Šta se zna o avionu Rafal koji Hrvatska dobija od Francuske? 1foto: Shutterstock/VanderWolf Images

U utorak u bazi Francuskog ratnog vazduhoplovstva Mont-de-Marsan održaće se istorijska, svečana ceremonija primopredaje prvog višenamenskog borbenog aviona Rafal Hrvatskoj, odnosno, prenos vlasništva između Republike Francuske i Republike Hrvatske.

Reč je o prvom od 12 aviona Rafal, dvomotornom višenamenskom borbenom avionu 4.5+ generacije francuskog proizvođača Dassault Aviation.

„U utorak će biti istorijski dan, jer ćemo pravno preuzeti prvi „Rafal“, koji će, zajedno sa još pet, biti u Hrvatskoj početkom drugog kvartala 2024″, rekao je ministar odbrane Hrvatske Mario Banožić.

 

Rafal je francuski višenamenski dvomotorni mlazni lovac četvrte generacije.

Razvio ga je i proizvodi Marsel Daso, zajedno sa svojim tradicionalnim kooperantima.

Koncepcijski, ovaj avion se zasniva na aerodinamičkoj šemi delta krila, blisko spregnutog sa kanarom (franc. canard).

Rafal treba da bude oslonac Francuskog ratnog vazduhoplovstva i Francuske ratne mornarice, kao i inostranih tradicionalnih korisnika borbenih aviona Marsel Daso, za dejstva sa kopna i mora, u periodu do 2040. godine.

Namenjen je da ravnopravno izvršava zadatke protivvazdušne odbrane, premoći u vazdušnom prostoru i dejstva vazduh-tlo, može se videti na sajtu Dassault aviation.

U periodu najveće integracije svih evropskih resursa, pa i vazduhoplovnih tehnologija, francuska vazduhoplovna industrija je u duhu svoje tradicije, sačuvala autonomiju nad razvojem i proizvodnjom aviona Rafal i pored najvećeg kooperacijskog programa svih vremena Jurofajter tajfuna.

Francuska odluka o programu Rafal je bila zasnovana na interesu da samostalno integrišu svoje nove tehnologije u napredni avion, koji će im u narednom periodu zameniti postojeće Miraž F-1, Super etandar, Miraž 2000, F-8 krusejder i Jaguar.

Program je počeo sa integracijom novih tehnologija u eksperimentalni avion, tzv. demonstrator novih tehnologija (ACX).

Iz njega je proizašao prototipski razvoj i serijska proizvodnja aviona Rafala, u više varijanti.

Sposobnosti Rafala

Rafal je sposoban da dostigne maksimalnu brzinu adekvatnu Mahovom broju od 1,8, a sa 6 projektila MICA postiže nadzvučnu brzinu adekvatnu Mahovom broju od 1,4.

Njegova maksimalna nosivost je 9.500 kg, što ga čini jedinim lovcem na svetu, koji je u stanju da obavlja misiju pri nošenju 1,5 puta većeg tereta od svoje sopstvene težine.

Može obavljati više zadataka sa veoma različitim profilima leta istovremeno, što mu daje visoke višenamenske karakteristike, piše Opex360.

Mnoga vazduhoplovna oprema i funkcije, kao što su direktno upravljanje glasom, radar RBE2 AA sa aktivnim elektronskim skeniranjem i prednji optoelektronski infracrveni senzor za pretraživanje i praćenje ciljeva su domaći razvoj i proizvod, namenjeni za Rafalov program.

Ugovorene isporuke

Uveden je u operativnu upotrebu u Francuskoj, a ugovorena je isporuka Indiji, Egiptu i Kataru.

Rafal je 28. marta i 1. aprila 2007. godine, imao vatreno krštenje u borbenoj primeni, u okviru NATO operacija u Avganistanu, zatim je učestvovao u Vojnoj intervenciji u Libiji i u Islamskoj državi.

Avion je razvijen za francusku mornaricu i francusko vazduhoplovstvo.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari