Izbor nove vlade, na čijem bi čelu bio Miodrag Lekić (Demos) je javni interes, a odbijanje predsjednika države Mila Đukanovića (DPS) da mu da mandat je kršenje Ustava.
Tako bi se u najkraćem rezimiralo objašnjenje poslanika Demokratskog fronta o predlogu izmjena Zakona o izboru predsednika, koji predviđa da propis važi u slučaju septembarskog političkog dogovora da Lekić bude mandatar nove vlade – odnosno retroaktivno.
Predlog, koji je inicirao Demokratski front, a koji je dobio većinsku podršku znači, kako je objasnio Predrag Bulatović (DF), da bi kabinet Miodraga Lekića mogao biti izabran krajem novembra ili u decembru.
Jedno od osnovnih pravnih pravila, sadržano u Ustavu, je da propisi ne mogu važiti za događaje koji su bili prije nego zakon počne da važi.
Izuzetak je međutim predviđen u slučaju kada to zahtjeva javni interes:
”Zakon i drugi propis ne može imati povratno dejstvo. Izuzetno, pojedine odredbe zakona, ako to zahteva javni interes utvrđen u postupku donošenja zakona, mogu imati povratno dejstvo,” piše u Ustavu.
Đukanović je krajem septembra završio konsultacije sa partijama, nakon čega nije dao mandat Lekiću.
Tome je prethodilo višednevno pogađanje stare – nove većine oko sastava vlade, neodazivanje na konsultacije Đukanovića i neprilaganje pisane podrške 41 poslanika za Lekića u propisanim rokovima – što je bio argument Đukanoviću da ignoriše očekivanje poslanika koalicija koje su pobjedile na avgustovskim parlamentarnim izborima 2020. godine.
Insistirajući na pravu da Lekić dobije mandat za sastav vlade, DF se u predlogu izmena Zakona o predsedniku pozvao na odredbu Ustava, koja propisuje javni interes kao izuzetak rektroaktivne primjene.
Skupština je do kasno sinoć raspravljala o propisu, nakon što je on uvršten u prvu tačku dnevnog reda sednice.
Tome su se najoštrije protivili poslanici Demokratske partije socijalista (DPS) čiji je lider i predsednik države, i koji su skupštinsku većinu optuživali za „ustavni puč“.
Tvrdili su i da je to suprotno Poslovniku jer, kako su objasnili, tačka koja se dodaje u dnevni red ne može biti prva.
Prethodno su funkcioneri GP URA i Demokrata potvrdili da će podržati usvajanje zakona.
Na pitanje poslanice DPS-a Jovanke Laličić ”šta je javni interes” Predrag Bulatović je na sednici Zakonodavnog odbora objasnio da je to da se “proba doći do vlade koja ima podršku 41 poslanika”.
On je podsetio da kabinet Dritana Abazovića nema podršku Parlamenta i da DF želi ili novu vladu ili izbore.
”To je pošteno i korektno,” rekao je.
Na istu temu, on je na plenumu kazao:” Kud će veći javni interes nego da se spreči neustavno dejstvo predsednika da ne omogući izbor vlade. Utvrđivanje mandatara ne znači da će se ona i formirati, ali vjerujem da veština gospodina Lekića dovesti do toga, “ rekao je poslanik DF.
U predlogu izmena zakona obavezuje se predsednik države da, 15 dana od početka važenja propisa, obavi nove razgovore, rekao je poslanik.
Procenjujući da se Đukanović može oglušiti od te nove obaveze, Bulatović je objasnio šta je zaštita javnog interesa.
U slučaju Đukanovićevog odbijanja da po tom osnovu predloži mandatara, naveo je, to mogućnost da sastavi vladu dobija onaj ko ima 41 potpis.
U ovom slučaju to je Lekić.
Iako zakon nije Lex specijalis, odnosno poseban zakon, u njemu piše da se on primenjuje za sadašnji skupštinski saziv i formiranje buduće – 44. vlade.
”Ako se on (Đukanović) ogluši, a mi imamo podšrku 41 poslanika, Lekić može da otpočne razgovor o formiranju kabineta jer to je volja građana od 30. avgusta i nije u suprotnosti sa aktuelnim dešavanjima o tome ko ne može biti u vlasti,” rekao je Bulatović aludirajući na loš izborni rezultat DPS-a na nedavnim lokalnim izborima.
Više desetina građana okupilo se sinoć najpre na trgu u centru Podgorice, odakle su se uputili pred zgradu Skupštine kako bi izrazili protest zbog, kako su kazali, “ustavnog puča u režiji Demokratskog fronta”.
Građanima se obratilo nekoliko poslanika DPS-a, SD, Liberalne partije i SDP-a.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.