Pre samo nekoliko meseci Hrvatska je od Francuske kupila 12 borbenih aviona Rafal.
Podsetimo, Vučić se nalazi u dvodnevnoj poseti Francuskoj.
„Veoma smo blizu. Znaćete kad potpišem ugovor“, rekao je on novinarima na pitanje da li smo posle sastanka u Parizu bliže odluci o kupovini Rafal, javio je Tanjug, a preneo Aero.telegraf.rs.
N1 prenosi da je Vučić izjavio je da je na sastanku i večeri sa francuskim predsednikom Emanuelom Makronom postigao „neke konkretne dogovore“, uključujući i one o kupovini borbenih aviona „rafal“, kao i da potpisivanje ugovora o tome očekuje u naredna dva meseca, uz prisustvo predsednika Makrona.
Po tvrdnjama srpskog predsednika, reč o avionima koji su “verovatno najskuplji na celom svetu”.
„I to ne polovni, već novi. Kad kažem najskuplji na celom svetu, nisu kao F-35. To su bolji avioni od F-16. I skuplji i bolji. Nisu kao F-35 ili F-22, ali svejedno. Reč je o najboljim avionima i sa najmodernijim sistemima. To su 4 plus, plus generacije, koje su ispred naših MIG-ova i svega drugog. I po svojim radarskim mogućnostima, i po raketama koje zadržavaju, i to ne uvek onim najboljim Meteorima, već MIG-ovim raketama“, rekao je Vučić, prenose mediji.
Podsećanja radi, Hrvati su kupili polovne Rafale, a Srbi će izgleda nove. Pri čemu predsednk nije obavestio javnost koliko bi Srbija dala novca za te avione.
Prema specijalizovanom sajtu Tango.siks, kupovina 12 novih ovakvih aviona koštaće između 1,8 i 2,5 milijarde evra.
Šta je to za Srbiju – “ekonomskog tigra”, kako tvrdi predsednik Vučić.
Šta su Rafali?
Rafal, dvomotorni višenamenski borbeni avion 4.5+ generacije, je produkt francuskog proizvođača Dassault Aviation.
Razvio ga je i proizvodi Marsel Daso, zajedno sa svojim tradicionalnim kooperantima.
To je, dakle, francuski višenamenski dvomotorni mlazni lovac četvrte generacije.
Posebna prednost Rafala je što je jedva vidljiv na radarskim sistemima.
Koncepcijski, ovaj avion se zasniva na aerodinamičkoj šemi delta krila, blisko spregnutog sa kanarom (franc. canard).
Namenjen je da ravnopravno izvršava zadatke protivvazdušne odbrane, premoći u vazdušnom prostoru i dejstva vazduh-tlo, piše na sajtu Dassault aviation.
U periodu najveće integracije svih evropskih resursa, pa i vazduhoplovnih tehnologija, francuska vazduhoplovna industrija je u duhu svoje tradicije, sačuvala autonomiju nad razvojem i proizvodnjom aviona Rafal i pored najvećeg kooperacijskog programa svih vremena Jurofajter tajfuna.
Francuska odluka o programu Rafal je bila zasnovana na interesu da samostalno integrišu svoje nove tehnologije u napredni avion, koji će im u narednom periodu zameniti postojeće Miraž F-1, Super etandar, Miraž 2000, F-8 krusejder i Jaguar.
Program je počeo sa integracijom novih tehnologija u eksperimentalni avion, tzv. demonstrator novih tehnologija (ACX).
Iz njega je proizašao prototipski razvoj i serijska proizvodnja aviona Rafala, u više varijanti.
Rafal je sposoban da dostigne maksimalnu brzinu adekvatnu Mahovom broju od 1,8, a sa 6 projektila MICA postiže nadzvučnu brzinu adekvatnu Mahovom broju od 1,4.
Njegova maksimalna nosivost je 9.500 kg, što ga čini jedinim lovcem na svetu, koji je u stanju da obavlja misiju pri nošenju 1,5 puta većeg tereta od svoje sopstvene težine.
Može obavljati više zadataka sa veoma različitim profilima leta istovremeno, što mu daje visoke višenamenske karakteristike, piše Opex360.
Mnoga vazduhoplovna oprema i funkcije, kao što su direktno upravljanje glasom, radar RBE2 AA sa aktivnim elektronskim skeniranjem i prednji optoelektronski infracrveni senzor za pretraživanje i praćenje ciljeva su domaći razvoj i proizvod, namenjeni za Rafalov program.
Rafal je 28. marta i 1. aprila 2007. godine, imao vatreno krštenje u borbenoj primeni, u okviru NATO operacija u Avganistanu, zatim je učestvovao u Vojnoj intervenciji u Libiji i u Islamskoj državi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.