Žan Mari Bursiko, osnivač i vlasnik najveće kolekcije reklama na svetu „JMB“, u kojoj se nalazi više od milion i dvesta hiljada reklamnih filmova, saopštio je sinoć za Danas da su u toku pregovori oko zaveštanja ovog fonda Jugoslovenskoj kinoteci. Pregovori se vode daleko od očiju javnosti već godinu dana, a po trenutnom stanju stvari, ova vanredno vredna kolekcija u kojoj se nalaze reklame s kraja 19. veka do onih najnovijih, mogla bi biti arhivirana u depoe Jugoslovenske kinoteke na Koštnjaku već posle Nove godine. Žan Mari Bursiko je čak spreman da snosi troškove transporta celokupnog fonda. Ovu informaciju za naše čitaoce potvrdio je, takođe sinoć, direktor Jugoslovenske kinoteke Radoslav Zelenović
– Već sledeće nedelje, tim naših stručnjaka će otići u Švajcarsku, gde se trenutno nalazi kolekcija Žan Mari Bursikoa kako bismo utvrdili u kakvom je ona stanju. Reč je o vanredno vrednoj ponudi i zbog toga nam je potrebna podrška države za skraćivanjecarinskih procedura pošto veći deo fonda čine reklame na osetljivoj filmskoj traci – kaže Zelenović. Dodaje da bi sa ovom kolekcijom, koju njen osnivač i vlasnik želi da pokloni, naša kinoteka postala najveća na svetu po broju arhiviranih reklamnih filmova. Podsetimo, ona je sa fondom od 100.000 igranih, dokumentarnih, dugometražnih i kratkometražnih ostvarenja među 10 najznačajnijih na planeti, a po raznovrsnosti slovi za najbolju na svetu.
Žan Mari Bursiko motive za ovakav gest objašnjava za Danas činjeniciom da je jako zavoleo Beograd tokom prethodnih skoro dvadeset godina, od kada se u glavnom gradu Srbije održava „Noć reklamoždera“, a čije sledeće izdanje je zakazano za 28. novembar. Dodaje da nije oženjen, da nema naslednike, te da želi da našem filmskom arhivu zavešta kolekciju koju skuplja od svoje desete godine. Uz konstataciju da Jugoslovenska kinoteka ima resurse i znanje da prihvati reklamni fond, Zelenović ipak napominje da se po domaćem zakonu plaća porez čak i na poklone koji spadaju u kulturna dobra. To bi izazvalo troškove za nacionalni filmski arhiv, ali njen čelnik kaže da bi se u perspektivi mogli ostvariti i prihodi, pošto se „Noć reklamoždera“ prikazuje u 160 zemalja.
Intervju sa Žan Mari Bursikoom biće objavljen u subotu u dodatku „Marketing&Advertajzing“, koji jednom mesečno izlazi u vikend izdanju Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.