Dok su posledice štrajkova sindikata francuskih naftnih rafinerija, nuklearnih elektrana, luka i kompanija za transport sve osetnije širom zemlje, premijer Manuel Vals je ponovio da reforme Zakona o radu neće biti povučene, ali je ukazao da se mogu „modifikovati“. Radnici su blokirali autoputeve i mostove, kao i bazu nuklearnih podmornica u Normandiji.
P { margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }A:link { color: rgb(0, 0, 255); }
Proizvodnja nuklearne energije je smanjena, a zalihe goriva ponestaju. Zabeležen je i poremećaj u avionskom saobraćaju ka i iz Pariza, Nanta i Tuluza, a očekuje se da će zbog štrajkova železničara doći i do pometnje u železničkom saobraćaju u regionu. Više stotina radnika blokiralo je pristup Normandijskom mostu kod lučkog grada Avra. Kako je izvestio AP, a preneo Bi-Bi-Si, štrajkači su u samom gradu bacali dimne bombe u fontane.
Članovi sindikata nuklearnih elektrana CGT izglasali su u sredu da se pridruže štrajku, a kako je sindikat saopštio, u štrajku učestvuje 16 od ukupno 19 elektrana u zemlji. Nuklearne elektrane inače proizvode oko 75 odsto električne energije u Francuskoj, a juče su radile smanjenim kapacitetom za četiri gigavata, izvestio je operater RTE, prenele su agencije.
Štrajkom je pogođeno i šest od osam naftnih rafinerija u Francuskoj, kao i velike luke, uključujući Marselj i Avr. Pošto su sindikati juče intenzivirali akcije, Vals je ukazao da „još uvek može da dođe do promena, poboljšanja“ u reformama Zakona o radu. On je, međutim, odbio predlog ministra finansija Mišela Sapina da se preinači Član 2 predloga zakona. Član 2 omogućava pojedinačnim kompanijama da se distanciraju od državnih obaveza u vezi sa zaštitom radnika ako procene da za to ima potrebe, čemu se žestoko protivi upravo sindikat CGT.
Francuski sindikat naftne industrije je saopštio da trećini od ukupno 12.000 benzinskih stanica u zemlji ponestaje goriva. Kako se navodi, vlasti su počele da koriste strateške rezerve goriva, a analitičari tvrde da će one potrajati oko četiri meseca. Ministar za saobraćaj Alen Vidalije je rekao da 40 odsto benzinskih stanica širom zemlje pokušavaju da dođu do goriva.
Francuski predsednik Fransoa Oland je rekao ministrima u sredu da „će sve biti učinjeno da se obezbede garancije da će francuski narod i ekonomija biti snabdeveni“.
U Francuskoj će za dve nedelje početi evropsko prvenstvo u fudbalu. Vlada tvrdi da su reforme, koje kompanijama olakšavaju i da otpuštaju i da zapošljavaju radnike, potrebne da bi se smanjila stopa nezaposlenosti.
Prema novom zakonu, prosečan broj radnih sati tokom jedne sedmice će i dalje biti 35, ali firme mogu da pregovaraju s lokalnim sindikatima o smanjenju ili povećanju radnih sati iz nedelje u nedelju, s tim što je maksimum 46. Firme imaju veću slobodu da otpuštaju radnike. Smatra se da će kompanije tako zapošljavati više ljudi jer znaju da u slučaju smanjenja poslovnih aktivnosti mogu da daju otkaze. Zakonodavci takođe mogu da pregovaraju o odmorima i bolovanjima, odnosno o trajanju porodiljskog odsustva ili odsustva povodom stupanja u brak, što je do sada bilo strogo regulisano zakonom.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.