Univerzitet Oksford u Velikoj Britaniji proglasio je „riz“ (Rizz) za reč godine za koju je, kako je obrazloženo, zaslužna popularnost termina koji Generacija Z koristi da opiše nečiju sposobnost da privuče, zavede i očara druge.
Riz je osvojio prvo mesto u užem izboru u kome su se našle reč „Svifti“ izraz koji označava obožavaoca pevačice Tejlor Sfift, „sitjuejšnšip“ (situationship) koja označava neobaveznu romantičnu ili seksualnu vezu i „prompt“ tj instrukcije kojim se upravlja programima veštačke inteligencije.
„Riz je kolokvijalna imenica, definisana kao stil, šarm ili sposobnost privlačenja. Etimološki, veruje se da je termin kraći oblik reči harizma, preuzet iz srednjeg dela reči, što je neobičan obrazac za formiranje reči. Riz se takođe može koristiti kao glagol i ovakva proširenja na druge delove govora ukazuje da reč postaje sve istaknutija u jeziku“, navodi se na internet stranici Pres Univerziteta Oksford (Oxford University Press).
Pobedničku reč svake godine biraju stručnjaci koji rade sa izdavačima Oksfordskog rečnika engleskog jezika između četiri „finalista“ koje izabere javnost glasanjem.
„Naši jezički stručnjaci izabrali su riz kao zanimljiv primer kako se jezik može formirati, oblikovati i koristiti u zajednicama pre nego što se širi društvom. To govori o tome kako mlađe generacije sada imaju prostor, na mreži ili uživo, da prisvoje i definišu jezik koji koriste“, navodi se na sajtu.
U saopštenju se dodaje da Generacija Z sve više utiče na društvo svojim razlikama u perspektivi i životnom stilu, što se ogleda i u jeziku.
„S obzirom na to da je prošlogodišnja reč ‘goblinski režim’ bila najpopularnija nakon pandemije, zanimljivo je videti da reč koja ima suprotno značenje od toga, kao što je riz, dolazi u prvi plan, što možda govori o tome da u 2023. godini preovlađuje drugo raspoloženje, kada sve veći broj ljudi otvara nakon nekoliko godina izolacije“, navodi se na sajtu Oksforda.
Termin „goblinski režim“ (goblin mode) koji je Oksfordov rečnik proglasio za izraz 2022. godine, podrazmeva vrstu ponašanja poput bezvoljnosti, aljkavosti i hedonizma. Njemu prethodi izraz „cottagecore“ koji označava estetiku slatkog doma u živopisnom seoskom pejzažu i koji se pojavio na interenetu i postao popularan u prvim danima pandemije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.