Kada je menadžment hrvatskog Janafa u oktobru prošle godine sačinio finansijski izveštaj za period od 1. januara do 30. septembra, naveo je sledeće: ukupni prihodi su 99,6 miliona evra, što je za 11,9 odsto manje nego prethodne godine, a prihodi od transporta nafte a skladištenje nafte i naftnih derivata niže za 15,2 odsto. Objavljen je još jedan zanimljiv podatak: Janaf posluje sa pet privrednih subjekata koji su povezani sa subjektima iz Ruske Federacije.
Iako ih nisu prebrojali, jedna od njih je i srpska naftna kompanija NIS, za koju je sada podignuta uzbuna jer je ta kompanija deo novog paketa američkih sankcija ruskom energetskom sektoru. U većinskom je vlasništvu ruskih kompanija, a Janaf, s druge strane, u velikoj meri zavisi od ugovora koji je sa NIS-om potpisao početkom 2024. o transportu nafte, piše Forbs Hrvatska.
Sada se Janaf pita kako će im to biti rešeno, a pre tri meseca u poslovnom izveštaju nije bilo znakova pitanja.
Rekordni ugovor sa Srbijom od januara 2024.
Što se tiče ruskih vojnih operacija na teritoriji Ukrajine i efekata sankcija Rusiji i izloženosti Rusiji, u izveštaju se navodi da je Janaf „u stanju da prilagodi svoje operacije zahtevima korisnika i alternativnim poslovnim scenarijima na tržištu transporta nafte i skladištenja nafte. i naftnih derivata. Na osnovu trenutno dostupnih informacija, ne očekuju se značajna negativna odstupanja u poslovanju Kompanije“.
Podsetimo, Janaf je u januaru prošle godine potpisao ugovor sa NIS-om o transportu 10 miliona tona nafte do decembra 2026. godine. Prema ugovorenom obimu, kako je saopšteno iz Uprave, na čelu sa Stjepanom Adanićem i Vladislavom Veselicom, reč je o rekordnom ugovoru, „zahvaljujući tome još jednom potvrđujemo značaj Janafa kao ključnog stejkholdera u energetskom sektoru Republike Srbije. Hrvatske, ali i čitavog regiona“. Ovaj ugovor, takođe je rečeno, garantuje sigurnost i isplativost poslovanja u narednom periodu.
NIS je dugogodišnji klijent Janafa, ali su obim transporta nafte zaista povećan. Na primer, u prethodnom ugovoru, zaključenom u decembru 2022. godine (trebalo je da bude na snazi do kraja 2024. godine), radilo se o oko 6,2 miliona tona nafte. Postojao je ugovor za 3,2 miliona tona za 2022, a za 2,75 miliona tona za 2021. Janaf je u najnovijem saopštenju za javnost najavio da će se od decembra 2022. godine u Srbiju preko njihovog sistema transportovati samo nafta neruskog porekla.
Prevoz nafte čini 65 odsto prihoda Janafa
Svakako, ako se Srbija u roku od 45 dana ne oslobodi ruskih većinskih vlasnika NIS-a (Gaspromnjefta i Gasproma), Janaf čekaju teška vremena jer je NIS njen najveći poslovni partner. Samo oko 30 posto poslovnih prihoda ostvaruje se u Hrvatskoj. Posmatrajući strukturu prihoda, prošle godine do oktobra 60,3 miliona evra prihoda ostvareno je od transporta nafte (64,9 odsto prihoda od osnovne delatnosti), 21 milion evra od skladišta nafte (22,7 odsto prihoda od osnovne delatnosti) i 11,5 miliona evra. evra prihoda od skladištenja derivata (12,4 odsto prihoda od osnovne delatnosti).
Kada smo u nedavnom razgovoru sa konsultantom Jasminkom Umićevićem postavili pitanje o Janafu, on je odgovorio da je pad prometa i profita uglavnom rezultat smanjenja tražnje za transport i skladištenje nafte, fluktuacija na svetskim energetskim tržištima i povećanja troškova poslovanja. zbog značajnih ulaganja u modernizaciju i bezbednost. On je, međutim, ocenio da kompanija održava stabilan poslovni model i uspešno ulaže u diversifikaciju, posebno kroz projekte obnovljivih izvora energije.
To je bilo u novembru prošle godine. Širenje američkih sankcija tada se, po svemu sudeći, nije očekivalo, pa je sada veliko pitanje kako će se rešiti vlasnička struktura NIS-a, gde Gaspromnjeft i Gasprom zajedno drže 56,15 odsto.
Ima li to veze sa Molom?
Spomenimo da Janaf ima problema i sa Molom, koji ga je prošle godine prozivao za nepravednu politiku cena i previsoke transportne tarife, a on minimalno koristi Janafove usluge za svoje rafinerije.
Kako se čini, i bez poslednje runde američkih sankcija, Janaf bi se u dogledno vreme našao u značajnim problemima, jer se planira izgradnja naftovoda između Mađarske i Srbije koji bi omogućio direktno povezivanje rafinerije u Pančevu. sa mađarskom infrastrukturom, kako je Umićević rekao za FORBES Hrvatska, predstavljajući je kao ozbiljnu pretnju Janafovom poslovanju.
„Ova infrastruktura, projektovana da zaobiđe trasu Janafovog naftovoda između Omišlja i Pančeva, može imati negativne efekte, gubitak ključnih prihoda, jer transport nafte u Srbiju i skladištenje na terminalu Omišalj čine značajan deo prihoda Janafa. Preusmeravanje ka novom gasovodu drastično bi smanjilo saobraćaj i prihode od ključnog stranog klijenta, Naftne industrije Srbije (NIS). Takođe, ovaj gasovod će minimizirati ulogu Janafa kao kritičnog snabdevača naftom za Srbiju i Mađarsku, što bi umanjilo njenu poziciju u regionalnom energetskom lancu i njen strateški značaj“, ocenio je on.
Šta kažu Amerikanci, a šta hrvatska vlada
Inače, kako je u nedelju Radio-televiziji Srbije Hina prenela izjavu pomoćnika američkog državnog sekretara za Evropu i Evroaziju Džejmsa O’Brajena, jedini uslov za Vašington je da „nema odliva novca u Rusiju“ iz NIS-a. . Kako je rekao, ne žele da Rusija upravlja tom ključnom kompanijom u Srbiji. „Dakle, jedini način da rizik bude nula je da udeo ruskog vlasništva bude – nula. To je pozicija sa kojom ulazimo u ovaj razgovor“, rekao je O’Brien.
Veselica, član Uprave Janafa, Veselica je u petak u izjavi za HRT rekao da je Janaf proveo stres test i veruje da će se pronaći rešenje, odnosno model za provedbu ugovora, a u saopštenju kompanije od petka, navodi se da su predstavnici nadležnih hrvatskih institucija u proteklom periodu imali „direktan kontakt sa američkom administracijom, koja je svesna geostrateškog značaja Janafa za energetsku bezbednost regiona, sarađivali na pronalaženju rešenja za ublažavanje negativnih posledica na poslovanje Preduzeća“. Dodajmo da je premijer Andrej Plenković rekao da će „obezbediti da poslovanje Janafa uopšte ne bude ugroženo“ i naveo da 95 odsto transporta nafte u Srbiju ide preko Janafa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.