podmornica titanFoto: Betaphoto/OceanGate Expeditions via AP, File

Nakon što su otkrivene krhotine podmornice Titan na dnu okeana, fokus istražnih timova sada se usmerio na otkrivanje uzroka nesreće u kojoj je poginulo svih pet članova posade.

Prema rečima Džona Maugera, kontraadmirala američke obalske straže, krhotine koje su do sada pronađene su „konzistentne sa katastrofalnom implozijom“ podmornice Titan.

Da bi se došlo do odgovora zašto se to dogodilo i šta je moglo biti učinjeno da se katastrofa spreči, vlasti će prikupiti svaki komadić krhotina koji bude pronađen, rekao je Rajan Remzi, bivši podmornički kapetan u britanskoj Kraljevskoj mornarici.

„U podmornici ne postoji crna kutija, tako da neće biti moguće da se utvrdi tačan sled događaja“ koji je prethodio katastrofi, ali osim toga proces istrage je sličan kao kod avionske nesreće, rekao je Remzi za Bi-Bi-Si.

Kada istražitelji donesu delove podmornice na površinu, počeće da traže pukotine u strukturi od ugljeničnog vlakna, što će biti od ključnog značaja za utvrđivanje onoga što se dogodilo u poslednjim trenucima podmornice, objašnjava on.

Svaki komadić će biti pažljivo pregledan pod mikroskopom kako bi se utvrdio smer ugljeničnih vlakana i pronašle pukotine koje će ukazati na kojem je tačno mestu došlo do pucanja konstrukcije podmornice.

Jedno od najvažnijih pitanja na koje će istražitelji pokušati da odgovore jeste da li je uzrok bio strukturalni kvar.

Ako se pokaže da je to slučaj, onda je od ključnog značaja da se sazna da li je uzrok bio to što podmornica nije prošla sva neophodna testiranja, što su neki stručnjaci sugerisali.

Na dubini na kojoj se nalazila, podmornica je bila izložena ogromnom pritisku koji je ekvivalentan težini Ajfelovog tornja, objašnjava profesor Bler Tornton sa Univerziteta u Sautemptonu.

„Govorimo o izuzetno snažnoj imploziji glavnog kućišta“, kaže on.

„Ugljenična vlakna mogu da popuste zbog unutrašnjih defekata u konstrukciji. Spojeve između ugljeničnih vlakana i titanijumskih delova treba veoma pažljivo ispitati“, ističe profesor Roderik Smit sa Imperijal koledža u Londonu.

Međutim, kako napominje, zbog siline implozije moglo bi da bude veoma teško utvrditi tačan niz događaja.

Za sada nije poznato koja će agencija predvoditi istragu pošto ne postoji protokol za takvu vrstu incidenata sa podmornicama.

Mauger kaže da je pitanje posebno kompleksno zato što je do nesreće došlo u udaljenom delu okeana i uključeni su ljudi mnogih različitih nacionalnosti.

Bobi Čekon, penzionisani specijalni agent i bivši vođa ronilačkog tima FBI smatra da je polje krhotina poput onog koje su otkrili timovi za pretragu moglo da nastane usled skoro istovremene implozije i eksplozije podmornice, navodi Gardijan.

„Ono što mislim da se dogodilo je implozija i gotovo simultana eksplozija zbog onoga što se nalazilo unutar podmornice, naročito zbog tankova sa kiseonikom“, kaže on.

„Do sada su pronađeni prednji nos i zadnji delovi podmornice koji su od titanijuma i zato nisu uništeni. A pošto je ostatak plovila napravljen većinom od ugljeničnih vlakana, sve se raspalo i raspršilo usled implozije-eksplozije“, objašnjava Čekon.

On ističe da neće biti moguće saznati šta se dogodilo ukoliko ne bude pronađen najveći deo podmornice.

„Što pre to bude učinjeno, to bolje, zato što se situacija u okeanu neprestano menja. Plima i oseka, podvodne struje i promene pritiska u okeanu pomeraju stvari koje se nalaze na dnu“, kaže Čekon.

„Dobra vest je da u tom području nema krhotina od Titanika, tako da će svi pronađeni delovi moći da budu prikupljeni i vraćeni na površinu kako bi mogli da budu ispitani“, dodaje on.

Stručnjaci smatraju da je veoma mala verovatnoća da će bilo koje od tela stradalih biti pronađeno, ali američka obalska straža je saopštila da će nastaviti sa potragom kako za putnicima tako i za svim tragovima koji bi mogli da pruže informacije o uzrocima nesreće.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari