Premijer Dritan Abazović ne doprinosi smirivanju tenzija u Crnoj Gori, već ih, zajedno sa Vladom, svojim odlukama i postupcima, raspiruje, ocenili su sagovornici emisije „Hej Sloveni“ Gradske podgoričke televizije.
Dodaju da se Crkva Srbije, koja, kako kažu, pokušava da razori antifašistički karakter Crne Gore, koristi kao mehanizam za ukidanje njenog suvereniteta.
Crna Gora je dugo u političkoj i ekonomskoj krizi, a Vlada nije u stanju da servisira osnovne potrebe stanovništva, ocenila je izvršna direktorica Centra za građansko obrazovanje Daliborka Uljarević. Dodaje da Vlada zapravo diže tenzije svojim odlukama i pristupima.
“U ovom trenutku, i mislim da treba da govorimo o onome što je aktuelno, mislim da je najveći krivac za ovu vrstu podizanja tenzija naš premijer Dritan Abazović. Zato što je čitava priča sa forsiranjem Temeljnog ugovora i njegovim onakvim usvajanjem na Vlada bilo praktično bacanje bombe u društvo koje je već bilo uzavrelo, i umesto da se spuštaju tenzije, da se pregovara o nekim ključnim pitanjima koje treba da odblokiraju naš put ka Evropskoj uniji, mi se bavimo ovim pitanjem, tenzije su ponovo podignute“, kazala je Uljarević.
Uljarević smatra da je premijer Dritan Abazović morao biti svestan posledica ugovora sa Crkvom Srbije, jer je, kako navodi, upozoravan da to pitanje može usporiti druge važne procese za Crnu Goru.
Sa Uljarević je saglasan i građanski aktivista Aleksandar Saša Zeković.
„Iako on voli reći da je zainteresovan za pomirenje, i kada se sretne sa ekstremističkim i nacionalističkim grupama, on kaže da je to zbog pomirenja. Pa čekajte, ako je to stvarno tako, kako se to premijer i u ovoj i u onoj Vladi, koju volimo zvati “Krivokapić-Abazović“, u kojoj je bio potpredsednik, zašto se nikad nije sreo sa predstavnicima i ove „druge“ Crne Gore”, upitao je Zeković.
Takođe je upitao i zašto nikad posetio Fakultet za crnogorski jezik i književnost?
“Zašto nikada nije posetio sjedište Crnogorske pravoslavne crkve? Zašto je uvek imao pristrasan odnos upravo prema onim strukturama koje su nekako, ne samo u poslednje vrijeme, nego decenijama unazad važile za eksponente velikosrpske politike u Crnoj Gori? Ne radi se pomirenje na takav način“, istakao je Zeković.
Kao što je dozvoljena manipulacija „Ne damo svetinje“, koja je, smatra Zeković, politički zloupotrebljena, Crkva Srbije je iskorišćena kao mehanizam da se Crna Gora obori u državotvornom i suverenom smislu. Sada se, ističe, ponovo postavljaju dva pitanja na koje vlast mora reagovati, ali je primjetno odsustvo premijera Abazovića.
„Prvo, o ugroženosti Srba u Crnoj Gori. Reakcija Vlade mora da bude oštra, ne u smislu da disciplinuje one koji to govore, nego da izađe sa argumentima i činjenicama, i kaže „Na koji način?“. Kakva diskriminacija Srpske pravoslavne crkve?
To je gotovo povlašćen položaj u društvu. Ne postoje diskriminatorni propisi. I drugo važno pitanje je upravo pitanje nasleđa antifašizma, u kojem mora da bude snažnija reakcija pre svega vlasti. Reakcije na istup sveštenika SPC Gojka Perovića u odnosu na četnički pokret gotovo i da nije bilo. To je nedopustivo“, kazao je građanski aktivista.
Antifašizam je, smatra, veoma ozbiljno nasleđe na koje se pozivaju građani Crne Gore. Crkva Srbije, sa druge strane, pokušava da ga potpuno razori i da predstavi antifašističko okupljanje kao zločinački poduhvat, i da predstavi četnički pokret Draže Mihailovića kao oslobodilački, poručuje Zeković.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.