Rojters: Najveće kineske naftne luke pridružuju se sankcijama SAD 1Foto: EPA-EFE/XINHUA

Kineska kompanija Šandong Port Group zabranila je tankerima koje su sankcionisale SAD, a među kojima je i ruska flota, da uplovljavaju u njene luke u istočnoj kineskoj provinciji. Tu se nalaze mnoge nezavisne rafinerije koje su najveći uvoznici nafte iz zemalja pod američkim embargom, piše Rojters.

U ovu kinesku luku uvezeno je oko 1,74 miliona barela dnevno (bpd) nafte iz Irana, Rusije i Venecuele prošle godine, što čini oko 17 odsto kineskog uvoza, pokazuju podaci kompanije Kpler.

Primena najavljene zabrane će povećati troškove isporuke za nezavisne rafinerije u Šandongu, glavnim kupcima sankcionisane sirove nafte iz tri zemlje, dodaje se.

Prošlog meseca Vašington je uveo dodatne sankcije kompanijama i floti u senci koje posluju sa iranskom naftom.

Očekuje se da će novoizabrani američki predsednik Donald Tramp, koji stupa na dužnost 20. januara, dodatno pooštriti sankcije Iranu, kao što je to učinio tokom svoje prve administracije.

Zabrana bi mogla da uspori uvoz u Kinu, najveću svetsku zemlju uvoznicu nafte, kažu trgovci.

U obaveštenju luke Šandong od ponedeljka u koje je Rojters imao uvid zabranjuje lukama da pristaju, istovaraju ili pružaju usluge broda za plovila koja su na sankcionoj listi Kancelarije za kontrolu strane imovine (OLAF) kojom upravlja Ministarstvo finansija SAD.

Luka Šandong nadgleda glavne luke na istočnoj obali Kine, uključujući Ćingdao, Rižao i Jantaj, koji su glavni terminali za uvoz sankcionisane nafte.

U drugom saopštenju od utorka, u koje je takođe uvid imao Rojters, luka Šandong saopštila je da očekuje da će zabrana transporta imati ograničen uticaj na nezavisne rafinerije jer se većina sankcionisane nafte prevozi na tankerima koji nisu sankcionisani.

Zabrana je usledila nakon što se sankcionisani tanker Eliza II istovario u luci Jantaj početkom januara, navodi se u obaveštenju.

U decembru je osam veoma velikih transportera sirove nafte, kapaciteta po dva miliona barela, ispuštalo uglavnom iransku naftu u Šandong, pokazale su procene tankera Vortex.

Brodovi su uključivali Phonix, Vigor, Quinn and Divine svi sankcionisani od strane Ministarstva finansija SAD.

Aktivna flota u senci koja prevozi iransku, rusku i venecuelansku naftu procenjuje se na oko 669 tankera, rekla je Mišel Vise Bokman, glavna analitičarka grupe za pomorske podatke Lloyd’s List Intelligence.

Od tog ukupnog broja, 250-300 tankera je obično bilo uključeno u isporuku ruske nafte, što je isključilo najvećeg iranskog operatera NITC i vodeću rusku tankersku grupu Sovcomflot, dodala je ona.

U periodu između oktobra i decembra, Ministarstvo finansija SAD uvelo je sankcije za 35 tankera za koje je rečeno da su deo iranske „flote duhova“, izvan plovila kojima upravlja NITC.

Početkom 2024. Vašington je uveo posebne sankcije Sovkomflotu.

Odlazeća Bajdenova administracija planira da uvede sankcije za preko 100 tankera koji prevoze rusku naftu, rekli su izvori Rojtersu ove nedelje.

Prelazak na korišćenje brodova koji nisu sankcionisani mogao bi da poveća troškove za rafinerije u Šandongu, koje se bore sa niskim maržama i sporom potražnjom, kažu trgovci.

Akcije vodećeg operatera tankera Frontline skočile su u utorak za devet odsto nakon vesti o zabrani prilaza tankera koje su sankcionisale SAD.

Cena iranske sirove nafte koja je prodata Kini dostigla je najvišu prošlog meseca za poslednjih nekoliko godina, pošto su nove sankcije SAD pooštrile kapacitet transporta i povećale troškove logistike.

Cene ruske nafte, koje su porasle na najviše dve godine, mogle bi da budu i veće jer Bajdenova administracija planira da uvede dodatne sankcije Moskvi zbog njenog rata protiv Ukrajine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari