dojče ban stoga sve više polaže na kamere. Od februara kondukteri u regionu Švarcvalda mogu – ako žele – da nose kamere na uniformi, slične onima koje nosi policija.

„Prve konfliktne situacije rešavane su kad bi naš zaposleni rekao da će uključiti kameru“, kaže Hans-Hilmar Riške, šef odseka za bezbednost u Dojče banu. „Tada se ljudi obično povuku i izbegavaju konfrontaciju.“

Osim toga, oko 50.000 kamera pokriva unutrašnjost vagona u tri četvrtine vozova na kratkim prugama.

Manjak poštovanja za druge

U jednom komentaru berlinskog lista Morgenpost se tematizuju napadi na konduktere, ali i sve češće na policiju i vatrogasce, što je eskaliralo tokom prethodnog dočeka Nove godine u Berlinu i drugim većim gradovima.

„To nije samo znak teško objašnjivog besa na sve moguće. To je i indicija da nestaje uvažavanje za ono što drugi rade“, piše list.

„Nedostaje poštovanja za železničare, isto kao i za prodavačice ili lekare i medicinske sestre u bolnicama. Oni sve češće moraju da budu gromobran za razne frustracije.“

ODEG poslednjih sedmica angažuje i privatne službe obezbeđenja. I Hajke Hofman ima takvu pratnju u noćnim vozovima. „Osećam se sigurnije“, kaže ona.


Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari