Sudeći prema izjavi gradonačelnika Beograda Dragana Đilasa sa Francuzima je, posle višegodišnjih pregovora, postignut dogovor o izgradnji metroa u Beogradu.
U intervjuu za jedan dnevni list, a tu informaciju juče je preneo i zvaničan sajt Skupštine grada, Đilas je izjavio da bi građevinski radovi trebalo da počnu u naredne dve godine a prva linija metroa mogla bi da se očekuje 2016. ili početkom 2017.godine. S obzirom na to da je reč o najvećem projektu u posledenjih nekoliko decenija i da je ova vest prvi put objavljena prošle nedelje „iz izvora bliskog Skupštini grada“ ostaje nejasno zašto gradonačelnik, tako važnu informaciju nije saopštio na zvaničnoj konferenciji za novinare. I što je još važnije, ostalo je nedorečeno da li će za ovaj grandiozan projekat biti raspisan tender. Zvaničan odgovor na ta pitanja nismo uspeli da dobijemo u Skupštini grada jer juče niko nije odgovarao na naše pozive.
Inače, Danasu je krajem prošle nedelje u francuskoj kompaniji Alstom rečeno da je u utorak održan neformalan sastanak u vezi sa gradnjom beogradskog metroa, međutim tada još nije bio postignut zvaničan dogovor. „Na sastanku smo razgovarali o potencijalnoj saradnji, ali još uvek nikakav ugovor nismo potpisali, niti je bilo reči o finansijama“, rekli su u Alstomu. Nezavisni konsulatant za strana ulaganja Mahmud Bušatlija, tvrdi da za ovakvu vrstu javnih radova svakako treba da bude raspisan tender i da je to i po domaćim i međunarodnim zakonima.
O beogradsmom metrou se govori već 35 godina. Sedamdesetih godina prošlog veka u Urbanističkom zavodu glavnog grada boravila je čak dve godine ekipa američkih stručnjaka koja je ispitivala mogućnosti i stvarne potrebe Beograda za metroom, a ozbiljnije priče o ovom vidu prevoza za glavni grad počinju ponovo 2002. kada su Austrijanci uradili studiju na tu temu. Konkretniji planovi nastaju u poslednje tri godine, kada se kao zainteresovane strane pominju i investitori iz Nemačke, Španije, Rusije i Kine, a od prošle godine i Francuske.
Međudržavni sporazum
Kako se protekle nedelje pisalo u medijima prema dogovoru studija prve linije metroa trebalo da bude završena do septembra 2012. godine, kao i da bi već sredinom 2013. radovi mogli da počnu.Na sastanku se pričalo o tome da bi sledeći korak posle studije bio obezbeđivanje novca i izbor izvođača radova. Francuska će sa donacijom od tri miliona evra finansirati izradu studije. Kako je ranije rečeno, Francuzi bi trebalo da predlože dva rešenja prve linije, dve varijante troškova gradnje i dve varijante prihoda od eksploatacije tog prevoza. Tome bi prethodilo ratifikacija međudržavnog sporazuma između Francuske i Srbije, kao i potpisivanje memoranduma o razumevanju između grada i „Alstoma“ i deklaracije o namerama između grada, Republike Srbije i Francuske.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.