Sindikat Sloga GSP Beograd reagovao je nakon što su Grad i to javno preduzeće prošle nedelje raspisali dva tendera za kupovinu novih autobusa, ukazujući na neke od, kako kažu, spornih uslova navedenih u tenderskoj dokumentaciji.
Jedan od najzanimljivijih, koji je prvi „upao u oči“ predstavnicima tog sindikata, je zahtev za obaveznu ugradnju audio ulaza u kabinu vozača.
Naime, u tenderskoj dokumentaciji, u odeljku koji se odnosi na obaveznu opremu unutar vozačke kabine, navedeno je da se, između ostalog, zahteva i audio ulaz, i to minimalno jedan ulazni kanal. „Širokopojasni audio modul za snimanje zvuka u vozilu mora da omogući snimanje zvuka u prostoru vozačke kabine“, stoji u objašnjenju uslova.
– Nasuprot dosada zahtevanom video nadzoru koji pokriva unutrašnjost celog vozila, i koji je razumljivo opravdan, sindikat ne vidi kome je potreban i audio nadzor u kabini vozača i pita nadležne i rukovodstvo preduzeća koji je motiv za „prisluškivanje“ radnika u toku radnog vremena – navodi za Danas predsednik Sloge GSP Nebojša Aleksić.
On dodaje da nije jasno ni zbog čega su raspisana dva tendera sa različitim uslovima, kada se u oba slučaja kupuju isti, solo niskopodni autobusi.
– Nije jasno ni zašto je doneta odluka da se kupuju solo autobusi, kada ove godine u otpad odlazi više od 250 zglobnih, koji su svakako gradskom prevozniku potrebniji. Sve navedeno izaziva sumnju da se tenderski uslovi „štimuju“ za već poznatog prodavca i da su motivi gradskih čelnika sumnjivi – kaže Aleksić.
On skreće pažnju da taj sindikat svakako podržava najavljenu kupovinu novih 240 vozila, kao i nedavnu nabavku uniformi za vozače, ali da je, zbog neopravdano visoke cene i lošeg kvaliteta pomenutih uniformi, i ta kupovina bila još jedna u nizu koja je pokazala da su „namere poslodavca i Grada krajnje neiskrene, politikantske i isključivo urađene u svrhu predizbornog marketinga“.
– Sindikat smatra da je navodna briga za vozače licemerna i lažna. Tim istim vozačima se, protivno njihovoj volji, od ionako niskih plata, oduzima po 3.000 dinara za bonove za ishranu u radničkoj menzi, u kojoj su cene više čak 20 odsto od tržišnih. Problem je utoliko veći jer vozači te bonove ne mogu ni da iskoriste do kraja, i mnogi su prisiljeni da rade gladni, kada smenu primaju i predaju u gradu, bez ulaska u garažu – tvrdi Aleksić.
Nagomilane probleme u GSP međutim, smatra Aleksić, neće rešiti samo nabavka novih vozila. Loši uslovi rada, sve manje vozača, ali i drugih radnika, nedostatak opreme, izlazak neispravnih autobusa na ulice, dovode u pitanje opstanak preduzeća, zaposlene stavljaju u nezavidan položaj, ali ugrožavaju i građane, korisnike tog prevoza, tvrdi Aleksić.
– Iskusni vozači odlaze iz GSP zbog niskih plata, uslova rada ali i sve otvorenijeg mobinga. Vozači su pod stalnim ucenama članstvom u Samostalnom sindikatu, jer samo tako mogu da izbegnu da budu raspoređeni da voze lošija vozila, ili u smene koje im ne odgovaraju. Veći problem je odlazak radnika održavanja, koji GSP napuštaju jer zbog nedostatka osnovnih sredstava za rad, opreme, rezervnih delova i alata, i dodatnih pritisaka, neretko završavaju sa povredama, profesionalnim oboljenjima pa i invalidnošću – tvrdi Aleksić i dodaje da je trenutno u GSP administrativnih radnika duplo više nego vozača i majstora.
Do 1. septembra vozila na ulicama
GSP Beograd i Grad raspisali su 7. marta javnu nabavku za kupovinu 170 niskopodnih solo autobusa u vrednosti od 35 miliona evra, koji su obezbeđeni iz gradske kase rebalansom budžeta, dok je dan ranije raspisan tender vrednosti 10 miliona evra iz sredstava preduzeća za kupovinu 70 vozila istog tipa na lizing. Prema najavama gradskih čelnika, autobusi treba da budu na ulicama do 1. septembra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.