Savezni sudija u Detroitu odbacio je tužbu Dženeral Motorsa (GM) koji je tvrdio da je rivalski Fiat-Krajsler (FCA) plaćao sindikalnim liderima da vrše pritisak na GM da bi dobili veće plate, čime je finansijski iscrpljivao tu firmu, dok su oni u FCA prihvatali manje plate za sve radnike, te je FCA imao komparativnu prednost.
U presudi donetoj u sredu, sudija je napisao da navodnu štetu u GM nije prouzrokovao FCA kršenjem saveznih zakona o „reketiranju“. Napisao je i da GM nije izneo odštetni zahtev, kao i da su ljudi oštećeni podmićivanjem zapravo radnici FCA – jer su imali manje plate od mogućih, a da time nije direktno oštećen GM.
GM je rekao da će se žaliti na presudu.
U tužbi iz 2019. godine GM je tvrdio da je FCA podmićivao zvaničnike sindikata „Junajtid auto vorkers“ (UAV) da bi prihvatili niže plate za sve radnike u FCA, čime je FCA stekao prednost u odnosu na svog rivala iz Detroita, GM, s kojim je hteo da se udrži, ali pod svojim uslovima, nepovoljnim za GM.
Tako je GM tvrdio da je tadašnji izvršni direktor FCA, Serdjo Markione hteo da izvrši pritisak na GM radi spajanja te dve firme, tako što je slabio GM namećući mu veće rashode za plate.
Sudija je medjutim odlučio da ta teorija GM nije dokaziva i da rashodi GM za plate nisu bili viši nego što bi bili bez mita.
„Drugim rečima, direktne žrtve mita su bili radnici FCA jer su im po dogovoru FCA sa njihovim sindikalnim liderima, plate bile manje, a GM je pretrpeo samo indirektnu štetu konkurencije“, napisao je sudija.
Sindikat UAV je kontinuirano negirao bilo kakvu vezu između plaćanja i pregovora o ugovorima, a FCA negirao da je davao bilo kome novac.
Bivši šef sindikata UAV za radna pitanja, Al Jakobeli, u zatvoru je pošto je 2018. godine priznao krivicu za zaveru i poresku utaju više od 1,5 milion dolara.
GM je u tužbi to naveo i da je, po državnim dokumentima, Jakobeli uzimao mito da bi FCA stekao prednost nad GM.
Ti navodi, napisao je sudija, podržavaju zaključak da namera FCA jeste bila da smanjι svoje rashode za plate tako što je mitom navodio sindikalce da deluju protiv interesa svojih članova-radnika, ali da ti navodi GM ne dokazuju da je FCA želeο da time poveća rashode GM za plate.
Erik Gordon, profesor prava i biznisa na Univerzitetu Mičigenα, rekao je za AP da će zato GM žalbom teško išta dokazati.
GM je medjutim objavio da ima dovoljno dokaza iz priznanja krivice bivših rukovodilaca FCA da su bili umešani u „reket“ koji je direktno naštetio GM-u.
Fiat-Krajsler je medjutim rekao da je slučaj nepobitan i da je to potvrdjeno presudom.
Ipak, deset sindikalnih zvaničnika je već u drugom slučaju priznalo krivicu za proneveru i primanje mita, od kojih su neki trošili hiljade sindikalnih dolara na golf, stanovanje i skupe restorane.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.