"Ako ste član Putinove porodice, pravila ne važe": Ruski Insajder tvrdi da ljudi bliski Kremlju i dalje kupuju jahte i rezervne delove za privatne avione na Zapadu 1Foto: EPA-EFE/SERGEY BOBYLEV

Uprkos zabrani prodaje jahti Rusiji, luksuznu jedrilicu francuske proizvodnje, Immortal Dreamer, nedavno je kupila firma povezana sa Mihailom Šelomovim, rođakom Vladimira Putina.

U međuvremenu, dok ruska civilna avijacija pati od stalnih kvarova zbog nedostatka rezervnih delova, firma koja servisira privatni avion Aline Kabajeve, Putinove dugogodišnje ljubavnice, nekako uspeva da uveze komponente zapadne proizvodnje, piše ruski portal Insajder.

Za srećnu šačicu Rusa koji su se dovoljno približili doživotnom predsedniku zemlje, život se nastavlja skoro kao da se invazija njihove zemlje na Ukrajinu nikada nije dogodila.

Immortal Dreamer

Zapadne sankcije zabranjuju prodaju jahti Rusiji. Ali ako ste član Putinove porodice, izgleda da pravila ne važe.

Jedrilica Immortal Dreamer napravljena je u Francuskoj 2023. na brodogradilištu CNB (Construction Navale Bordeauk). Razvoj ovog modela, Lagoon Seventi 7, nadgledao je poznati francuski dizajner Patrik le Kuement.

Jahta sa četiri kabine prima 18 putnika. „U unutrašnjosti SEVENTY 7, pobegnite od svakodnevice i doživite život na brodu u okruženju elegantnih detalja i finih materijala“, piše u jednom od promotivnih detalja jahte.

Jahta je porinuta početkom 2023. godine, a u avgustu te godine, prema carinskim dokumentima dostupnim Insajderu, dovezena je u Rusiju tranzitom preko Turske.

Posrednik je bila grupa Burevestnik, čiji je vlasnik Andrej Bojko poznat kao uvoznik jahti blizak Kremlju. Jedan od zaposlenih u Burevestnik Grupi uvršten je među starije članove posade Šeherezade – najpoznatija jahta Vladimira Putina i Aline Kabaeve, koja je došla u kompletu sa sopstvenom džudo salom i jednom „vodenom diskoteke“.

Jahtu Immortal Dreamer kupilo je ranije nepoznato LLC preduzeće Merkury. Istraga Insajdera o zvaničnim vlasnicima, menadžerima i zaposlenima Merkurija otkrila je da su mnogi od njih zaposleni i u Akceptu LLC, ličnom preduzeću Putinovog rođaka Mihaila Šelomova, koji kontroliše imovinu vrednu više od milijardu dolara.

"Ako ste član Putinove porodice, pravila ne važe": Ruski Insajder tvrdi da ljudi bliski Kremlju i dalje kupuju jahte i rezervne delove za privatne avione na Zapadu 2
Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

Merkury je prvobitno osnovala 2014. Oksana Moskalenko, zaposlena u Akceptu. Obe kompanije imaju istu računovođu, Tatjanu Vorozbit. Sadašnji osnivač i izvršna direktorka Merkury, Aleksandra Lašajeva, prima platu od JSC ARB Management, firme koja upravlja imovinom Banke Rossiya i Šelomova i Jurija Kovalčuka, oligarha koji je možda najbliži od svih Putinu lično.

Nova francuska jahta koštala je Merkury više od 700 miliona rubalja (oko 7,85 miliona dolara). Prema podacima do kojih je došao The Insider, sredstva ove kompanije skoro isključivo potiču od Arotrona, koji preko ugovora o zajmu prenosi novac Merkury. Arotron je takođe bio sponzor Putinove poznate palate u Gelendžiku, što je otkriveno u istrazi Fondacije za borbu protiv korupcije Alekseja Navaljnog (ACF) 2021.

Osnivač Arotrona Aleksandar Plehov je takođe identifikovan kao ofšor menadžer violončeliste Sergeja Roldugina, a bliskog Putinovog saradnika za koga se sumnja da je bio nominalni vlasnik imovine koja pripada samom predsedniku.

Dalje povezivanje jahte koju su kupili Francuzi sa Putinovom porodicom su imejl adrese koje koriste zaposleni u Merkuriju. Insajder je primetio da ove adrese pripadaju korporativnim domenima llcinvest.ru i mksmail.ru, koje koriste zaposleni u kompanijama koje pripadaju ne samo Putinovom nećaku Šelomovu — već i Juriju Kovalčuku i bivšoj predsednikovoj ljubavnici Svetlani Krivonogih.

Skoro odmah nakon uvoza u Rusiju, jahta Immortal Dreamer je preimenovana. Sada se zove „Kamčatka“ po poluostrvu na Dalekom istoku.

Poslednji put „Kamčatka“ se pojavila na radaru u proleće ove godine u blizini Tuapsea, ruskog letovališta na obali Crnog mora.

Prema informacijama o rezervacijama avio-kompanija koje je dobio The Insider, Putinov rođak Šelomov često posećuje obalu Crnog mora. Sa suprugom i dvoje dece putuje iz Sankt Peterburga do Sočija, pošto je aerodrom Gelendžik zatvoren — iz bezbednosnih razloga — otkako je Rusija pokrenula svoju invaziju na Ukrajinu 24. februara 2022.

Ni Šelomov ni kompanije uključene u uvoz luksuzne francuske jahte u Rusiju ne podležu zapadnim sankcijama.

Privatni avion Aline Kabaeve

Insajder je takođe otkrio da sankcije na sličan način ne ometaju isporuku delova za luksuzni privatni avion Aline Kabaeve, Putinove dugogodišnje ljubavnice, u Rusiju.

Rusko civilno vazduhoplovstvo u celini teško je pogođeno međunarodnim sankcijama, a avio-kompanija Aeroflot je morala da pokupi neke od svojih aviona za delove zbog ograničenja na uvoz. Ali opet, čini se da takva ograničenja u praksi ne važe za članove Putinovog okruženja.

Kabaeva, Putinova nezvanična supruga, putuje privatnim avionom Dassault Falcon 7Ks vrednim tri milijarde rubalja (33,6 miliona dolara). Ovaj mlaznjak – barem donedavno – servisirao je Russair,  koji ga iznajmljuje od osiguravača Sogaz, čije su akcionare početkom 2000-ih činili Šelomov, Kovalčuk ​​i druge ličnosti bliske Putinu.

Tri osobe su formalni korisnici Russaira preko LLC preduzeća „Briz“: Olga Narovskaja, Ekaterina Godzelich i Aleksandar Samosjuk.

Narovskaja, prema Insajderu, prima platu od LLC Investment Solutions, koje je u vlasništvu Putinovih bivših kolega Nikolaja Jegorova i Ilgama Ragimova. Drugo mesto zaposlenja Narovske je Binom  za koji se ispostavilo da je formalni vlasnik Putinove palate u Gelendžiku (grad na jugozapadu Rusije).

Samosjuk je generalni direktor Investment Solutions-a, kao i honorarno zaposlen u LLC preduzeću Akcept, kojim upravlja Putinov rođak Šelomov. Treći prednji korisnik avio-kompanije, Godzelich, takođe je naveden kao zaposlenik Akcepta.

Russair ne podleže sankcijama i nastavlja da dobija rezervne delove za luksuzni privatni avion zapadne proizvodnje „Falkon“ – čak i dok zapadne zemlje nastavljaju da odlažu isporuku davno obećanog aviona F-16 Fighting Falcon Ukrajini.

U 2023. i 2024. godini, prema carinskim informacijama dostupnim The Insideru, Russair je u Rusiju uvezao brojne delove za privatni mlaznjak Falcon.

Proizvođači ovih delova – Dassault, SAE, EADS, Honeivell, Military Standards, National Aerospace Standards, AmSafe, Michelin Air Tires, L’Hotellier, Essek, HellermannTiton, Pratt & Vhitnei, Telek Communications, Harvard industries, General Electric, Intertechnikue, B/E Aerospace, Camcar LLC, ESSEKS, Fastener Technologi, Kell-Strom, Liebherr, NAV-AIDS, PL Porter, Saft – svi su zapadni, poreklom iz Sjedinjenih Država, Francuske, Kanade i Velike Britanije.

Russair ne podleže sankcijama i nastavlja da dobija rezervne delove zapadne proizvodnje za luksuzni privatni avion Falcon.

Rezervni delovi za ličnu avio-kompaniju Putinovog okruženja nastavljaju da probijaju put do Rusije preko Turske, UAE i Maldiva. Lanci snabdevanja uključuju firme Al Abrar General Trading, Ats Heavi Equipment & Machineri Spare Parts Trading, Count Asia (Kazahstan) i J. A.R V Shops And Tools Maint.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari