BIRN: Šapićev šef kabineta nudio nameštanje tendera Kentkartu (AUDIO) 1foto FoNet Milica Vučković

Predstavnici grada Beograda nudili su turskoj kompaniji Kentkart, zaduženoj za sistem naplate karata u gradskom prevozu, novi posao koji bi im bio dodeljen na nameštenom tenderu, ukoliko pristanu na sporazumni raskid ugovora, pokazuju audio snimci do kojih je došao BIRN. Predstavnici Kentkarta su ovu ponudu odbili.

Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda, nudio je predstavnicima turske kompanije Kentkart da će im namestiti tender za novi posao – održavanje i unapređenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom gradskom prevozu – ukoliko pristanu na sporazumni raskid postojećeg ugovora iz 2021. godine, pokazuju audio snimci sa dva sastanka koji su održani u zgradi Skupštine Grada Beograda do kojih je došao BIRN.

Kentkart je Milanovićevu ponudu odbio.

Milanović je na sastanku 9. marta rekao predstavniku Kentkarta Savi Terziću da će ga optužiti da je „upropastio javni prevoz u Beogradu” ukoliko turska firma ne prihvati ponudu o sporazumnom raskidu ugovora.

Šef Šapićevog kabineta Milanović nije odgovorio na pitanja BIRN-a o ponudi za raskid ugovora i nameštanju tendera. Na pitanja BIRN-a o nameštanju tendera nije odgovorio ni gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić.

Srpski partner Kentkarta Terzić za BIRN kaže da mu nije jasno kako su novinari došli do snimka sa sastanka, ali potvrđuje da je ono što se čuje na snimku autentično i da je Milanović Kentkartu nudio novi posao koji bi turska kompanija dobila na nameštenom tenderu.

„Potvrđujem Vaše navode o tome da nam je nuđeno nameštanje buduće javne nabavke pod uslovom da potpišemo ponuđeni sporazumni raskid ugovora. To nam je nuđeno u više navrata. Da je ugovor bio štetan i da postoje elementi za raskid ugovora, Grad nam nikada ne bi nudio nastavak saradnje. O ovom događaju napravili smo službenu belešku i predali našem pravnom timu. To je sve što Vam mogu reći, jer ćemo sve dalje aktivnosti raditi u skladu sa savetima našeg pravnog tima“, odgovorio je Terzić za BIRN.

Kentkart je bio zadužen za uvođenje sistema za naplatu karata u javnom prevozu Beograda od 2011. godine i prvi ugovor je potpisan u vreme kada je gradonačenik bio Dragan Đilas, a Šapić njegov pomoćnik. Novi desetogodišnji ugovor je potpisan 2021. godine.

Nezadovoljan naplatom karata, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić u septembru prošle godine najavio je da planira da naplata javnog prevoza pređe u ruke grada, a krajem tog meseca osnovano je i preduzeće JKP Naplata prevozne usluge.

U februaru ove godine, odbornici skupštine grada glasali su za tekst sporazuma o raskidu ugovora sa kompanijom Kentkart. U tekstu sporazuma koji je sačinila gradska uprava navodi se da je Kentkart izvršavao sve svoje ugovorne obaveze i da je inicijator sporazumnog raskida Grad. Gradonačelnik Šapić je tada rekao da „Kentkart može da ostane partner kada je reč o održavanju sistema i oni će plaćati sve zaposlene koji se time bave, dok će kontrolorima biti ponuđeno da pređu pod nadležnost grada.”

„Videćemo da li će ovo rešenje dozvoliti pregovarački postupak, ili će se ići u javnu nabavku”, rekao je Šapić na sednici skupštine 21. februara.

Od tada su Grad i Kentkart imali nekoliko sastanaka, turskoj firmi je nuđeno da novi posao dobije na „nameštenom tenderu”, ali su svi dogovori oko raskida ugovora propali.
Javni prevoz i namešteni tenderi

U četvrtak 9. marta ove godine, u Skupštini grada Beograda održan je sastanak između predstavnika gradskih vlasti i kompanije Kentkart, koja već više od deset godina održava sistem za upravljanje, naplatu karata i kontrolu putnika u javnom prevozu u Beogradu.

Sastanku su ispred Grada prisustvovali šef Šapićevog kabineta Nenad Milanović i šef pravne službe u novom preduzeću koje bi preuzelo posao naplate karata – JKP „Naplata prevozne usluge“ Srđan Sandić, a sa strane kompanije Kentkart bili su direktor iz Turske Redžaj Kolaj i njegovi srpski partneri Veljko Vlahović i Sava Terzić. Sastanku je prisustvovao i prevodilac za turski jezik kog je angažovala gradska vlast.

BIRN je došao do snimka sa tog sastanka na kom je, između ostalog, nezadovoljan radom javnog gradskog prevoza, šef gradonačelnikovog kabineta postavio uslov privatnim partnerima iz Kentkarta da mu narednog dana, petka 10. marta, do 12 sati jave da li pristaju da sporazumno raskinu ugovor između Grada i te kompanije.

Direktor Kentkarta iz Turske Redžaj Kolaj, kako se čuje na snimku, Milanoviću je rekao da ta kompanija ne pristaje na raskid ugovora pod uslovima koje je Grad ponudio, ali i da su voljni da Gradu ponude na prodaju srpski ogranak Kentkarta.

Zatim se na snimku koji traje duže od 40 minuta, čuje kako se šef gradonačelnikovog kabineta obraća turskom direktoru kompanije i govori mu da im je on, ukoliko pristanu da sporazumno raskinu ugovor, već ponudio novi posao na budućem nameštenom tenderu.

„Preuzeo bih i odgovornost da kroz postupak javne nabavke obezbedim Kentkartu nastavak u pružanju usluga, ali to nije prihvaćeno od strane Vašeg srpskog partnera”, rekao je Milanović predstavnicima kompanije Kentkart.

Prema saznanjima BIRN-a reč je o javnoj nabavci za održavanje i unaprđenje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom gradskom prevozu, koji je u javnosti poznat pod nazivom Bus Plus.

Srpski partner Kentkarta Sava Terzić kaže da je ta kompanija zahtevala da, ukoliko Grad insistira na raskidu ugovora bez plaćanja penala, onda oni zahtevaju da se o novom poslu dogovore kroz pregovarački postupak, koji bi se realizovao pre nego što do raskida dođe, ili u istom trenutku, da sasvim zakonski, novi posao potpišu, kada sa aktuelnim prekidaju. Terzić dodaje da bi Kentkartu novi posao, sklopljen kroz pregovarački postupak, bio legalna nadoknada za to što im Grad ne bi platio penale zbog sporazumnog prekida postojećeg posla.

Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića:

„Ja sam bio zagovornik toga da idemo u proces javne nabavke.

Nameštene javne nabavke ka Kentkartu.

Jer smatram da je to bilo najispravnije, odnosno najbezbednije za sve nas učesnike u procesu tom.

Kentkart Srbije je zahtevao pregovarački postupak. Pregovarački postupak podrazumeva određene stvari koje su specifične i skraćuju postupak i zahtevaju dozvolu od ministarstva.

Da bi smo uspeli da prevaziđemo problem koji je evidentan, gradonačelnik je prihvatio i tu opciju. A Srđan koji je pravnik (prim. aut. Srđan Sandić, šef pravne službe u novom preduzeću koje bi preuzelo posao naplate karata i koje se zove JKP „Naplata prevozne usluge“) i koji je pregovara s njima zna da smo dobijali garancije od Kentkarta da će to biti u redu, odnosno da će pregovarački postupak biti obezbeđen kako treba. Da li lično ili na osnovu tehničkih stvari, neću da ulazim, ja smatram da je to bilo obećano lično, ali dobro.

Nažalost, taj pregovarački postupak nije dozvoljen. Ja zaista nemam obrazloženje, razgovarao sam sa Savom (prim. aut. Sava Terzić, suvlasnik kompanije Kentkart) i on mi tvrdi da je to ispravno, ali da je eto došlo do nekih problema.

I, ovaj, ono što ja mogu da Vam kažem jeste da ukoliko Vi možete da utičete što preko ambasadora ili na bilo koji način da malo intervenišete tamo negde nemam nikakav problem da se ponovi zahtev za pregovarački postupak. To je jedan segment.

Ja ću ispoštovati milion evra koje smo obećali, ako pregovarački postupak bude malo drugačiji van tih usluga koje pruža Kentkart.

Preuzeo bih i odgovornost da kroz postupak javne nabavke obezbedim Kentkartu nastavak u pružanju usluga, ali to nije prihvaćeno od strane Vašeg srpskog partnera.“

Ceo tekst pročitajte na portalu BIRN-a.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari