U sibirskom regionu Krasnojarsk politički aktivisti stavili su automobil na lutriju, dok je u južnom ruskom gradu Krasnodar nagrada telefon Ajfon X.
U Berdsku najbolja selfi fotografija biće okačena na bilbord. Ali da bi se kvalifikovali za učešće u nagradnoj igri Rusi moraju da izađu na birališta u što većem broju, prenosi Gardijan.
Iako gotovo da nema sumnje da će aktuelni predsednik Vladimir Putin osvojiti četvrti mandat i tako postati prvi domaćin Kremlja od perioda Staljina koji služi dve decenije na vlasti, njemu bliske krugove – navodno – brine izlaznost. Dok neki smatraju da Putinov apel možda neće biti dovoljan da neki izađu na glasanje u nedelju, zvaničnici širom zemlje eksperimentišu sa lutrijama, takmičenjima i povremenim referendumima – poput onoga u Volgogradu na kojem su se birači izjašnjavali o tome da li žele promenu vremenske zone – sve u naporima da se obezbedi Putinova pobeda uz veću podršku nego 2012. „Mislim da bi dobar rezultat za Putina bio da nadmaši svoj rezultat iz 2012“, kaže Valerij Fjodorov, šef vodeće agencije za istraživanje javnog mnjenja VCIOM, koja redovno predstavlja rezultate svojih istraživanja Kremlju. Pre šest godina izlaznost je bila 65 odsto, od čega je 63,6 odsto podržalo Putina.
„Mislim da administracija želi da nagna ljude da glasaju, a ne da ih guši ovim izborima. To znači da ne koristi kazne ili pretnje već da privoli ljude da izađu na birališta na drugačiji, ne na opterećujući način. Otuda nagrade, selfi takmičenja, referendumi“, ističe Fjodorov.
Na Putinovom predizbornom skupu na moskovskom stadionu Lužinjski okupilo se 130.000 ljudi, koji premašuje kapacitete stadiona od 81.000. Hokejaška liga Rusije odložila je prvo kolo takmičenja kako bi igrači mogli da se pojave na bini sa Putinom. „Izlaznost je merilo javne podrške“, uveren je Evgenij Rojzman, gradonačelnik Jekaterinburga, trećeg po veličini grada u Rusiji. Retki javni oponent Putina u srcu zemlje Rojzman kaže da neće ni glasati na izborima.
Kremlj na ovim izborima mora hodati po zategnutom užetu: sakupiti dovoljno podrške da potvrdi svoju važnost istovremeno izbegavajući taktike „čvrste ruke“ koja je doprinela antivladinim protestima nakon parlamentarnih izbora 2011. Da bi postigla to, cilj vlasti jeste da stvore „festivalsku atmosferu izbornog dana“, smatraju analitičari.
U nedelju, na izborni dan, stanovnici naftom i gasom bogatog sibirskog grada Tjumena uživaće u prolećnom festivalu koji će pomoći da ljudi masovno izađu na birališta. Mladi Moskovljani koji glasaju imaće šansu da osvoje karte za „super šou“ poznatog ruskog zabavljača Timatija i gruzijskog repera L’One. Širom devet ruskih vremenskih zona, od roditelja će biti traženo da glasaju na referendumima o vremenu obeležavanja školskih praznika.
Centralna izborna komisija se protivila brojnim zvaničnim referendumima zakazanim istog dana kad i izbori, iako je šefica ovog tela Ela Pamflikova dala saglasnost za selfi takmičenja.
Vlasti su navodno zabrinute za izlaznost među omladinom. Niz anonimnih izbornih materijala na društvenim medijima namenjen je ovoj ciljnoj grupi, uključujući i homofobični klip na Jutjubu u kojem se upozorava da bi Rusija mogla da postane prijateljski nastrojena prema gej populaciji ukoliko birači ne glasaju. Tu je i pokret nazvan „Putinov tim“ koji je privukao podršku slavnih poput Aleksandra Ovečkina, hokejaša, i Sergeja Karjakina, šahovskog velemajstora. Pojedine taktike izazvale su i reakciju. Serije ilustrovanih fotografija supermodela koje su objavljene u ruskom izdanju magazina Maksim pod naslovom „Samo za odrasle“ imaju za cilj da podstaknu mlade da izađu na birališta. „Ideja je da se ukaže kako postoje neke stvari koje možete da radite samo ako imate 18 godina: da se venčate, vozite auto, imate seks, idete u vojsku i glasate“, kaže Aleksandar Maljenkov, urednik Maksim magazina, ukazujući da je ciljna grupa uzrasta od 18 do 24 koji nikada ranije nisu glasali. Maljenkov je u izjavi za Gardijan odbio da prizna ko je naredio objavljivanje fotografija koje su prodavane kao nalepnice koje bi mogli deliti sa prijateljima niti koliko je plaćena ova vrsta kampanje.
Fotografije su izazvale mali politički skandal delimično zbog načina da se dodvore mladim muškim biračima, a delom jer su fotografije delovale kao plagijati. „Mi čak ni izborne nalepnice ne možemo imati bez falsifikovanja“, glasi šala koja kruži među opozicionarima.
Maljenkov navodi da su reakcije protiv poruke „Samo za odrasle“ pokazale da ključna kontroverza predstojećih izbora nije da li će glasati za ili protiv Putina već da li će uopšte glasati.
„Najtransparentniji izbori u istoriji“
Moskva – Ruski senatori opisuju predstojeće izbore kao najtransparentnije u modernoj istoriji. Valentina Matvijenko, predsednica gornjeg doma parlamenta, navodi da su mere koje je država preduzela legalne, a u organizacionoj i tehničkoj sferi imaju za cilj da povećaju transparentnost i ojačaju društvenu kontrolu izbora, prenosi Raša tudej.
Kako je istakla, vrlo napornim zakonodavnim radom ruski izborni zakon usklađen je sa najvišim međunarodnim standardima. Krajem prošle godine, član Centralne izborne komisije, Anton Lopatin, kazao je za dnevnik Vesdomosti da će 40.000 biračkih mesta i 2.765 regionalnih izbornih komisija koristiti onlajn video praćenje na predstojećim izborima. Kako je objasnio, to znači da će oko 80 odsto ruskih birača glasati na biralištima opremljenim ovakvim sistemima. Vlasti su potrošile 2,8 milijardi rubalja na ovakve mere.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.