Izvoz ukrajinskih žitarica u Afriku i preko hrvatskih luka na Jadranu 1Split Foto: Pixabay/Bracexcursions (Arhiva)

Hrvatske luke na Jadranu mogu biti alternativni način za prevoz žitarica iz Ukrajine, čije su crnomorske luke blokirane, prema severu Afrike, izjavila je u ponedeljak državna sekretarka ministarstvu spoljnih i evropskih poslova Hrvatske Andreja Metelko Zgombić.

Metelko Zgombić je učestvovala na sastanku Veća za opšte poslova na kojem se razgovaralo o pripremama za dva predstojeća samita EU-a – o Ukrajini, sigurnosti hrane i energetici.

„U raspravi sam skrenula pažnju da hrvatske luke na Jadranu stoje na raspolaganju i da mogu biti efikasan i kratak put prema severu Afrike“, izjavila je Metelko Zgombić, a prenosi Hrvatska radio-televizija.

Evropska komisija je pre desetak dana predstavila akcioni plan koji predviđa uspostavljanje saobraćajnih traka solidarnosti kako bi se omogućio izvoz kopnenim putem žitarica i ostalih poljoprivrednih proizvoda iz Ukrajine, čije su luke blokirane nakon ruske invazije.

U normalnim okolnostima, 75 posto ukrajinske proizvodnje žitarica ide u izvoz, što predstavlja petinu ukupnih ukrajinskih izvoznih prihoda.

Pre ruske invazije, 90 posto izvoza žitarica i uljarica išao je preko ukrajinskih crnomorskih luka.

Zbog ruske invazije na Ukrajinu i blokade njenih luka, žitarice i ostali poljoprivredni proizvodi ne mogu se izvoziti, što predstavlja globalnu pretnju u snabdevanju hranom.

Trećina ukrajinskog izvoza ide u Afriku, koju bi zbog toga mogla da pogodi glad. Veelike količine žita trebalo bi kopnenim putem dovesti u EU, a zatim bi iz morskih luka mogle biti prebačene u Afriku.

Ministri su razgovarali o novom akcionom planu RePowerEU, koji bi trebalo da obezbedi energetsku samodovoljnost EU-a.

Metelko Zgombić je izrazila zadovoljstvo što je LNG terminal na Krku naveden kao jedan od važnih segmenata energetske sigurnosti za centralnu Evropu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari