Županijski državni tužilac u Zagrebu Jurica Ilić izjavio je da je, nakon dovršenog uviđaja, veštačenjem ustanovljeno da je padom bepilotne letelice na Zagreb događaj kvalifikovan kao teško krivično delo protiv opšte bezbednosti.
Tužilaštvo je danas na konferenciji za novinare predstavilo nalaze istrage o padu letelice koja je u zagreb stigla iz vazdusnog prostora madjarske i 10. marta uveče eksplodirala i pala u Jarunu.„Obavljena su hemijsko-fizikalna veštačenja, balistička veštačenja i mišljenje vojne struke. Danas iznosimo deo koji se odnosi na pad letelice, dok je dolazak letelice u nadležnosti drugih tela i tu se istraga nastavlja. Bilo je vidljivo da se radi o aviobombi s upaljačem, ali dotad rezultati nisu dali osnove za zaključak“, kazao je Ilić, a prenosi Hrvatska radio-televizija.
Šteta je procenjena na 600.000 kuna
Brigadir Jadranko Karlušić izneo je sve detalje o padu letelice, vremenu pada i materijalnoj šteti, koja je procenjena na 600.000 kuna. U padu je oštećeno 96 automobila.Istraga je sprovedena na četiri lokacije, kao i na mestu pada padobrana, od 11 do 14. marta.
„Sam pad letelice nije direktno zabeležen“, rekao je Karlušić.
Glavni vojni vazduhoplovni istražiteljMario Počinok koji je detaljnije govorio o uzrocia pada letelice, naglasio je kako je sam događaj tip avionske nesreće.
Letelica je napravljena za dubinsko izviđanje, a ima visoke performanse. Kreće se brzinom od devetsto do 1.100 kilometara na sat, leti i transsonično.
Visina s koje može snimati je od trista do šest hiljada metara. Ima tri promene smera i šest promena visina.
Lansira se pomoću posebnog vozila.
„To je potpuno automatizovana uređaj koji obavlja funkciju izviđanja i snimanja“, poručio je Počinok.
Letelica je došla pri brzini od 90 km/h
„Imala je brzinu od 860 do 950 kolometara na sat. Visinu je držala na 1.341 metar, kurs je bio na 244 stepeni. U hrvatski prostor ušla je u 22:57 sati“, naglasio je on uz primdbu da letelica sleće pomoću padobrana.
Poslednja zabeležena brzina je 90 kilometara na sat. Normlna precedura slertanja je atkivacija padobrana: „U našem slučaju se dogodilo u procesu odbacivanja padobrana, jednostavno nije bilo mehaničke veze između same letelice i glavnog padobrana. To znači da se s visine od 1.700 metara iskliznula iz padobrana.“
Zagrebačko Županijsko državno tužilaštvo tre tri sedmice je saopštilo kako je balističkim veštačenjem metalnih fragmenata vojnog drona koji je pao na Zagreb, utvrđeno da se radilo o avio-bombi s pripadajućim upaljačem, a o tragovima eksploziva još se ne može doneti konačni zaključak.
Tužilaštvo je 23. marta izvestio da je do tada dobilo rezultate balističkog veštačenja i samo deo rezultata hemijsko-fizikalnog veštačenja, a rezultati dosadašnjeg toka i dela sprovedenih veštačenja ne daju osnovu za donošenje konačnog zaključka.
U koordinaciji sa Centrom za forenzička ispitivanja, istraživanja i veštačenja, Uprave kriminalističke policije Uprave policije, Vojne policije i obaveštajnih agencija Tužilaštvo nastavlja rad na predmetu radi utvrđivanja svih relevantnih činjenica okolnosti pada bespilotne letelice.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas .