Ruska NTV napravila je prilog o jučerašnjoj poseto Olafa Šolca Srbiji napominju na samom početku da se Srbija nije pridružila antiruskim sankcijama niti je odbila da se snadbeva gasom iz Rusije zbog čega je redovno kritikovana u EU.
Međutim, šef Nemačke nije rekao ni reč o tome, kada je došao u Beograd juče, dodaje se.
Litijum je, pojašnjavaju, ključna komponenta u proizvodnji baterija za električna vozila. Prema procenama, Srbija je u stanju da obezbedi petinu potreba evropske industrije i, pre svega, nemačke automobilske industrije.
Aleksandar Vučić se u zapadnoj štampi drugačije naziva zbog svoje fenomenalne sposobnosti da manevriše između Zapada i Istoka.
Najblaža definicija je „Putinov prijatelj“. Ali sve ove etikete se odmah zaboravljaju kada je veliki novac u pitanju.
Iznenadna poseta Olafa Šolca Beogradu uopšte nije povezana sa Vučićevom tvrdoglavošću u vezi sa nenametanjem sankcija Rusiji, pa čak ni sa pitanjem Kosova.
Prema pisanju nemačke štampe, citira ruska NTV, evropski lideri su hitno požurili da se druže sa Srbijom nakon ponovnog aktiviranja njenih litijumskih rudnika.
Olaf Šolc je došao u Srbiju kao lider zemlje, koja je jedan od najvećih investitora u srpsku ekonomiju.
Dakle, nemački kancelar ima dovoljno preimućstva nad Aleksandrom Vučićem, koji pokušava da vodi nezavisnu politiku, ukazuje NTV.
Međutim, sva ta „srpska nezavisnost“, prema Berlinu, završava se tamo gde počinju interesi najveće evropske ekonomije- Nemačke.
Potpredsednik Evropske komisije Maroš Šefčović i čelnici vodećih nemačkih korporacija došli su sa Nemcem kao „šargarepa“.
Šolc je u Beogradu bio nežan jer je budućnost nemačke automobilske industrije u pitanju.
Radi jasnoće, čak su u salu uvezli potpuno novi električni Mercedes.
Ruska NTV citira Šolca kada kaže: „Potreban nam je zajednički evropski duh, kretanje u jednom pravcu. Danas smo potpisali veoma važne dokumente koji određuju budućnost evropske industrije. To se posebno odnosi na vađenje litijuma, koji je neophodan za proizvodnju električnih vozila i baterija.“
Reč je o jednom od većih nalazišta u dolini reke Jadar. Mineral jadarit koji se ovde nalazi sadrži isti oskudni litijum, ukazuju.
Razradu ležišta izvela je jedna od vodećih svetskih transnacionalnih rudarskih i metalurških kompanija – australijsko-britanska Rio Tinto, u vlasništvu porodice Rotšild.
Ona je već uložila milione evra u pripremu projekta i preselila ljude iz područja blizu rudnika.
Međutim, 2022. zbog ekoloških protesta, vlasti su bile zamrzle projekat.
Na jednoj strani vage je 58 tona litijuma godišnje – 17 posto potreba evropske industrije, što je dovoljno za proizvodnju više od milion električnih vozila godišnje i stotine miliona evra profita.
Sa druge strane, postoji potencijalna opasnost od ekološke katastrofe u maloj balkanskoj zemlji.
Vučić naziva rudarenje litijuma „šansom za Srbiju“, a njegovi ministri obećavaju 6 milijardi evra investicija i otvaranje do 20 hiljada novih radnih mesta.
Međutim, Srbi ne bi bili Srbi da ovde ne počinju očajnički da se cenjkaju, piše ruska NTV.
Nije samo Šolc pohrlio u Srbiju. Ne tako davno, Vučić je uz veliku pompu primio kineskog predsednika Sji Đinpinga u Beograd, a Kina kontroliše većinu svetske proizvodnje i prerade litijuma.
Tako su Evropljani, tačnije Nemci, morali da požure.
I, po svemu sudeći, ponudili su Srbima bolju cenu.
Prema nekim izveštajima, Beograd je već razgovarao sa Mercedesom i Folksvagenom.
Prema Vučićevim rečima, deo litijuma biće isporučen Nemačkoj, a ostatak će se koristiti za proizvodnju katalizatora i litijumskih baterija u samoj Srbiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.