Nakon ankete za Beograđane koju je prošlog meseca sproveo Centar za lokalnu samoupravu, čija je analiza pokazala koji su glavni problemi koji muče stanovnike glavnog grada, ta organizacija pokrenula je još jedno istraživanje, na jednu od glavnih zabrinjavajućih tema – javnom gradskom prevozu.
Iz Centra pozivaju sugrađane da do narednog utorka glasaju za ono što smatraju najproblematičnijim aspektom javnog prevoza i tako svojim odgovorima daju značajne podatke koji će pomoći da se postavi pravilna dijagnoza, a nadalje i sistemska rešenja za bolje funkcionisanje i saobraćaja u gradu, ali i samog gradskog linijskog prevoznika, GSP Beograd.
Direktor CLS-a Nikola Jovanović naglašava da je prethodna, vrlo uspešna anketa izdvojila ključne probleme za građane, te da se gradski prevoz nalazi u samom vrhu.
– Nakon što je prvobitna anketa pokazala da je saobraćaj u prva dva problema za Beograđane, odlučili smo da dalje istražimo šta im konkretno najviše smeta u javnom prevozu. Anketa se održava preko našeg sajta i trajaće do sledećeg utorka. Ponuđene su opcije za Beograđane o kojima smo ranije izveštavali i na koje su se Centru već žalili: od loših vozila, preko funkcionisanja Bus Plus 2, do cene karte, manjka klima uređaja i još nekoliko stvari. Kad saznamo rezultate istraživanja, objavićemo ih javnosti i organizovati stručnu diskusiju sa konkretnim predlozima za rešavanje problema koji se budu istakli kao prioritetni, rekao je Jovanović za Danas.
On je, međutim, pojasnio da je „nesporno i bez ankete jasno“, da je poslovanje GSP „kriminalno“, da su gubici i dugovanja dobavljačima ogromni, a da se zaključuju često štetni ugovori za preduzeće.
– Problem je i sa privatnim prevoznicima, koje niko ne kontroliše i koji često rade na nižem nivou od gradskog prevoznika, što je poseban paradoks, jasan je Jovanović.
On dodaje da su zapravo problemi toliki da je pitanje vremena kada će biti ugrožena i sama bezbednost putnika.
– Održavanje je loše, često se poverava tek osnovanim firmama, a sve se to pokriva činjenicom da sam GSP verifikuje tehničku ispravnost vozila, umesto da to radi nezavisno telo. Kupuju se turski i kineski autobusi s lagera, nema para za originalne delove, a nema ni kontrole privatnika. Ogroman je odliv vozača, koji se pokriva duplim smenama postojećih ili reaktiviranjem penzionera, a sad se spominju i vozači iz Bangladeša koji ne poznaju grad, napomenuo je Jovanović.
Pomenuti odlazak velikog broja vozača ali i radnika na održavanju vozila, dešava se već godinama zbog prekomernog radnog vremena, loših uslova rada, loše održavanih vozila i nedostatka alata i rezervnih delova, ali i zbog sve nategnutije atmosfere u saobraćajnim pogonima između radnika i rukovodstva.
Upravo zbog tih razloga zaposleni u GSP Beograd prošlog meseca su ponovo izašli na protest, kako bi svoje zahteve po treći put predali Predsedništvu, ali i novopostavljenom gradonačelniku.
Radnici su se požalili i na lošu radnu atmosferu, čest mobing, pretnje i ucene kojima su izloženi od direktnog rukovodstva, a sindikat Sloga GSP tada je potvrdio te navode i naveo primere kada su zaposleni koji bi se pobunili „po kazni“ bili prebacivani u druge pogone i šikanirani na druge načine.
Protest je planiranog dana održan, ali i sindikat i drugi radnici su u medije izašli sa tvrdnjom da su im direktori pojedinih pogona direktno zabranjivali dolazak na skup ispred Predsedništva, pod pretnjom obezbeđenju da ne izdaje neophodne propusnice za izlazak iz kruga firme, o čemu je Danas detaljno pisao, a odgovore na pitanja postavljena generalnom direktoru ali i direktorima pojedinih pogona GSP, naš list nikada nije dobio.
GSP Beograd je svakako beogradsko javno preduzeće sa najlošijom finansijskom situacijom, ali i nizom drugin nerešenih problema, koji se prelivaju na sam javni prevoz i na njegove korisnike, ali i na ostali saobraćaj u gradu i njegove druge učesnike.
Tako najviše problema, pa i one najopasnije, zagađenje vazduha ili ugroženu bezbednost, osećaju putnici ali i svi koji se automobilom ili pešaka, trotinetom ili biciklom upute bilo gde ulicama Beograda.
Zato bi javni prevoz trebalo da se tiče svih sugrađana, ne samo onih koji ga direktno koriste, ponavljaju iz CLS u pozivu na glasanje u anketi.
Glasanje na sajtu Centra za lokalnu samoupravu
Anketa za građane o stanju javnog prevoza u Beogradu može da se popuni na ovom linku, i to do narednog utorka, 12. jula, a rezultati će biti objavljeni ubrzo nakon završetka glasanja, na sajtu CLS-a, nakon čega sledi i stručna javna rasprava. Na pitanje „Šta vam najviše smeta u javnom prevozu“, ponuđeni su odgovori: vozila lošeg kvaliteta, cena karte, nedovoljan broj linija i polazaka, kašnjenja i kršenje voznog reda, gužve u saobraćaju i nepostojanje prioritetnih traka, nedostatak klimatizacije kao i problemi u funkcionisanju BusPlus 2, a ispitanik treba da izabere samo jedan odgovor.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.