Onemogućen da predstavi rep pesmu na zabranjenim brzinskim protestima u Uzbekistanu (Uzbekistanci bi se okupili u velikom broju na veoma kratki vremenski period i potom razišli) protiv zabrane nošenja marame u javnosti, pevač Jung Zapik objavio ju je na društvenim mrežama, piše Radio Slobodna Evropa.
Mladi alternativni reper napisao je odu podrške pravima žena da nose maramu ili hidžab. Pesma pod naslovom ‘Lepotica s hidžabom’, zatalasala je društvene mreže i uzburkala debate o zabrani.
Mnogo ljudi se protivi zabrani nošenja hidžaba – ova zabrana je na snazi od 1990-tih i autokratskog predsednika Islama Karimova – a njihovo nezadovoljstvo je poraslo i zbog toga što je vlada zabranila brzinske proteste zakazane za 5. septembar u Taškitu.
“Imali smo namjeru da održimo mirno okupljanje 5. septembra u odbranu da naše žene imaju pravo nositi maramu i hidžab”, rekao je za Uzbekistanski servis RSE jedan bloger iz Taškenta pod uslovom da ostane anoniman iz straha od osvete. “Međutim, vlasti nam nisu dozvolile da održimo takvo okupljanje. Pesma [Jung Zapika] je trebalo da postane lajtmotiv i da ujedini sve učesnike u protestima”.
Nakon zabrane ovih brzinskih okupljanja, Jung Zapik, čiji identitet nije poznat javnosti i koji je odbio da govori za RSE ili za druge medije zbog straha od hapšenja, objavio je svoje stihove koji podržavaju nošenje hidžaba na Instagram profilu.
Pesma sadrži stihove:
Hidžab joj stoji, ali ne mogu pogledati njeno lice
Želim da je osvojim ali zašto joj sam ne mogu iskazati ljubav?
Reper nastavlja da glorifikuje “pobožnost devojke s hidžabom” pevajući:
Pet namaza dnevno, ljubav za Alaha u njenom srcu
Svih pet puta ona moli milost za njene najmilije
Ali mnogi drugi u Uzbekistanu ne misle da se nošenje hidžaba treba promovisati i podržavaju vladinu zabranu ove i sličnih pesama.
“U islamu nam je samo tokom rata dozvoljeno da udaramo o bubnjeve,” rekao je za RSE jedan student iz Taškenta koji se predstavio kao Faruk Umar. “Sada se pesma Junga Zapika proširila putem društvene mreže Telegram [i drugih socijalnih mreža], mislim da je to pogrešno. [Kada] mi [muslimani] izvodimo takve pesme, onda činimo greh.”
Neki Uzbekistanci ukazuju na ono što smatraju da je licemerno kod Junga Zapika koji peva o tome kako ga je privukla žena s hidžabom dok je pokrivanje glave upravo način da se umanji ženska privlačnost i spreče takvi emotivni interesi. Dodaju i da rep muzika često promoviše životni stil koji se protivi pravilima islama.
Jedan uposlenik Uzbekkontsert, državnog tela u čijoj nadležnosti je uzbekistanska industrija zabave, rekao je za RSE, pod uslovom da ostane anoniman jer nema ovlaštenja da govori za medije, da Jung Zapik nije registrovan kao pevač u ovoj instituciji i da zbog toga nema dozvolu da snima pesme ili da se bavi kreativnim radom.
Zaposleni u Uzbekkontsertu je dodao da su na zvaničnom sastanku agencije tokom mjeseca avgusta pevači koji pevaju o islamu ili se pojavljuju s hidžabom ili nose bradu bili oštro kritikovani.
‘Aktivizam za hidžab’
Dolazak na vlast predsjednika Ševketa Mirzijeva 2016. godine, nakon smrti Karimova, doneo je nadu mnogim Uzbekistancima da će zabrana hidžaba biti olabavljena ili čak i ukinuta.
Taj optimizam je odražavan u “hidžab aktivizmu”, koji se najviše mogao videti na internetu a pojačan je protesnom pesmom Junga Zapika.
U septembru, imam iz Tašketa, Fazlidin Parpiev je na molitvi petkom, čije održavanje je odobrila država, objavio svoje protivljenje državnoj zabrani pokrivanja maramom i nošenje brade. Ova njegova izjava je dovela do trenutnog otkaza i gubljenja pozicije.
Velike nade koji su mnogi gajili za promjene u socijalnoj politici pod Mirzijevim raspršile su se. Kada je vlada 16. avgusta najavila nove propise za školske uniforme, svima je postalo jasno da će se zabrana nošenja hidžaba nastaviti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.