Na Međunarodni dan bezbednog interneta, koji se širom sveta obeležava 9. februara, UNICEF poziva roditelje, škole, medije, akademsku zajednicu, civilni sektor i Vladu da zajedno rade na podizanju medijski pismenih građana i na izgradnji bezbednijeg i inkluzivnijeg digitalnog okruženja, saopšteno je iz UNICEF.
Povodom Međunarodnog dana bezbednog interneta, koji se širom sveta obeležava 9. februara, UNICEF podseća da se prema Global Kids Online istraživanju iz 2016. godine u Crnoj Gori svako drugo dete (45 odsto) ne oseća se bezbedno na internetu, a svako treće (38 odsto) je doživelo makar jedno neprijatno iskustvo na internetu tokom prethodne godine.
Negativna onlajn iskustva češće prijavljuju dečaci i tinejdžeri, a zabrinjavajuće je da mnogi ne znaju šta da rade u tim situacijama.
“Biti roditelj u digitalnom dobu donosi sa sobom dodatnu odgovornost pružanja podrške deci da postanu svesna mogućnosti i rizika digitalnog okruženja”, ističe šef predstavništva UNICEF-a u Crnoj Gori Huan Santander.
Roditeljima je potrebna podrška da bi obavljali ovu dužnosti.
Iz tog razloga, kroz nacionalnu kampanju medijske pismenosti #BirajmoŠtaGledamo, koju vode UNICEF-ovi mladi reporteri, UNICEF poziva roditelje, škole, medije, akademsku zajednicu, civilni sektor i Vladu da zajedno rade na podizanju medijski pismenih građana i na izgradnji bezbednijeg i inkluzivnijeg digitalnog okruženja.
Otkako je ova kampanja počela pre dve godine, broj roditelja koji razgovaraju s decom o tome šta rade na internetu se više nego udvostručio povećavši se sa 21 na 47 odsto.
Takođe, većina roditelja kaže da sada ograničava deci vreme ispred ekrana svakog dana, kao i medijske sadržaje koja ona prate na internetu.
Kriza izazvana koronavirusom ukazala je na značaj medijske i digitalne pismenosti za ostvarivanje prava na zdravlje i na bezbednost, jer su i deca i odrasli tokom nje izloženi mnoštvu dezinformacija koje mogu biti i opasne po život.
Prema istraživanju Ipsosa koje je sprovedeno uz podršku UNICEF-a u maju prošle godine, sedam od 10 građana Crne Gore prepoznaje medijsku pismenost kao dugoročni odgovor na ovu pojavu.
Oni smatraju da će veći stepen medijske pismenosti građanima omogućiti da sami proveravaju tačnost informacija, što će dovesti do manjeg širenja dezinformacija.
Kako je bezbednost na internetu jedan od ključnih izazova za decu svuda u svetu, Komitet Ujedinjenih nacija za prava deteta je, pre par dana, 4. februara, usvojio Opšti komentar o pravima deteta u digitalnom okruženju kroz koji poziva vlade da odrede telo koje će biti odgovorno za koordinaciju politika i programa koji se tiču prava deteta u digitalnom okruženju.
“Da bi se prava deteta promovisala i štitila u digitalnom okruženju, Crna Gora treba da razvije nacionalnu
strategiju medijske i digitalne pismenosti i da odredi instituciju koja će biti odgovorna za njenu koordinaciju,
sprovođenje, monitoring i evaluaciju. UNICEF je spreman da podrži takve napore”, zaključio je Santander.
Kroz Opšti komentar o pravima deteta u digitalnom okruženju, UN Komitet za prava deteta poziva države da podižu svest o ovom pitanju, kao i da podrže decu, roditelje, nastavnike i druge koji rade s decom da razvijaju digitalnu pismenost i veštine kako bi širili svest o tome kako da deca imaju koristi od digitalnih servisa, kako da smanje rizike u digitalnom okruženju na minimum i kako da prepoznaju dete koje je žrtva negativnog iskustva na internetu i adekvatno reaguju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.