U Latinskoj Americi su ruski državni mediji bili uticajni i pre rata u Ukrajini. Oni su namamljivali publiku popularnim sadržajima – i to ne samo u autoritarnim državama.
Činjenice, poluistine, glasine, nekoliko lažnih vesti, pomešanih sa savetima za mršavljenje, sportom i zabavom. Sve to predstavljaju novinari. To je svakodnevni posao u medijskim sferama mnogih zemalja Latinske Amerike. Ruski državni mediji kao Raša tudej (RT) i Sputnjik su od toga napravili sistem iza kojeg se krije smišljena dezinformacija. Stručnjaci oba medija svrstavaju u propagandne organe ruske vlade.
Španski ogranak medijske kuće Raša tudej je Actualidad RT. Osnovan je 2009. i otada je postigao izuzetan uspeh. Ima 18 miliona pratilaca na Fejsbuku, a na Jutjubu skoro šest miliona. Time je španski ogranak prevazišao i profile ruske medijske kuće na engleskom – njih je oko sedam miliona na Fejsbuku i četiri i po miliona na Jutjubu.
„Rusija je 2018. iskoristila svetsko fudbalsko prvenstvo kod kuće kako bi se medijski usidrila u latinskoj Americi“, kaže Mario Morales profesor komunikologije sa kolumbijskog Univerziteta Haverijana. Posredstviom navodno apolitičnog sporta „Moskva je predstavila RT kao alternativu koja navodno ne transportuje ni propagandu ni ideološke ili državne interese Morales dodaje da je RT od tada prožela medijsku sferu Latinske Amerike i izgradila „lojalno sledbeništvo“ korisnika.
Actualidad RT: 200 saradnika na tri mesta
„Ruski državni mediji su mogli jednostavno da prodru u Latinsku Ameriku jer su slični brojnim medijskim kućama u Latinskoj Americi, koji se predstavljaju kao državotvorni i naposletku služe interesima svojih vlada“, objašnjava argentinska stručnjakinja za medije Adrijana Amado. Ona dodaje da u mnogim latinoameričkim zemljama postoje mediji s jasnim propagandnim ciljevima naporedo s medijima koji se pridržavaju profesionalnih novinarskih standarda.
RT je objavio podatke da je u toj medijskoj kući zaposleno 200 ljudi koji govore španski u redakcijama u Karakasu (Venecuela), Havani (Kuba) i Buenos Ajresu (Argentina). Iako je RT nakon ruske invazije na Ukrajinu blokiran na društvenim mrežama, njihovi sadržaji se mogu videti na drugim sajtovima.
Na početku ruske invazije na Ukrajinu kod španskog ogranka RT pale su sve maske kritičkog izveštavanja – ruski potez se bezrezervno opravdavao. Tako je postupila i popularna influenserka koja je ujedno i zamenica direktora Actualidad RT, Ina Afinogenova.
Influenserka podgreva teorije zavere
Ina Afinogenova je najpoznatije lice RT u Latinskoj Americi. Ona na kanalu Jutjuba „Ahí les Va“ komentariše svetske događaje isto kao i skurilno ponašanje i protivrečnosti nekih latinoameričkih političara. To je popularno. Međutim, ona je u jednom videu opravdavala represivne mere ruskih vlasti čija je žrtva bio opozicioni političar Aleksej Navaljni.
„Ina Afinogenova ima stil koji je kod ljudi koji su pod uticajem teorija zavera veoma omiljen. Česta uzrečica je: ‘To oni neće da ti kažu’. Ili: ‘Sada ću da vam ispričam nešto, čega nema u tradicionalnim medijima'“, kaže Adrijana Amado. A kolumbijski profesor Mario Morales smatra da se Afinogenova koristi žanrom koji je u Latinskoj Americi veoma omiljen – aktivistički motivisanim novinarstvom.
Osnivačica službe za monitoring društvenih mreža ProBox, i njena direktorka, Venecuelanka Marija Virginija Marin, kaže da je odmah posle početka invazije na Ukrajinu 24. februara, počela i bitka za dominantnu interpretaciju tog događaja u Internetu na španskom jeziku.
Venecuela, Nikaragva i Kuba – plodno tlo za propagandu
Ona kaže da postoji „trovanje informacionog prostora u društvenim mrežama“ isto kao u Rusiji. A oni su prema njoj najvažniji i često jedini izvori informacija u zemljama sa autoritarnim vlastima. Marija Virginija Marin kaže da su u Venecueli, na Kubi i u Nikaragvi odavno institucionalizovani cenzura, propaganda i dezinformacije prema ruskom uzoru.
„U Venecueli, na primer, ruska verzija događaja je veoma raširena. To je rezultat podrške koju tome daje šef države Nikolas Maduro, kao i dezinformacijama koje širi državna televizija VTV. Ona opravdava rusku invaziju i relativizuje je, primedbama da su Sjedinjene Američke Države u nedavnoj prošlosti isto to radile.“
Ipak, ruska propaganda ne dopire samo do ljudi pod autoritarnim vlastima ili kanalima koji pripadaju ruskim medijima kao što su Actualidad RT ili Sputnjik, već i posredstvom sadržaja koje emituje venecuelanska medijska kuća Telesur.
„Vlada argentinskog predsednika Alberta Fernandeza se pobrinula za to, da Telesur bude uvršten u bazični program koji može da gleda svako ko u Argentini ima televizor“, rekao je Gabrijel Bastidas, producent i dopisnik televizije TV Network, koja programe emituje za venecuelansku dijasporu. Tako Telesur dopire do 83 odsto stanovnika Argentine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.