mig-29Foto: EPA/WOLFGANG KUMM

Poređenje borbenih aviona česta su tema, neretko nezahvalna, no postoje primeri u kojima je i više nego evidentno kad je jedan borbeni avion superiorniji od drugog. S tim u vidu krenuli smo u analizu mnoštva osobina hrvatskih Rafalea F3-R i srpskih MiG-29Sm borbenih aviona. Krenimo redom po kriterijima kako bismo videli koji avion je bolji u čemu i na kraju izvukli zaključak.

Ipak, pre nego što krenemo, trebalo bi naglasiti da Rafale F3-R pripada takozvanoj 4.5 generaciji aviona, dok MiG-29SM ne, pa nije zgoreg i tu informaciju imati u vidu.

Tehnički kriterijumi

Maksimalna težina pri poletanju

Maksimalna težina pri poletanju je ukupna težina koju avion može nositi pri poletanju, uključujući gorivo, posadu, oružje i teret. To je ključni pokazatelj sposobnosti aviona da nosi gorivo i oružje za svoje misije.

Rafal je bolji: Rafale ima veću maksimalnu težinu pri poletanju, što mu omogućuje da nosi više goriva i oružja, nudeći veću svestranost i izdržljivost u misijama. Kod Rafalea maksimalna težina poletanja je 24,5 tona, dok kod MiG-29 iznosi 20 tona.

Dolet

Dolet je najveća udaljenost koju avion može preći od svoje tačke polaska, bez potrebe za punjenjem goriva. Ovo je ključno za borbene misije, jer određuje operativni domet aviona.

Rafal je bolji: Sa svojim povećanim dometom, Rafale može izvršavati misije dugog dometa bez potrebe punjenja gorivom, nadmašujući u tom pogledu MiG-29. Naime, Rafale ima maksimalan dolet od 3.700 kilometara, dok MiG-29 ima tek 1.430 kilometara.

Maksimalna brzina

Maksimalna brzina je najveća brzina koju avion može postići u letu. Velika brzina može biti odlučujuća u borbi vazduh-vazduh i u izbegavanju neprijateljske obrane.

MiG-29 je bolji: MiG-29, sa svojom nešto većom maksimalnom brzinom, ima prednost u situacijama koje zahtevaju brzo izbegavanje ili presretanje. MiG-29 ima maksimalnu brzinu od 2.400 km/h, dok je Rafaleova maksimalna brzina 1.912 km/h.

Operativni strop

Maksimalna visina na kojoj avion može delotvorno leteti. Visok operativni strop znači da se većina protivzračnih odbrana može izbeći, što vam daje prednost u borbi vazduh-vazduh.

MiG-29 je bolji: MiG-29 ima višu operativnu gornju granicu, nudeći bolju sposobnost delovanja na visinama gde je manje verovatno da će biti otkriven ili dosegnut od strane neprijateljske obrane. Maksimalni operativni strop MiG-29 je 18 kilometara, dok je kod Rafalea tek nešto iznad 15 kilometara.

Manevarska sposobnost

Reč je o sposobnosti aviona da brzo promijeni smer i visinu. Dobra upravljivost neophodna je za blisku vazdušnu borbu i izbegavanje projektila.

MiG-29 je bolji: Poznat po svojim izvanrednim sposobnostima manevriranja, MiG-29 se ističe u bliskoj vazdušnoj borbi, nadmašujući Rafale u tom specifičnom polju.

Sposobnost nošenja oružja

Ovde je reč o vrsti i količini oružja koje avion može nositi. Visok kapacitet nošenja oružja omogućuje veću fleksibilnost u napadnim i odbrambenim misijama.

Rafal je bolji: Sa svojim svestranim dizajnom, Rafale može nositi veću raznolikost i količinu oružja, što ga čini prilagodljivijim različitim scenarijima borbe.

Pogonski sistem

Tip motora i izvedba određuju brzinu, visinu i izdržljivost aviona. Napredni pogonski sustav jamči vrhunske performanse tokom leta.

Rafal je bolji: Rafaleovi M88 motori pružaju vrhunski potisak i veću efikasnost, nudeći optimalne performanse leta i smanjeno održavanje.

Stealth sposobnosti

Sposobnost aviona da izbegne otkrivanje radarom. Stealth sposobnosti ključne su za misije infiltracije i preživljavanje u dobro branjenim okruženjima.

Rafal je bolji: Iako ni Rafale ni MiG-29 nisu dizajnirani kao čisti stealth avioni, Rafale sadrži elemente koji smanjuju njegov radarski potpis, dajući mu malu prednost u ovom području.

Naučni kriterijumi

Korišćeni materijali

Reč je o inovacijama u materijalima za lakoću i snagu aviona. Korišćenje naprednih materijala smanjuje težinu, poboljšava performanse i povećava trajnost.

Rafal je bolji: Rafale koristi prednosti naprednih kompozitnih materijala za veći deo svoje strukture, nudeći optimalnu kombinaciju lakoće i čvrstoće.

Aerodinamika

Efikasan dizajn aviona ključan je za smanjenje otpora vazduha. Izvrsna aerodinamika poboljšava brzinu, ekonomičnost goriva i manevrisanje.

Rafal je bolji: Njegov sofisticirani aerodinamički dizajn omogućuje Rafaleu smanjeni aerodinamički otpor, što se prevodi u bolju efikasnost leta od MiG-29.

Ugrađeni elektronički sistemi

Reč je o tehnološkom napretku u navigacijskim, komunikacijskim i borbenim sistemima. Napredni elektronički sistemi povećavaju operativnu delotvrosnost i sposobnost preživljavanja aviona.

Rafal je bolji: Rafale je opremljen naprednim elektroničkim sustavima, uključujući aktivni antenski radar i napredni sustav elektroničkog ratovanja, nadmašujući time mogućnosti MiG-29.

Mogućnosti simulacije i obuke

Reč je o dostupnosti simulacijske tehnologije za obuku pilota. Napredni simulatori omogućuju realnu i sigurnu obuku, smanjujući vreme i troškove obuke.

Rafal je bolji: Rafale program uključuje sveobuhvatne, moderne sisteme simulacije i obuke, pružajući vrhunsku pripremu za pilote.

Energetska efikasnost

Reč je o optimizaciji potrošnje goriva. Poboljšana efikasnost goriva smanjuje operativne troškove i povećava dolet aviona.

Rafal je bolji: Rafaleovi Motori M88 dizajnirani su za optimalnu efikasnsot goriva, pridonoseći većem dometu i nižim operativnim troškovima.

Tehnologije za smanjenje buke

Smanjenje buke bitno je za rad u blizini naseljenih područja i smanjenje uticaja na okolinu.

Rafal je bolji: Iako tehnologije za smanjenje buke nisu često posebno istaknute u vojnim podacima, razvoj i upotrebi naprednih tehnologija u Rafaleovim motorima sugeriše poseban fokus na smanjenje buke.

Proračunski kriterijumi

Trošak nabavke

Niži trošak nabavke čine avion pristupačnijim za određeni odbrambeni proračun.

MiG-29 je bolji: Tradicionalno, MiG-29 ima nižu cenu nabavke od Rafalea, što ga čini ekonomičnijom opcijom za zemlje s ograničenim proračunom za obranu.

Godišnji trošak održavanja

Reč je o godišnjem trošku održavanja aviona u ispravnom stanju. Niži troškovi održavanja znače značajne uštede tokom radnog veka aviona.

Rafal je bolji: Uprkos višoj ceni nabavke, Rafale je dizajniran za pojednostavljeno i ređe održavanje, potencijalno smanjujući godišnje troškove u poređenju s MiG-29.

Radni vek

Razdoblje tokom kojeg se avionom može efikasno upravljati pre nego što je potrebna zamena ili velika nadogradnja. Dugi vek trajanja smanjuje ukupne troškove po godini korištenja.

Rafal je bolji: Rafale, sa svojim naprednim tehnologijama i modularnim dizajnom za jednostavnu nadogradnju, ima potencijalno duži radni vek od MiG-29.

Troškovi obuke osoblja

Reč je o ulaganjima potrebnim za obuku pilota i tehničkog osoblja. Ovde je poželjna efikasnija i jeftinija obuka.

Rafal je bolji: Rafaleovi sveobuhvatni sistemi simulacije i obuke omogućavaju efikasnu i potencijalno jeftiniju obuku na duži rok.

Operativni troškovi

To su troškovi povezani s redovnom upotrebom aviona, uključujući gorivo, rezervne delove itd. Niži operativni troškovi poboljšavaju proračunsku efikasnost.

Rafal je bolji: Rafaleova superiorna efikasnost goriva i ređe održavanje doprinose nižim operativnim troškovima od MiG-29.

Operativni kriterijumi

Kompatibilnost s postojećom infrastrukturom

Ovde je pak reč o sposobnosti aviona da deluje iz postojećih vazdušnih baza bez potrebe za većim preinakama. Dobra kompatibilnost olakšava integraciju i smanjuje troškove.

MiG-29 je bolji: MiG-29, zbog svoje duge prisutnosti na tržištu i korištenja u mnogim zemljama, pokazuje izvrsnu kompatibilnost s nizom postojećih infrastruktura.

Lakoća održavanja

Nivo stručnosti potrebna za tehničko osoblje i dostupnost rezervnih delova. Jednostavno održavanje smanjuje zastoje i troškove.

Rafal je bolji: Iako je MiG-29 dizajniran da bude robustan, Rafale ima koristi od modularnog dizajna i dobro uspostavljene logistike podrške, što olakšava njegovo održavanje.

Interoperabilnost

Reč je o sposobnosti aviona da efikasno deluje u zajedničkim misijama sa snagama ili opremom iz drugih zemalja. Interoperabilnost je ključna za multinacionalne operacije.

Rafal je bolji: Rafale, sa svojim naprednim elektroničkim sistemima i kompatibilnošću s NATO standardima, nudi veću interoperabilnost za međunarodne operacije.

Svestranost

To je sposobnost aviona da obavlja različite misije. Svestrani avion može ispuniti nekoliko uloga, smanjujući potrebu za specijalizovanim avionom.

Rafal je bolji: Dizajniran kao višenamenski avion, Rafale se ističe u raznim misijama, od nadmoći u vazduhu do napada na zemlji, pokazujući superiornu svestranost u odnosu na MiG-29.

Strateški kriteriji

Prilagodljivost tehnološkim promenama

Tu je reč o lakoći s kojom se avion može ažurirati ili modificovati kako bi uključio nove tehnologije ili mogućnosti. Dobra prilagodljivost osigurava stalnu relevantnost aviona za tehnološki napredak.

Rafal je bolji: Njegov modularni dizajn i proizvođačeva predanost kontinuiranom razvoju čine Rafale prilagodljivijim izborom za tehnološke evolucije od MiG-29.

Podrška proizvođača

Posvećenost proizvođača pružanju dugoročne tehničke i logističke podrške vrlo je bitna. Snažna podrška proizvođača jamči dostupnost delova i potrebnu tehničku pomoć.

Rafal je bolji: Dassault Aviation pokazao je snažnu predanost potpori Rafaleu širom sveta, nudeći nivo podrške bolju od one dostupne za MiG-29.

Ekološki kriterijumi

Ekološki otisak

Uticaj aviona na okolinu, uključujući emisije CO2 i potrošnju fosilnih goriva takođe je bitan segment u svetu koji se bori s klimatskim promenama i smanjenjem emisija CO2. Smanjenje ekološkog otiska ključno je u trenutnom kontekstu klimatskih promena.

Rafal je bolji: Rafaleova superiorna efikasnost goriva pomaže smanjiti njegov ekološki otisak u poređenju s MiG-29.

Zagađenje bukom

Nivo proizvedene buke, osobito je relevantna u blizini naseljenih područja. Smanjenje zagađenja bukom važno je za ograničavanje uticaja na lokalno stanovništvo.

Niko nije bolji, ali…: Specifični podaci o zagađenju bukom ređe se objavljuju za vojne avione. Međutim, opšta predanost naprednim tehnologijama sugeriše da bi Rafale mogao imati manju prednost u ovom području.

Kriterijum bezbednosti

Stopa nesreća

Bezbednosna istorija aviona, uključujući incidente i nesreće bitna je pri odabiru za potencijalne kupce. Niska stopa nezgoda pokazatelj je sigurnog dizajna i odgovarajuće obuke pilota.

Bez pobednika: Oba aviona imaju stope nesreća koje odražavaju njihova operativna razdoblja i kontekste korištenja. Direktno poređenje zahtevalo bi detaljnu analizu specifičnih okolnosti svakog incidenta.

Mogućnost preživljavanja

Sposobnost aviona da zaštiti svoje pilote i ostane operativan u slučaju napada još je jedna izuzetno važna stavka. Visoka sposobnost preživljavanja povećava šanse za uspeh misije i bezbednost pilota.

Rafal je bolji: Rafal je opremljen sistemima elektroničkog ratovanja i naprednim merama zaštite, povećavajući njegovu sposobnost preživljavanja u neprijateljskim okruženjima.

Zaključak je jasan – Rafal je pobednik

Analizirajući tehničke, naučne, proračunske, operativne, strateške, ekološke, bezbednosne, političke i ekonomske kriterije, Dassault Rafale ističe se kao superioran u većini kategorija. Njegov napredni dizajn, svestranost, višenamenske mogućnosti, efikasnost goriva i podrška proizvođača čine ga preferiranim izborom u mnogim scenarijima.

Iako MiG-29 nudi određene prednosti, poput nešto veće najveće brzine i nižih troškova nabave, Rafaleove inovacije i modularnost osiguravaju njegovu ukupnu superiornost, kako za sadašnje misije tako i za buduće prilagodbe.

Dassault Rafale je definitivno bio najbolji izbor za Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo koje je tražilo moderan, efikasan i svestran borbeni avion, sposoban odgovoriti na izazove 21. veka, prenosi Dnevnih.hr.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari