"Od tragedije u Srbiji ništa nismo naučili": Kako sprečiti tragične događaje? 1Foto: J. Patarčić/Danas

Od tragedije u Srbiji, izgleda, nismo ništa naučili, iako je bilo samo pitanje vremena kada ćemo isti ili sličan scenario gledati u BiH, upozorava struka, piše N1 Sarajevo.

Dok se o svemu tome raspravljalo prvih nekoliko dana, poslednjih se više razgovaralo o godišnjim odmorima.

Usred svega toga, novi pucanj u društvo.

Jer poslednji događaj u Lukavcu, struka, upravo tako i karakteriše.

Teška socijalna situacija, četiri puta više razvoda u odnosu na uporedni period, više su nego jasni alarmi, na koje se ostalo gluvo.

Jer, od porodice, kao stuba društva, sve počinje.

“Imali ste slučaj u Sarajevu kada su roditelji došli u školu i rekli direktoru da će ga “mrak pojesti”. Nije nije reagovao. Bio sam u ovom studiju kada su mi pokazivali snimak kada izmiču stolicu nastavnici u Srbiji. I tada sam rekao “iza nje stoji grb Republike Srbije”, on je mora zaštititi”, rekao je Vedran Zubić, profesor geografije u Gimnaziji Dobrinja.

“Izgovori u zakonskim regulativama”

Ali, nije.

Događaji u Lukavcu, Beogradu, Mladenovcu, rezultat su dugotrajnog procesa koji ostavljaju posledice na društvo u celini.

Da to treba menjati, jasno je, ali ne i jednostavno.

“Da treba krenuti od nivoa škole, ali i sve institucije koje su u lancu – kako da postupaju i da se menjaju u odnosu na situaciju u obrazovanju. Pored škole, ona mora da ima podršku spolja i službe socijalnog rada da znaju kako da reaguju. Da ima i policiju da reaguje u situacijama školskog nasilja”, rekla je Dragica Pavlović-Babić, profesorka psihologije u Beogradu.

Jednom rečju, neophodno je menjati normative i zakone u korist kadrovske politike, posebno s akcentom na zapošljavanje socijalnih radnika i pedagoga.

“Da budu na dispoziciji, da su tu za decu. Nažalost, takva je situacija kakva je. Imamo opravdanje u tim zakonskim regulativama, da nema novca za nova radna mjesta”, rekla je Smiljana Vovna, profesorka sociologije.

“Studenti govore o hiljadama maraka, a nikada nisu marke zaradili”

Osim stručnog kadra, ključ je u pravilnom pristupu identifikaciji problema s kojim se dete susreće.

Jer, mnoga od njih žrtve su porodičnog ili vršnjačkog nasilja, a nesposobnost ili nezainteresovanost identifikacije problema, samo je uvod u ozbiljnije scenarije.

“Dete ako staviš na optuženičku klupu neće reći ono što ti očekuješ da čuješ. Ako ga izoluješ, nećeš dobiti efekat kakav želiš. Mi, odrasli, moramo da se zapitamo kako pristupamo deci. Mislimo samo da se brzinski reši problem, nestao je problem, idemo dalje”, kazala je Nermina Vehabović Rudež, psihoterapeutkinja.

Kad sve saberemo i oduzmemo, obrazovni sistem jeste ogledalo stanja u državi, a devalvacija sistema vrednosti ono je čemu trenutno svedočimo, jer se sve svelo na takmičenje.

“Studenti, da ih čujete, govore o zaradama, o hiljadama maraka, ali nikada nisu marke zaradili”, rekla je Dženeta Omerdić, profesorka na Pravnom fakuletu.

A sve su to posledice manjkavosti obrazovno-socijalne politike.

O bezbednosti u školama, razgovaraće se sutra na hitnoj sednici s ministrima obrazovanja svih 10 kantona u FBiH.

No, ono što javnost zanima je, hoće li to biti jedan u nizu protokolarnih sastanaka, ili će uroditi plodom i definisati smernice stabilnog obrazovnog sistema koji će, samim tim, očeličiti i društvo i sprečiti tragične ishode?

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari