"Vučić se hvali da je ‘sve dogovoreno‘, no ovo je prava istina": Jutarnji list o planovima Srbije da kupi francuske Rafale 1Foto: EPA-EFE/YOAN VALAT

Hrvatska je prošle nedelje dobila prvih šest borbenih aviona Dassault Rafale, koje je kupila od Francuske. Još dva će stići krajem godine, a narudžbu će zaključiti četiri modela koja stižu do kraja aprila 2025. – dakle, ukupno 12 modela, od čega dva dvoseda i 10 jednosed, piše Jutarnji list.

Hrvatska je pritom nabavila polovne avione standarda F3-R koje je koristilo Francusko ratno vazduhoplobvstvo, a za koje je službeno objavljeno da im je preostalo (svakom) oko 3800 sati naleta od 7000 (s mogućim produženjem resursa na 9000).

Vlada Republike Hrvatske pritom je lani poručila da su avioni stari do 10 godina, iako su se na nekim portalima mogle naći informacije da reč i o starijim avionima.

Ukupno je za ovaj posao, koji uz avione uključuje i prateće naoružanje, obuku i simulator, izdvojeno 1,13 milijardi evra, u što je uračunat i PDV.

Vučić najavio kupovinu

Svu ovu strku oko hrvatske nabavke Rafalea relativno opširno pratilo se i u susedstvu, naročito u srbijanskim medijima.

No, taj posao srpskoj javnosti zapravo je interesantan i zbog najava predsednika Aleksandra Vučića da će i Srbija krenuti u nabavku Rafale.

Štaviše, Vučić je pre tri nedelje, tokom službenog puta u Pariz i nakon susreta s francuskim ministrom obrane, poručio da je stvar pred potpisom.

„Postigli smo neke konkretne dogovore. Po pitanju kupovine Rafala očekujem potpisivanje ugovora u naredna dva meseca, uz prisustvo predsednika Francuske“.

S obzirom na to da osim te rečenice ništa drugo nije konkretizovano, može se samo spekulisati o vrednosti potencijalnog posla, broju aviona koji se nabavljaju, kao i standardu na kojem će biti.

U medijima se dosad spominjala cifra od tri milijarde evra za celi posao (avioni, naoružanje, obuka…), navodno bi se takođe kupovalo 12 aviona, a verovatno bi bili proizvedeni na najnovijem, F4 standardu.

Srpsko ratno vazduhoplovstvo trenutno koristi 14 MiG-ova 29 koji su modernizirani na standard SM (nije sasvim jasno jesu li svi dovedeni na taj standard, ali je to u svakom slučaju bila namera), a čiji bi resursi trebali isteći između 2027. i 2031. zavisno o pojedinom avionu i njegovoj starosti.

Euronews je 2021. pisao da je namera produžiti resurse aviona za još pet godina.

"Vučić se hvali da je ‘sve dogovoreno‘, no ovo je prava istina": Jutarnji list o planovima Srbije da kupi francuske Rafale 2
Foto: EPA-EFE/ALI HAIDER

Puna knjiga narudžbi

Zašto je ovo s MiG-ovima važno? Prvenstveno zbog nabave aviona koji bi ih trebali naslediti, a što će, prema Vučiću, vrlo verojatno biti novi Rafali.

U ovom slučaju tajming mogućeg potpisivanja ugovora i dogovorene isporuke novih aviona dodatno je važan zašto što proizvođač Rafala, kompanija Dassault ima prilično debelu knjigu narudžbi.

Naime, nakon što dugo vremena Francuzi nisu nikome uspeli prodati taj avion, poslednjih godina Dassaultu se samo „otvorilo“.

Prvi je Rafale, 24 komada, naručio i dobio Egipat. Kasnije je Kairo naručio još 30 komada. Hrvatska je, već smo napisali, naručila 12 polovnih komada za koje je isporuka u toku.

Grčka je naručila ukupno 24, od čega je pola rabljenih, a pola novih – do lani ih je navodno bilo isporučeno barem 14.

Po 36 komada naručili su Indija i Katar – svih 72 aviona su, prema dostupnim informacijama, isporučeni (uz napomenu da Indija razmatra kupnju 27 Rafalea M i za svoju mornaricu to jest nosače aviona).

Najveću narudžbu dali su Ujedinjeni Arapski Emirati, čak 80 komada i sve na standardu F4. Od stranih država, 42 nova aviona naručila je i Indonezija.

Najveći korisnik Rafala je, naravno, Francuska.

Originalno je naručeno 180 aviona, od kojih bi svi trebali biti dostavljeni do kraja ove godine, a Francuska je u decembru prošle godine naručila još 42 Rafalea.

Tempo proizvodnje

Iako je za Dassault sve ovo sjajno, to je za kompaniju ujedno i problem. Naime, sve te avione treba proizvesti, a Dassault ih je lani završio – 13.

Iz kompanije su poručili da ih sada proizvode tempom od dva mesečno, uz to da je CEO Eric Trapiier rekao da im je namera do kraja godine proizvoditi tri primerka mesečno – dakle, 36 godišnje.

No, čeka ih puno posla.

Međunarodni institut za strateške studije (IISS) u januaru ove godine napisao je da je knjiga narudžbi narasla do 228 neisporučenih aviona.

Od te brojke od 228 aviona početkom januara, njih 80 otpada na UAE, 42 na Indoneziju, 10 na Egipat i 10 na Grčku.

To bi ostavilo još 86 aviona za Francusku, od kojih se 42 odnosilo na novu narudžbu, a ostalo bi se valjda odnosilo na dovršetak starije narudžbe iz 2009. i kao i popunjavanje rupe za rabljene avione koji su prodati Grčkoj i Hrvatskoj.

Treba napomenuti da je sama kompanija objavila da je 31.12.2023. broj neisporučenih Rafalea 211, od čega se 141 odnosi na strane narudžbe, a 70 za potrebe Francuske.

Prema IISS-u za Dassault je izvedivo da kapacitete podignu na otprilike 24 aviona godišnje, što je objavljeno pre nego je kompanija rekla da ih želi proizvoditi čak 36 godišnje.

Čak i uz to da se dostigne maksimalistički cilj, Dassaultu bi trebalo 6 do 7 godina da dostavi sve naručene avione, što znači da bi Srbija svoje primerke teško mogla dobiti pre 2029. ili 2030. godine, pod pretpostavkom da se malo ne proguraju u red pre, recimo, dela francuskih narudžbi.

S obzirom na preostale resurse na MiG-ovima 29, Beogradu bi bilo najbolje da ugovor za nove avione potpiše čim pre, zaključuje Jutarnji list.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari