Šef OceanGatea, koji je bio u podmornici, uporno ignorisao upozorenja o sigurnosti Titana 1foto: printscreen/youtube/ CBC NL - Newfoundland and Labrador

Stokton Raš, izvršni direktor kompanije OceanGate, koji je izgubio život na podmornici Titan, uporno je ignorisao upozorenja o sigurnosti podmornice, otkrivaju e-mailovi razmenjeni između Raša i stručnjaka za dubinska istraživanja.

Prema porukama koje je pregledao BBC, Raš je kritike o Titanovim sigurnosnim merama opisao kao „neosnovane laži aktera industrije“ koji su „nastojali onemogućiti novopridošlice u ulasku na njihovo malo tržište“.

Komunikacija putem e-maila između Raša i Roba MekKaluma, priznatog stručnjaka za dubinska istraživanja, prekinuta je nakon što su advokati OceanGatea zapretili pravnom tužbom, rekao je MekKalum. U jednom od e-mailova, poslatom u martu 2018, MekKalum upozorava Raša: „Stičem dojam da sebe i svoje klijente dovodite u opasnu situaciju. U svojoj trci prema Titaniku, ponavljate tu poznatu izreku: ‘On je nepotopiv'“.

„Naš pristup ide protiv uobičajenih pravila podmorničarstva“

MekKalum je za BBC izjavio da je OceanGate više puta pozivao da osigura sertifikat za Titan pre korišćenja za komercijalne ture. Podmornica nije bila registrovana kod međunarodnih agencija, niti je bila klasifikovana od strane industrijske skupine koja postavlja osnovne inženjerske standarde.

MekKalum se nalazi među više od trideset lidera industrije koji su 2018. potpisali pismo upozorenja Rašu o mogućim „katastrofalnim“ problemima s razvojem Titan.

U jednom e-mailu, MekKalum piše Rašu: „Molim vas da prilikom testiranja i morskih iskušavanja plovila budete izuzetno oprezni“.

No, Raš je odgovarao odajući frustraciju, napisavši u jednom e-mailu: „Prečesto smo čuli neosnovane optužbe ‘neko će poginuti’. To smatram ozbiljnom ličnom uvredom.“

Suosnivač OceanGatea branio je „inovativan pristup“ svoje kompanije, „orijentisan prema inženjerstvu“, koji, kako je naveo, „ide protiv uobičajenih pravila podmorničarstva“, te je istaknuo da je sam „dobro kvalifikovan da razume rizike i probleme povezane s podvodnim istraživanjem novog vozila“, prnosi Indeks.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari