Dela Milene Pavlović Barili izložena u „Domu Jevrema Grujića“ pokreću i temu slikarstva i uloge žene u srpskom društvu.
Jer ona i pored svog širokog obrazovanja, znanja stranih jezika, muzičkog umeća i izuzetnog likovnog dara, završenih studija slikarstva u Beogradu i Minhenu, nije mogla da dobije u Srbiji između dva rata, posao nastavnice crtanja.
Prvu izložbu imala je u Beogradu, a potom sa uspehom izlagala u Parizu, Londonu, Rimu, Njujorku. Prijateljevala je sa mnogim umetnicima, a sa De Kirikom imala i zajedničku izložbu. Ali, to joj nije otvorilo vrata Beogradske čaršije. Neimenovana sumnja lebdela je nad njenom ličnošću i umetnošću. Tu se krila arhetipska nevolja srpskih rodnih identiteta.
Paradigmatična slika Delakroa „Sloboda vodi narod“, sa francuskom ženom obnaženih grudi, zastavom i oružjem u rukama, davala je ton revolucionarnoj emancipaciji obespravljenih građana, a srpska žena onda i sada, uklapa se u identitetske klišee.
Barili je bila poneta ličnom originalnom maštom, oslonjena na tradiciju ali nesputana njome. Prihvaćena od kritike i publike, dizajnirala je mnoge plakate, kao za nastup Džozefine Beker, ali i modne crteže za „Vogue“. Primana u umetničko-intelektualnim krugovima, sa „harizmatičnim šarmom i lepotom“, pa možda nam takva samosvojnost i danas treba, na nevidljivim barikadama razdvajanja civilizacijske slobode Srbije, od njene zloupotrebe kao paravana varvarizma ličnog koristoljublja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.