Svi automobili koji u narednom periodu budu registrovani u Bosni i Hercegovini mogli bi biti biti locirani za potrebe “trećih lica”, piše sarajevski istraživački portal istraga.ba.
Kako se navodi, to lociranje će obavljati privatna kompanija koja dobije tender za izradu stikera koji će biti obavezni prilikom registracije. A tenderska dokumentacija pokazuje da bi taj posao mogla dobiti firma Prointer koja je povezana sa porodicom Milorada Dodika.
“Jedinstveni informacijski sistem za stiker nalepnice (JISS) prati tačke od interesa i lokaciju svake pojedinačne stiker nalepnice putem jedinstvenog identifikatora što omogućava lociranje svake pojedinačno izdate stiker nalepnice”, piše u prilogu 7. Pravilnika o registrovanju vozila koji je doneo aktuelni ministar komunikacija i prometa BiH Vojin Mitrović, inače kadar Dodikovog SNSD-a.
Ovaj pravilnik stupa na snagu sutra 1. septembra i mediji su o njemu pisali glede dodatnog utroška budžetskog novca. No, sigurnosni aspekt je u potpunosti zanemaren. Ukratko, bude li sve po propisima i dopkumentima koje je nametnuo ministar Mitrović, Prointer će, putem stikera moći pratiti sve građane Bosne i Hercegovine koji poseduju automobil. Ovaj pravilnik omogućava i praćenje službenih vozila, odnosno svih registrovanih vozila u BiH.
“Za poslove nabavke, raspodele i personalizacije stiker nalepnica Ministarstvo može ovlastiti stručnu instituciju izabranu putem javnog konkursa na period ne duži od 10 godina”, navedeno je u Pravilniku koji je u tajnosti utvrdio ministar Mitrović.
Jedinstveni informacijski sistem za stiker nalepnice (JISS) prati tačke od interesa i lokaciju svake pojedinačne stiker nalepnice putem jedinstvenog identifikatora što omogućava lociranje svake pojedinačno izdate stiker nalepnice, piše u prilogu 7. Pravilnika o registrovanju vozila koji je doneo aktuelni ministar komunikacija i prometa BiH Vojin Mitrović, inače kadar Dodikovog SNSD-a
Dakle, ukoliko Prointer bude izabran na tenderu koji se priprema za njega, ova firma će narednih deset godina moći kontrolisati kretanje svih vozila u BiH. No, da vidimo na koji način Mitrović planira putem stikera kontrolisati vozila.
“JISS mora biti projektovan poštujući principe nadogradivosti te da poseduje odvojene komunikacijske servise kako bi se u budućnosti sigurno i jednostavno mogao koristiti za druge potrebe kao što je osiguranje vozila i/ili prijava saobraćajnih nezgoda u svrhu odštete osiguranja, kreiranja mrže RFID čitača u svrhu merenja saobraćaja i kontrole vozila ili naplate putarine i slično”, navedeno je u Pravilniku.
Istraga.ba upućuje da je RFID (Radio-frequency identification) bežična i beskontaktna tehnologija koja koristi radio frekvenciju kako bi se razmenjivale informacije između prenosnih uređaja/memorija i host računara.
Plan je, dakle, da se RFID čitači postave na putevima širom Bosne i Hercegovine koji bi učitavali stikere sa automobila. Ti čitači bi bili povezani sa JISS-om i na osnovu toga bi se svako vozilo moglo locirati. U ovom trenutku JISS-om upravljaju tri kompanije, od kojih većinu posla nosi širokobriješka kompanija povezana sa HDZ-ovim kadrom Ivanom Ševom.
Poenta je da se dosadašnji stikeri, koje je izdavao MUP (koji su od ovoga dopunjavali svoje budžete 5 KM po stikeru), zamene sa tzv. stikerima sa RFID etiketom sa čipom koji su povezani sa informacionim sistemom.
Ove bi poslove preuzela “stručna institucija” koja je propisana u Pravilniku. Stvarna cena dosadašnjih stikera je cca 0,5 KM/kom, a prodajna cena 5 KM/kom.
Zarada koja je ogromna išla je MUP-u po celoj BiH. Cena novih stikera je cca 1,0-1,5 KM/kom, a prodajna cena stikera je definisana 9,0 KM/kom. Prema novom Pravilniku sva zarada ide stručnoj instituciji.
U BiH ima stvarno registrovanih 1,15-1,2 miliona vozila, a kad se to pomnoži sa cenom od 9,00 KM razmera zarade je neverovatna, jer se stikeri mijenjaju svake godine.
Protekle nedelje su iz Ministarstva za agenciju Patria tvrdili da novi Pravilnik ni na koji način neće poskupeti registraciju vozila, već će istu olakšati i učiniti bližom građanima, a ne nadležnim organima, te je uvezati sa tehničkim pregledima, homologacijom i sertifikovanjem vozila, kako bi svi podaci bili objedinjeni.
„Namera Ministarstva je bila da se javno objave svi pristigli komentari kako bi se iz njih videlo da su zaposleni u MUP-u na poslovima registracije preopterećeni naplatom tuđih računa, gde je svrha registracije vozila bila podređena upravo takvim elementima. Nadamo se da će novi koncept podržati građani, koji i jesu u fokusu ovog novog pravilnika“, naveli su iz Ministarstva.
Dodaju da je Veće ministara BiH još 2012. dalo saglasnost za implementaciju RFID tehnologije u stanicama za tehničke preglede i registraciju vozila a o ovom pitanje se opet razmatralo dve godine kasnije.
„Sada će to ovim pravilnikom biti sprovedeno. Važno je naglasiti da, u ovom trenutku, ne postoji nikakva promena u pogledu registracije vozila.
Da bi bilo koja promena zaživela, neophodno je uspostaviti funkcionisanje novog sistema stiker nalepnice.
Potrebno je najmanje godinu dana za uspostavljanje sistema i videćemo kako će se stvari odvijati u narednom periodu. Ono što je sigurno, jeste da će građani imati koristi ukoliko ovaj koncept funkcionalno zaživi“, tvrde iz Ministarstva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.